Poslední překážka pro rychlou jízdu v koridoru Praha – Brno padne. Od dubna budou moci vlaky projíždět Kolínem rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.

Skončí celková rekonstrukce místního železničního uzlu, která začala v roce 2006 a stála 1,8 miliardy korun. Novinářům to v pátek během návštěvy Kolína sdělil ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.

Kolín patří k nejvýznamnějším křižovatkám na prvním železničním koridoru, který vede z Děčína přes Prahu do Brna a dále na jih. Zatímco koridor se v minulých letech nákladně zrekonstruoval, některá nádraží včetně Kolína zůstala v původním stavu.

"Kolín měl nevyhovující parametry a na koridoru působil jako špunt," řekl Komárek.

Čtěte také

Špunt na trati

Dělníci mimo jiné položili 12 kilometrů nových kolejí, zmodernizovali 160 výhybek a postavili dvě nová nástupiště.

"Trochu sem zatéká," komentoval mokré skvrny na zdi a odchlipující se omítku ve zrekonstruovaném podchodu pod nástupišti přítomný ministr dopravy Petr Bendl (ODS). Vadu na kráse mají i plošiny pro invalidy, ke kterým je nutné přivolat obsluhu.

Naopak novotou září moderní pracoviště výpravčích, které připomíná řízení letového provozu v Jenči u Prahy. V centru pozornosti výpravčích je několikametrový digitální displej s kolejištěm, kde se zobrazují všechny potřebné informace. Jde například o obsazení kolejí, pohyby vlaků nebo postavení vlakové cesty. Obsluhu systému si vyzkoušel i Bendl.

Z Kolína vede železnice do pěti směrů, koridor do Prahy a Brna, rychlíková trať na Kutnou Horu a Velký Osek a lokálka na Ledečko. Navíc odsud jezdí i vlečka do nedaleké automobilky TPCA. Kolín je jedním z posledních uzlů na prvním koridoru, který nebyl zmodernizován. Podobná procedura se uskutečňuje od ledna v Přerově, brněnský uzel stále na rekonstrukci čeká.