AutomobilyNěkteré nové osobní vozy u tuzemských prodejců zlevnily před koncem roku díky slevovým akcím o třetinu. Ceníkové ceny proti začátku roku klesly průměrně o deset až 20 procent, vyplývá z údajů jednotlivých firem. Podle odborníků jsou nyní nová auta v Česku nejlevnější za posledních 15 let.

Ceny klesly díky posilující koruně, silné konkurenci a obavám z ekonomické recese. Další výrazné snižování cen odborníci již neočekávají, protože marže dealerů jsou na hranici pro přežití.

Slevu 30 procent na skladové vozy až do 6. ledna nabízí japonská automobilka Nissan. Například nejmenší Micru tak lze pořídit od 188.900 korun, terénní X-Trail pak od 539.000 Kč. Citroen v prosinci zlevnil vybrané modely až o 35 procent. Například C4 lze pořídit od 294.900 korun, C3 za 199.900 Kč a na leasing za 169.900 Kč proti ceníkovým 307.000 korunám.

Čtěte také

Ceny snížila i Škoda Auto. Vedle poklesu ceníkových cen přišli s akčními nabídkami sami prodejci, kteří se chtějí zbavit skladových vozů. Například v Auto Jarov lze pořídit Octavii Tour 1,9 TDI se slevou 26 procent za 389.000 Kč. Fabii 1,2 dealer nabízí od 209.000 Kč proti odpovídající ceníkové ceně 287.400 Kč.

Ceny jsou někdy raději v eurech

Kvůli výkyvům kurzu koruny vůči euru přistoupily některé značky k uvádění cen v eurech a jejich přepočtu podle aktuálního kurzu. Ceny takto od letoška stanovuje například Audi nebo BMW.  Na rozdíl od západní Evropy je v Česku prodej osobních aut nad úrovní minulého roku. Proti loňsku stoupl o devět procent na 133.357 vozů.

Japonsko hlásí pokles

Největší japonská automobilka Toyota Motor v pondělí podruhé za dva měsíce výrazně snížila své odhady letošní ziskovosti a na provozní úrovni předpověděla svou první ztrátu v historii. Toyota nyní předpovídá, že kvůli globálnímu propadu prodeje automobilů a růstu kurzu jenu utrpí ve finančním roce do konce března na úrovni celé skupiny ztrátu 150 miliard jenů (32 miliard Kč).

Ve druhém finančním čtvrtletí se provozní zisk společnosti propadl o 72 procent na 169,5 miliardy jenů. Prodej vozů Toyota v Japonsku, Spojených státech a Evropě se v listopadu meziročně snížil o 30 procent. U čistého výsledku očekává Toyta pro tento rok stále ještě mírný zisk 50 miliard jenů. Prognóza z minulého měsíce odhadovala tento zisk na 550 miliard jenů.

Čtěte také

Největší japonský konkurent Honda snížil minulý týden svůj odhad ročního zisku o 67 procent. Honda zároveň představila seznam úsporných opatření, mezi kterými je například odklad nenaléhavých investic.

Globální recese vyvolává na světových automobilových trzích těžké propady prodeje. Asociace japonských výrobců automobilů JAMA minulý týden předpověděla, že prodej nových automobilů v Japonsku v příštím roce klesne o téměř pět procent a poprvé za 31 let se dostane pod hranici pěti milionů vozů. 

Pokles očekávají i Hyundai a Kia

Největší jihokorejská automobilka Hyundai Motor a její dceřiná firma Kia Motors v pondělí snížily odhad společného prodeje pro letošní rok o 12,5 procenta. Uvedly rovněž, že v době klesající poptávky po automobilech zmrazí mzdy vedoucích pracovníků. Hyundai a Kia již začátkem měsíce oznámily, že kvůli finanční krizi omezují výrobu v zahraničí. Pokles výroby se nedotkne pouze továrny Hyundai v České republice, která zahájila provoz teprve minulý měsíc.

Hyundai je společně s dceřinou firmou Kia pátým největším výrobcem automobilů na světě. Kia spustila předloni v prosinci sériovou výrobu vozů u slovenské Žiliny.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru