Ačkoliv prodej nových automobilů v Rusku se v únoru meziročně snížil skoro o dvě pětiny a v lednu téměř o třetinu, Škoda prodala o čtvrtinu více vozů než v prvních dvou měsících loňského roku. Vyplývá to z údajů evropského podnikatelského svazu AEB. Na zmenšujícím se trhu tak už Škoda dosáhla svého letošního cíle v podobě tříprocentního podílu.

"Modelů Octavia v staré i nové verzi jsme prodali 4246 vozů, ale největší nárůst jsme zaznamenali u fabií. Těch se loni v lednu a únoru prodalo 914, letos už 1973," řekl vedoucí prodeje mladoboleslavské automobilky na ruském trhu Petr Janeba.

Celkem se v Rusku v lednu a únoru prodalo 6606 nových škodovek, o 24 procent více než ve stejném období loňského roku. V celém letošním roce by chtěla automobilka prodat v Rusku přibližně 50 000 aut, stejně jako loni.

Citroen vede

Ještě větší nárůst prodejů zaznamenal v prvních dvou letošních měsících Citroen, celkem o 99 procent, předtím však po celý loňský rok vykazoval pokles. Odbyt Volkswagenu se zvýšil o 47 procent a Peugeotu o 45 procent. Rostou i prodeje luxusních aut. Největší pokles naopak postihl domácí výrobce. Experti přičítají výsledky Škody a mateřského koncernu Volkswagen rozumné marketingové politice, tedy snížení cen ještě před vypuknutím krize.

Ruští zákazníci podle Janeby nyní kupují zahraniční vozy ze skladů, do jejich cen se tak ještě nepromítlo lednové zvýšení cel a devalvace rublu. Obavami před nastávajícím zdražením si Janeba vysvětluje i rostoucí prodeje luxusních aut. Ale zakrátko, až dojdou tyto zásoby, lze prý v Rusku předpokládat ještě citelnější pokles. "Největší pokles, až o 60 procent, lze čekat v květnu, v červnu," varoval.

Do výsledků se dosud nepromítla vládní opatření na povzbuzení poptávky po domácí výrobě. Ještě loni v prosinci vláda oznámila, že uhradí dvě třetiny úroků z půjček na nákup nového vozu v ceně do 350 000 rublů (211 000 korun) a v seznamu dotovaných vozů se objevila Fabia a Volkswagen Jetta z produkce montážního závodu v Kaluze. Ale systém dosud do praxe nenaběhl.

Ani až se tak stane, Janeba nepředpokládá, že by prodeje výrazně ovlivnil. "Je to pro lidi, kteří už pomýšlejí na koupi vozu na úvěr," dodal s tím, že takto Škoda prodá nejspíš tisícovku fabií. Vládní dotace nepřesáhne v přepočtu tisícovku eur, bude tedy nižší než "šrotovné" v Německu či na Slovensku.

Prodej aut v Rusku se propadá

I když Škoda si vede dobře, ruský automobilový průmysl se propadá. Prodej nových automobilů v Rusku se podle evropského podnikatelského svazu AEB v únoru meziročně snížil o 38 procent na 134 912 vozů. Svaz také dodal, že za první dva měsíce letošního roku se prodej propadl o 36 procent na 252 314 vozů.

"Vzhledem ke zvýšeným clům, vysokým úrokovým sazbám a oslabení rublu můžeme očekávat pokračující zvyšování cen a pokles automobilového trhu v Rusku v příštích měsících," uvedl svaz.

Poradenská společnost PricewaterhouseCoopers (PwC) nedávno předpověděla, že prodej automobilů v Rusku by se v letošním roce mohl snížit o 25 až 50 procent kvůli klesající dostupnosti úvěrů, rostoucí nezaměstnanosti, pomalejšímu růstu osobních příjmů a poklesu hodnoty rublu. Dodala, že ruský trh s automobily se vrátí na úroveň z doby před dvěma lety.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru