Automobilový průmysl - ilustrační fotoAutomobilový průmysl bude bojovat s dopady finanční krize minimálně do poloviny roku 2009. V nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce se na tom shodli zástupci firem Škoda Auto a Tatra Kopřivnice.

"Perspektiva je velmi nejistá, reagujeme na situaci. Čísla o propuštěných zaměstnanců odpovídají stavu, jaký vidíme dnes. Pokud se bude situace dál zhoršovat, budeme muset reagovat," řekl obchodní ředitel Tatry Kopřivnice Jiří Polman s tím, že další snižování výroby zatím není reálné.

"Rusko a Indie jsou naše tradiční vývozní trhy, ale tam se potýkají se stejnými problémy a brání se. Například Rusko k 1. lednu zvyšuje dovozní clo. Hledat nové trhy je klíčové, ale možnosti se nám momentálně hodně zužují," dodal.

Čtěte více

127 firem sdružených v Asociaci automobilového průmyslu tento týden zveřejnilo nová čísla, podle kterých přijde v součtu s těmi, kteří už zaměstnání ztratili v posledním půlroce, celkem 13552 lidí. Z průmyslu, na jehož úspěchu závisí výsledky celé ekonomiky, odejde 5794 agenturních pracovníků (téměř polovina) a 7758 kmenových zaměstnanců.

"Krize podobného typu na automobilový průmysl dopadají velmi rychle, protože nákup auta je možné na nějakou dobu odložit. Dá se očekávat, že návrat konjunktury přijde nejdříve v roce 2010. V první polovině příštího roku ještě bude docházet k poklesu, který by se ale mohl stabilizovat," řekl České televizi prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

"Stát jako krizový zákazník"

Vedení Tatry Kopřivnice vidí jednu z možností, jak by mohl stát podat automobilkám pomocnou ruku a sehrát stabilizační roli, v posunutí již schválených nákupů na dřívější termín.

"Policie může více a dřív nakoupit škodovky, armáda zase tatrovky. My potřebujeme byznys, musíme se dostat k zákazníkům." řekl Polman k představě státu jako "krizového zákazníka".

Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman připustil, že současné období krize je vhodné pro to, aby státní a veřejné instituce při svých nákupech věnovaly větší péči českému původu zboží. Zároveň však dodal, že manévrovací prostor vlády je limitován schváleným státním rozpočtem.

"Druhá věc je, že stát určité nákupy provádí, zejména ve stavebnictví, I v dopravní infrastruktuře impuls vlády existuje. Inženýrské stavby táhnou a bude tomu tak i příští rok. Ve strojírenství jsou nákupy menší," řekl Říman.

Vláda však podle něj nemůže firmám nahradit neexistující zakázky a stoprocentně suplovat bankovní sektor. "My jsme ve specifických případech jako v exportu schopni pomáhat dlouhodobým úvěrováním, ale nejsme schopni zajistit klesající poptávku po autech." dodal.