Nákladní vlak.jpgEvropský parlament ve čtvrtek vyzval k větší podpoře nákladní dopravy po železnici. Evropská komise by podle něj měla směřovat na koleje nejméně 40 procent peněz vynakládaných na dopravní infrastrukturu, aby poklesl objem nákladu přepravovaného po silnici. Větší důraz na železnici by prý snížil dopravní zácpy na silnici, hluk či znečištění životního prostředí. Zároveň by podle europoslanců klesla spotřeba nafty, která letos výrazně zdražila.

 

Nákladní železniční doprava v Evropě v poslední době po desetiletích útlumu začíná ožívat, byť stále značně zaostává za výrazně levnější silniční dopravou. Podle expertů německého institutu dopravního výzkumu SCI Verkehr z Kolína nad Rýnem, které letos citovaly Dopravní noviny, v letech 2005 a 2006 obrat železnice vzrostl meziročně o 14 procent. Situace by se navíc v nejbližších letech měla nadále zlepšovat, částečně i díky novým trhům.

 

Čtěte také:

 

Obrat evropských drah z nákladní dopravy se podle studie v roce 2006 meziročně zvýšil o 14,3 procenta na 20 miliard eur. Nejvyšší obrat zaznamenaly železnice Německa a Polska, pomyslnou třetí příčku obsadili Rakušané, Francie skončila pátá. Do první šestky se dostala i nákladní doprava Británie a Itálie; tamní podniky zabraly celé dvě třetiny celoevropského obratu s 13,7 miliardy eur.

V ČR vlaky přepraví necelou pětinu zboží, jsou drahé

České dráhy loni přepravily 91,6 milionu tun zboží, což bylo o 2,2 procenta více než v roce 2006. Tržby z nákladní dopravy vzrostly o 2,7 procenta na 17,7 miliardy korun. Podíl železnice na nákladní dopravě v Česku je ale menší než pětinový. Na vině jsou především výrazně vyšší ceny za železniční dopravu.

Čtěte nové blogy na iHNed.cz