Seznam.cz a mBank počítač internetbankingBenjamínek mezi tuzemskými bankovními domy - polská mBank během několika dnů spustí ostrý provoz svého systému pro placení na internetu - mPeníze. Jako strategického partnera si k tomu banka, která za osm měsíců nalákala přes dvě stě tisíc klientů, vybrala českou internetovou jedničku - portál Seznam.cz.

To by jí mělo otevřít cestu k dalším novým klientům. Minimálně tedy k více než čtyřem milionům návštěvníků měsíčně. "Kdyby to časem nebyly další statisíce, byli bychom zklamaní," řekl včera exkluzivně pro HN šéf české pobočky nízkonákladové banky mBank Jiří Báča.

"Systém mPeníze bude mít oproti konkurenčním systémům výhodu v tom, že klient neplatí žádné poplatky a peníze jsou převedeny okamžitě," vysvětluje Báča. Avšak na rozdíl od konkurenčního PaySecu od ČSOB nebo světového PayPal musí být všichni uživatelé mPlateb klienty mBank.

Chceme férové obchody

Zpočátku by se měly kromě Seznamu stát partnerem i obchody sítě Kasa.cz. "Nové partnerské obchody představíme během září a podzimu. Budeme ale spolupracovat jen s obchody sdružené v Asociaci pro elektronickou komerci," dodává Báča s tím, že jen v Česku je podle jejich statistik přes devět tisíc obchodů. Stejně tak postupně do konce roku přibude vyřizování půjček přes internet.

"Seznam bude systém mPeníze využívat ve své Peněžence, kterou dnes používá kolem půl milionu uživatelů," říká ředitel portálu Pavel Zima a dodává, že jejich "peněženku" využívají především klienti reklamního systému Sklik. "Nemáme bankovní licenci, a tak je s ní možné nakupovat pouze v rámci služeb Seznamu," dodává Zima.

mBanka se svým platebním systémem vstupuje na trh, kde se ročně protočí více než šestnáct miliard korun. "Chtěli bychom internetový trh posunout zase o krok dál,"vysvětluje Pavel Zima.

Češi si na placení na internetu pomocí speciálních webových peněženek pomalu zvykají. Například peněženku PaySec hned za první dva měsíce fungování použilo více než deset tisíc Čechů.

Víco o internetovém bankovnictví čtěte ZDE

"Majitelé naší internetové peněženky už za nákupy a převody utratili přes patnáct milionů korun," říká Denisa Salátková z Poštovní spořitelny, která má spolu s ČSOB a konzultantskou společností Logos peněženku PaySec "na svědomí". Podle Salátkové je největší zájem o posílání peněz mezi uživateli.

mBank se stane jedinou bankou, která v rámci internetového platebního systému bude poskytovat i úvěry. Zatímco mPlatby budou zdarma, úvěry jsou úročeny. Navíc by měly mít stropy.

"Počítáme s tím, že si lidé budou chtít kupovat i větší věci než lístky do kina," říká Báča s tím, že stropy pro spotřební úvěry budou více než deset tisíc korun.

Konkurenční internetová peněženka PaySec funguje na principu nabíjení kreditu a uživatelé si do ní musí posílat peníze. Ty jsou omezeny částkou sto tisíc korun. Za vedení účtu ale zákazníci neplatí. Banka si od klienta účtuje jednu korunu za platbu a při dobíjení kreditu pomocí platební karty si bere dvě procenta z dobíjené částky.

Jak to funguje

Placení probíhají stejně jako při platbě PayPalem. Při platbě v internetovém obchodě je zákazník přesměrován na stránku, kde se přihlásí uživatelským jménem a heslem.

PaySec a mPeníze tak jsou už dva tuzemští konkurenti celosvětového PayPalu, který provozuje největší aukční síň eBay. PayPal vznikl v roce 1998 a dnes má přes 160 milionů účtů. Vloni přes něj uživatelé utratili kolem 38 miliard dolarů.

080812_13a.jpg