Druhý nejvyšší soud EU ve středu informoval na svých webových stránkách, že obchodní značku "Budweiser" v Evropské unii si nemůže zapsat americký pivovar Anheuser-Bush. Soud tak potvrdil dřívější rozhodnutí, které Anheuser-Busch brání v registraci.

Ředitel budějovického Budvaru Jiří Boček serveru iHNed.cz řekl, že verdikt vítá, ale odmítl blíže reagovat s tím, že ještě o něm nemá žádné bližší informace. „Rozhodnutí soudu v Lucemburku rozhodně vítáme. Považujeme jej za logickou reakci na stav, kdy má Budějovický Budvar registrovanou ochrannou známku s prvkem Budweiser ve většině členských zemích EU,“ řekl později v reakci Petr Samec, tiskový mluvčí Budějovického Budvaru.

„Toto rozhodnutí výrazně stabilizuje známkoprávní pozici Budějovického Budvaru v EU. Pokud by totiž byla komunitární známka společnosti Anheuser-Busch registrována, vedlo by to k souběžnému užívání známek v některých členských zemích, což by mohlo vyvolat novou vlnu soudních sporů,“ dodala Mgr. Helena Lejtnarová, právnička Budějovického Budvaru. 

Budvar má známku v Německu a Rakousku, znělo odůvodnění soudu

"Soud potvrdil rozhodnutí OHIM nezapsat výraz 'Budweiser' jako ochrannou známku společenství ve prospěch amerického pivovaru Anheuser-Busch zejména pro pivo," uvedl tribunál v prohlášení. "Právo na obchodní užívání výrazu 'Budweiser' pro pivo již totiž bylo přiznáno v Německu a Rakousku českému pivovaru Budějovický Budvar," píše se také v textu.

Soud také připomněl, že proti středečnímu rozhodnutí lze do dvou měsíců podat odvolání.

"Soud konstatuje, že Budějovický Budvar předložil reklamní materiály a faktury týkající se starší ochranné známky, adresované klientům v Německu a Rakousku za účelem uvádění piva na trh během pěti let předcházejících zveřejnění přihlášky ochranné známky společenství Anheuser-Busch. Soud uvádí, že tyto reklamní materiály a faktury představují důkaz o tom, že český pivovar starší ochrannou známku skutečně užíval," uvedl lucemburský tribunál ve zdůvodnění svého rozhodnutí. 

Více než stoletý souboj pivovarů

O značky "Budweiser" či "Bud" se Anheuser-Busch dlouhodobě na různých trzích pře s českobudějovickým Budvarem. Pivovar v Budějovicích, který němečtí přistěhovalci pojmenovali Budweiser, byl založen v roce 1895. Americký Anheuser-Busch ale zavedl svoji vlastní americkou značku Budweiser v roce 1876. Oba pivovary bojují o značku Budweiser a její různé obměny již více než 100 let. Většina sporů ale spadá do nedávných let, kdy Budvar zvýšil export.

V EU si Anheuser-Busch před více než deseti let v roce 1996 požádal o registraci obchodní značky "Budweiser". Budějovický Budvar se ale proti tomuto kroku amerického pivovaru, který loni koupila belgická skupina Inbev, postavil. 

Anheuser-Busch chtěl tehdy zapsat spornou známku pro různé druhy piv a sladové alkoholické i nealkoholické nápoje. Budějovický Budvar argumentoval mimo jiné staršími mezinárodními ochrannými známkami a označeními, které už měl zapsány. OHIM to uznal a shledal, že výrobky uvedené v přihlášce amerického pivovaru jsou v podstatě shodné s výrobky, kterých se týká starší ochranná známka českého podniku.

Úřad pro harmonizaci na vnitřním trhu (OHIM) pak podpořil námitky českého pivovaru. Americký konkurent se ale odvolal - nejprve k OHIM a následně pak i k druhému nejvyššímu soudnímu dvoru EU.