csa_192.jpg Šéf Českých aerolinií mluvil nedávno o výborném stavu společnosti v době finanční krize, odbory mu nyní nevěří, že je třeba snižovat platy. Zástupci osmi odborových organizací ČSA ve čtvrtek odmítli návrh vedení firmy na zmrazení respektive snížení platů zaměstnanců v roce 2009.

Podle prezidenta aerolinií Radomíra Lašáka musí ČSA snižováním nákladů reagovat na současnou ekonomickou krizi.

Se záměrem snížit platy pilotům o 15 procent a zmrazit mzdový růst ostatním zaměstnancům kvůli finanční krizi přišel Lašák minulý týden. Tímto krokem chce vedení firmy příští rok na straně nákladů ušetřit minimálně 300 milionů korun. Současná kolektivní smlouva, která zaručuje zaměstnancům každoroční růst mezd o jedno procento nad inflaci, je platná až do konce roku 2010 a s její změnou by musely odbory souhlasit.

Minulý měsíc mluvilo vedení jinak

Podle odborářů je návrh managementu ukvapený, protože v současné době není dostatek podkladů a oficiálních hospodářských výsledků, které by potvrdily kritickou situaci v ČSA. Návrh považují za neopodstatněný vzhledem k výrokům o výborném stavu společnosti, které od vedení zazněly teprve před několika týdny.

"Buď je situace v ČSA vážnější, než byla v době příchodu krizového managementu do firmy, a tedy plán záchrany se představenstvu ani za pomoci masivního výprodeje základního jmění firmy nepodařil a pak představenstvo musí nést za neúspěch zodpovědnost, nebo je to jen snaha o úsporu personálních nákladů před privatizací, a pak odborové organizace preferují jednání přímo s novým vlastníkem," uvedly odbory ve zprávě.

"Těší nás důvěra odborových předáků ve schopnosti managementu, kterou vyjádřili tím, že nevidí současnou situaci ČSA jako kritickou. Při veškerém respektu k jejich analytickým schopnostem je management na rozdíl od nich povinen reagovat na realitu probíhající ekonomické krize," reagoval Lašák.

Čtěte souvislosti

Odborové organizace jsou si podle prohlášení vědomy finanční krize, která se nevyhne ani České republice, ani letecké dopravě. Jsou proto připraveny jednat na základě oficiálních hospodářských výsledků v následujících měsících s vlastníkem společnosti o její budoucnosti.

S krizí v letectví a prudkým poklesem počtu cestujících se potýkají všechny aerolinie. Podle Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) zmizelo letos z letecké mapy světa již více než 30 leteckých společností, ostatní hlásí prudký propad výnosů. Celkové ztráty aerolinií letos podle IATA přesáhnou pět miliard dolarů (cca 100 miliard korun).