tatra-stara-old-192.jpgV Tatře už vědí, jaké typy jejich slavných osobních aut má veřejnost nejraději. Zda ale firma dotáhne do finále nápad tyto modely vyrábět, to zatím jasné není.

V hlasování, které probíhalo na internetu a v muzeu automobilky v Kopřivnici si lidé zvolili Tatru 87. Právě s tímto vozem cestovatelé Zikmund a Hanzelka brázdili cesty a často i necesty světa.

"Jsem rád, že to vyhrála T87, je totiž mnohem světoznámější než T603," radoval se František Prosecký z Veteran Muzea Bítov. V čem jezdili Hanzelka a Zikmund, podle něj ví za hranicemi republiky více lidí, než v čem jezdili čeští papaláši.

Právě Tatra 603 si v internetových hlasováních udržovala náskok. Češi ji přece jen znají lépe než T87, jejíž výroba skončila před více než půl stoletím.

Sčítání hlasů z kopřivnického muzea automobilky ale nakonec s pořadím zamíchalo. Návštěvníci historické expozice se modelem T87 nechali unést. Tatra 603 tak skončila druhá a třetí byl noblesní kabriolet ze třicátých let Tatra 57A.

Čtěte více o automobilech Tatra

"Hlas v muzeu měl čtyřikrát větší váhu než ten na internetu, kde člověk jen klikl. V muzeu si auto obešel a dozvěděl se více o jeho historii," vysvětluje šéf automobilky Ronald Adams, proč návštěvníci muzea pozměnili celkové výsledky hlasování.

Hlavně marketing

"Případná výroba těchto modelů by nebyla ani tak vstupem na automobilový trh, jako spíše marketingem," vysvětluje Adams. Právě to, že Tatra byla v padesátých a šedesátých letech známá po celém světě, chce využít při prodeji svého hlavního zboží – nákladních tatrovek.

V Kopřivnici už mají ze světa patnáct objednávek. "Těm lidem je jedno, co a za kolik budeme vyrábět, chtějí Tatru," dodává Adams s tím, že vozy mají zůstat výjimečné, a vznikat tedy pouze v limitovaných sériích. "Byl bych rád, kdyby se hned vyprodala a zájemci pak museli čekat rok na další," dodal Adams, který myšlenkou nových tater žije stále více.

Hledá se podvozek

Zda se budou vozy vyrábět, mají nyní rozhodnout výsledky studie, kterou si Tatra zadává. Do konce roku by pak měla vědět, jaké jsou technické předpoklady pro výrobu a kolik by splnění snu fandů po celém světě stálo.

Možné problémy vidí tatrováčtí ve dvou ohledech. Zda lze vyrobit retrokaroserie s moderními požadavky a zda existuje vhodný podvozek od současného výrobce, na který by se karoserie dala nasadit.

"Karoserie Tatra 87 se vlastně vyrábí," říká František Prosecký z Veteran Muzea Bítov. Přímo na předměstí Kopřivnice totiž sídlí společnost Ecorra, která vyrábí díly pro rekonstrukce veteránů a právě T87 umí udělat celou.

Společnost dělá nejen veterány, ale staví i prototypy. Mimo jiné supersportovního kupé Ecorra V8 Sport na podvozku posledního modelu Tatry T700. Právě tento sporťák s maximální rychlostí 320 kilometrů v hodině vzbuzoval naděje, že Tatra má světu ještě co dát.

Podle Proseckého bude větší problém s karoserií šestsettrojky. Způsob zpracování plechů je z dnešního pohledu náročný a vůz je více umělecké dílo než výrobek, který může sjíždět z běžícího pásu. U původního kabrioletu 57A je zase dřevěný rám a ten by nově bylo potřeba nahradit ocelovým.

Fanoušci tatry mají jasno v tom, že nejlepším by byl podvozek s motorem typu Boxer. Právě ty nejlépe odpovídají specifikacím původních tatrovek. Dnes je vyrábí japonská automobilka Subaru.