Roman Vilímek, Brno

Je to jasný projev ekonomického nacionalismu. V podstatě takovéto projevy dávají za pravdu prezidentu Klausovi a jeho názoru, že "sjednocená Evropa" je fikce, každý stát - zejména pak ty velké - ve sjednocení hledají jen svůj prospěch, mnohdy na úkor ostatních.
Pokud jde o ekonomickou stránku věci, nemá dle mého žádný racionální základ.
Jinými slovy jde o pouhé populistické gesto. 


Petr Kurfürst, Chrudim

Myslím si, že přesun výroby není reálný. Ale kdyby k němu přece došlo, byl by to významný precedens: pak bychom mohli postupně zpochybnit a rozvrátit celý globální ekonomický systém. Zrušili bychom výrobu všeho v Číně, Malajsii, Indii atd., a přesunuli ji zpět do mateřských zemí... Vzato kolem a kolem by to planetě prospělo a kdyby to začali prezidenti, mohlo by to uspět.

 


Aleš Novák, Jince

 

jakýkoliv nesmysl se postupem času může stát realitou. Argument, že stavba nové továrny bude trvat dlouho, je lichý.
Vzhledem k nadbytku kapacit v současných továrnách by asi nebylo technicky složité převést jen technologie a stavět malá auta na linkách společně s velkými.
Legrace ovšem nastane, až koncern VW začne stěhovat výrobní linky ze Škodovky do německých poboček koncernu :o)

 


 

David Vávra

Sarkozy je hlupák, nemá na to být francouzským prezidentem. Jeho vzkaz je jasný:Češi jste občané 2. kategorie, klidně at je u vás krize, hlavně že Francouzi budou mít práci, to je pro Evropu nejdůležitější. Zásadně se tím změnil můj názor na Lisabonskou smlouvu. S takovými ignoranty nemá cenu se spojovat. 

 


martin

Ať si to klidně odvezou. Všechny tyto pobídky mají jedno společné. Nás daňové poplatníky to stálo několik miliard. Na vytvoření jednoho pracovního místa bylo vynaloženo 1 až 5 miliónu korun. A jen malé procento zaměstnanců tvoří naši občané. Kdyby tyto částky rozdělili na pobídky živnostníků, tak by to přineslo trvalejší hodnoty. Zase jsme doplatili na populistické sliby socialistů.

 

 


Alexandr, Paříž

 

Poslouchal jsem tu debatu na TF1, je to vytržené z kontextu - Sarkozy to řekl v souvislosti s plánem na zrušení podnikatelské daně - taxe professionnelle.
Sarkozyho plán je ponechat zdanění spotřeby - nesnižovat DPH, ale snížit/zrušit zdanění výroby a ekonomické aktivity.
Nemám transkript debaty, ale řekl to jen ve smyslu "bylo by hezké a správné, kdyby..." rozhodně se nejdná o konkrétní plán. Jedná se úlitbu voličům a současně náznak automobilkám, že pokud dostávají pomoc z veřejné kasy (ekologický bonus a šrotovací prémie) neměly by pokračovat v delokalizaci.
Na druhou stranu musí Sarkozy obhajovat snižování daní proti socialistům a odborů,, kteří chtějí krizi čelit šílenými nápady zvýšení minimální mzdy, zvýšení důchodů a sociálních dávek, náborem státních zaměstnanců apod.

Obdivuji, že se Sarkozy odvážil do 90 min debaty se 4 novináři kladoucími vyzývavé otázky a ustál to. Ješitný český prezident by nic takového nedokázal, maximálně by se zmohl na odpověď, že "to je velmi falešná otázka". Nicméně česká média nezklamala, spolehlivě se toho chytla a udělala z komára velblouda a vyrobila téma pro české hospody.

 


Ivo Vašíček, Praha

 

Velice pravděpodobná je ostrakizace této automobilky. Ta může mít dopad na výhodnost výroby v ČR (podmíněné dotace ve Francii a pod.). To však neznamená stěhování autobilky, ale její útlum případně prodej.
Prohlášení Sarozyho bude mít jistě dopad na pokles prodeje u nás vyráběných aut ve Francii. Většina Francouzů totiž dosud netušila, že se ty auta nevyrábějí u nich. Teď už to vědí všichni a ekonomicky nacionální chování Francouzů je všeobecně známé. 

 


 

Radar(a)seznam.cz

Absolutní levičácky populistický nesmysl


Radek, Kolín

Pan Sarkozy ve vší úctě je naivní sníjek trpící Napoleonovským komplexem malého muže. Takže když není postavou vidět, musí být alespoň slyšet.
Nemá absolutně žádnou šanci v tržním hospodářství tento přesun dokázat.
Správné by to v žádném případě nebylo. Jednou je zde jakási svoboda podnikání. Jakékoliv takové zásahy jsou proti tomu. Je to asi stejné jako když bychom přesvědčovali lidi (tak jako to chtěli zavádět sociální demokrati) aby nakupovali pouze české výrobky. Trochu mi to zavání oddělováním se od ostatního světa.


