Plzeňskému Prazdroji loni mírně klesl prodej. Firma celkově prodala 10,7 milionu hektolitrů piva, což znamená dvouprocentní pokles ve srovnání s rekordním rokem 2007.

Podle vedení společnosti má na poklesu hlavní podíl tříprocentní propad prodeje v tuzemsku, na výsledných 7,9 milionu hektolitrů piva. Prodej v zahraničí se naopak o jedno procento zvýšil. Informoval o tom generální ředitel firmy Mike Short.

Nižší domácí prodej jde na vrub hlavně snížení prodeje levných značek a některých výčepních piv. "Celý český pivní trh zaznamenal v porovnání s rekordním rokem 2007 mírný pokles. Předloni se na spotřebě velmi příznivě projevilo teplé počasí na jaře. Loni byl prodejně vynikající naopak konec roku," vysvětlil obchodní ředitel Jaromír Žáček.

Prodej klesá, rozdíl je ale nepatrný

Varna Plzeňského pivovaruJeho slova potvrzuje i v úterý zveřejněný výzkum Centra pro výzkum veřejného mínění. Podle jeho výsledků počet českých pijáků pěnivého moku mezi lety 2004 a 2008 mírně klesl. Pivo přesto alespoň občas pije skoro devět z deseti českých mužů a polovina žen.

Celková spotřeba stagnuje na zhruba 160 litrech na osobu, zvýšil se ale počet turistů, kteří pivo konzumují. "Tuzemská spotřeba Čechů v Čechách klesá, je nahrazována konzumací cizinců v ČR," cituje agentura ČTK Jana Veselého, výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven.

Pivovarů přesto přibývá 

Pivovar Náchod PrimátorAni mírné snížení zájmu domácích konzumentů ale nestojí v cestě vzniku nových pivovarů. V únoru mají podle úterních Hospodářských novin zahájit provoz dva nové minipivovary Tambor ve Dvoře Králové a Městský podorlický pivovar v Rychnově nad Kněžnou. Celkově bude nových projektů více, někteří ze stávajících výrobců navíc plánují rozšíření výroby.

Tambor a podorlické pivo tak rozšíří stávající počet českých minipivovarů na 80. Malé varny, se souhrnným ročním výstavem nepřesahujícím sto tisíc hektolitrů, ale svým velkým konkurentům, kteří celkově ročně uvaří téměř 20 milionů hektolitrů zlatavého nápoje, příliš velkými soupeři nejsou. Jde spíš o rozšíření pestrosti na domácím trhu.

"Před lety jsme říkali, že tyhle malé restaurační pivovary mají šanci hlavně v místech s velkou návštěvou turistů. Lokálně vařená piva patří u nás k těm dražším," řekl Jan Veselý Hospodářským novinám. "Ale ukazuje se, že i tuzemští konzumenti zatím ještě mají peníze a jsou ochotni utrácet za různé místní pivní speciality," dodává.

Konkurovat velkým hráčům na pivním trhu by nicméně od dubna mohl nový pivovar s produkcí asi 25 tisíc hektolitrů ročně, který staví na zelené louce v Chotěboři společnost Ross Holding.

V Česku v současné době působí 48 velkých pivovarů. Plzeňský pivovar je se zhruba 49procentním podílem na trhu mezi nimi jedničkou.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru