internet_pocitac_klientTakzvané „kybernetické pondělí“ zahájilo předvánoční nákupy Američanů rekordem. První pracovní den po víkendu navazujícím na Den díkůvzdání vzrostl provoz na stánkách on-linových obchodů proti loňsku o desítky procent. Původní odhady byly kvůli recesi amerického hospodářství podstatně střízlivější.

Pojem kybernetické pondělí se vžil poté, kdy internetoví prodejci zaznamenali trend, že lidé po návratu ke svým počítačům v zaměstnání v pondělí po Díkůvzdání nakupují on-line ve zvýšené míře.

Čtěte také

 

Poprvé s tímto pojmenováním přišla internetová divize Národní federace maloobchodu Shop.org v roce 2005. Od té doby kybernetické pondělí v Americe oficiálně zahajuje předvánoční nákupy.

Během minuty klikaly miliony lidí

Stránky 280 internetových prodejců, jejichž provoz sleduje společnost Akamai Technologies, navštívilo v pondělí v 10:00 východoamerického času (16:00 SEČ) 4,6 milionu zákazníků za minutu, což byl vrchol loňského roku.

V 15:00 (21:00 SEČ) se na těchto stránkách, mezi nimiž jsou velké obchody jako Best Buy nebo Victoria's Secret, pohybovalo 6,7 milionu zákazníků za minutu, tedy absolutně nejvíc od roku 2005, odkdy Akamai tyto údaje zaznamenává.

Slevy zabraly

Spotřebitele přilákaly do internetových obchodů mohutné slevy a nejrůznější akce na podporu prodeje. Obavy, že přes vyšší zájem zákazníků se výnosy obchodníků kvůli razantnímu snížení cen nevyrovnají nákladům, někteří odborníci neuznávají. Lidé, kteří přijdou na stránky za výhodnými nákupy, si podle nich vybírají i dražší zboží, což případné ztráty vyrovnává.

"Je to lepší, než jsme očekávali," uvedl David Fry, jehož společnost Fry spravuje stránky několika velkých maloobchodních řetězců. Podle něho vzrostl provoz proti loňskému roku až o 60 procent a příjmy obchodníků až o 20 procent.

Kybernetickému pondělí se v důsledku velkého zájmu nevyhnuly technické problémy. Stránky firmy Gap, která vlastní i obchody Old Navy a Banana Republic, byly mimo provoz 20 minut. Až čtyřhodinový výpadek postihl internetový prodej obchodů s odíváním J.Crew.

Prognóze navzdory

Signály z konce minulého týdne přitom naznačovaly, že on-linový prodej bude letos slabší. Ve čtvrtek na Den díkůvzdání klesl provoz na stránkách 500 největších internetových obchodů o 11 procent ve srovnání s loňským rokem, oznámila společnost Hitwise. V pátek, kdy v USA oficiálně začala předvánoční prodejní sezona, klesl provoz o pět procent a v sobotu o osm.

Za uplynulé tři roky se ukázalo, že největší provoz v kybernetické pondělí zaznamenávají internetové obchody v době oběda, kdy zaměstnanci místo jídla virtuálně nakupují. Tuto skutečnost využila Národní federace maloobchodu k podpoře internetového prodeje. V pondělí pozvala washingtonské zákazníky na oběd zdarma, při němž mohli nakupovat z bezplatně poskytnutých počítačů