 

Stanislav, Londýn

Já jsem ten rozhovor se Sarkozym viděl v televizi. A vůbec nechápu účel téhle debaty. On řekl, že si přeje, aby se francouzské automobiky vrátily do Francie, a proto hodlá snížit daně (konkrétně zrušit tzv. "taxe professionelle"). Čili způsob, jakým útoči na Kolín, je hlavně snížení daní a ne politický nátlak. V podstatě stejně jako každá jiná země EU. Stejně jako my jsme přetáhli Peugeot do Kolina. V rámci hospodářské soutěže a jednotného trhu EU. Nerozumím, kdo z toho chce udělat senzaci. Doporučuju podívat se aspoň na záznam z rozhovoru: http://www.lemonde.fr/web/les_videos/0,59-0,64-882644,0.html#video_1

 


Patrik, Sokolov

Je to nesmysl... Po skončení tolika skláren a propuštění tolika lidí by to byla další rána pro naší ekonomiku a nezaměstnanost..Kolínská automobilka čítá 4500 zaměstnanců..Doufám,že Sarkozyho plán a přání nebude vyslyšeno a razantně odmítnuto.

 


člověk myslící

Dosavadní až nemístně kritický přístup francouzů a jejich rádoby ze všech nejschopnějšího prezidenta k českému předsednictví je víc než evidentní. Totéž platí o až nezdravě agresivním prosazování ratifikace Lisabonské smlouvy. O to důraznější a silně kritická by měla být reakce českého předsednictví na jeho populistické ochranářsko-nacionalistické vystoupení ve věci francouzské automobilové produkce v zahraničí. Fakt, že se ze strany prezidenta Sarkozyho jedná o hluboké, ale skutečně hluboké nepochopení podstaty a cílů, na nichž je založená jím prosazovaná Lisabonská smlouva, by měl být z české strany ventilován s veškerým důrazem mj. i jako důkaz toho, proč zejména malé členské země EU musí ke schválení nepřehledné a nejednoznačné Lisabonské smlouvy přistupovat víc než obezřetně.

 


 

Ing. M. Kratochvil, Stockholm

Dobře známé politické fráze národních států, ze kterých globalizace pomalu, ale jistě dělá páté kolo u vozu. Francie je již od dob před rozšiřováním unie bastionem sobectví a protekcionismu, který malé průmyslové země závislé na exportu (Benelux, Severske staty) nesdílejí. V segmentu malých čtyřmístných vozidel je celá řada ekologických a ekonomických důvodů, proč vyrábět uprostřed Evropy. Z Francie by bylo například do "nových" spolkových zemí SRN nebo na polský, maďarský a balkánský trh o dost dal. Přesun výroby ze země původu značky do zemí zákazníka není jen z Francie, je celosvětový.

 


 

Iva

Pan Sarkozy je populista a v tomto směru ničeho nedosáhne. Pokud to ví, adresoval výrokem určitou část populace, pokud to neví, je to u politika v takové pozici hanebné. Domnívám se, že ten pán obecně má určitý problém, však to teď předvádí celý leden, kdy už "nešéfuje" EU.

 


 

Jan Fries

Je to ukázkový populista s nádechem francouzského nacionalismu. Jestli by měl stát v čele Evropy jednou podobný blázen, snad by bylo lepší z EU vystoupit! Myslím, že by se konečně mělo zabránit zvýhodňování Francie na úkor jiných členských zemí a pak by se vidělo, kde potřebuje galský kohout provětrat křídla.

 


 

Igor Mareček, Bratislava

Dobre pán Sarkozy, súhlasíme s Vami: Autá predávané vo Francúzsku môžu byť vyrobené iba vo Francúzsku a AUTÁ VYROBENÉ VO FRANCÚZSKU MôŽU BYŤ PREDÁVANÉ IBA VO FRANCÚZSKU. Platí Vaše slovo?

 


 

Kuba, Ostrava

Jde o nacionalismus, ktery je nedilnou soucasti ekonomicke krize. Ostatne Sarkozy neni jedinym politikem, ktery se takto vyjadril. Bylo to take Urban o ceskych vyrobcich. A Obama o oceli. Pokud by se jeden stat uchylil k protekcionisticke politice doslo by k tarifni valce, coz by vedlo ke snizeni objemu mezinarodniho obchodu. Jak se to ostatne stalo po krizi 1929. Kazde takove chovani je velice nebezpecne.

 


 

Karel Plinta, Ostrava

Orientace české ekonomiky na vývoz aut je od počátku velice ošidná a nespolehlivá. Všichni si mohli lehce představit, co se stane při nasycení trhu. A je to tady a všichni se tomu najednou diví. A pokud jde o Frantíky, tak ti zřejmě nemohou dělat vůbec nic. Jedině, že by nebyly licenční výroby na základě řádně uzavřených smluv, ale to je úplný nesmysl.

 


 

Milan, Praha

Souhlasím s názory mnoha přispěvovatelů. To, co ukázaly politické evropské elity nejen nyní, ale již na začátku finanční krize, jednoznačně ukazuje, že když přijde zásadní problém, tak má Německo proněmeckou, Francie profrancouzskou, Rakousko.... Myslím, že by se měla Evropa vrátit k jednoduchému modelu na bázi EHS a za pár desítek let se třeba pokusit o Spojené státy Evropské, ale na spíše Model USA, než SNS, tedy maximum peněz nechávat v logické řadě jedinec, rodina, město, kraj stát a federace.

 


 

Dan

Faktem je, že "francouzská" auta se brzy nebudou vyrábět ani ve Francii ani v Česku ani nikde jinde. A kdyby na Renault nepřispíval daňový poplatník miliardy ročně, už by to tak bylo.Ať si klaun Sarkozy hledí vařečky a nechá mluvit Carlu. Aspoň by se bylo na co koukat.