Za dodání vinět firma obdrží podíl z peněz, které řidiči osobních vozů za použití dálnic první rok zaplatí. Viněty, které nahradí dálniční známky, zřejmě dodá Kapsch Praha. Samotné viněty mají být pro řidiče zdarma, řekl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

"Pokud to bude v rámci systému současného mýta, tak by je měl dodat dodavatel současných služeb (Kapsch). Nikdo jiný další není," řekl Hodač. Řidič za vinětu nebude platit žádnou zálohy, pouze si ji nabije kreditem 1000 korun, což je současná cena roční známky. Za samotnou vinětu řidič zaplatí až v případě, když ji ztratí a bude chtít další.

Čtěte také

O záměru zavedení vinět informovalo ministerstvo dopravy již letos v březnu. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka má tato novinka přispět k bezpečnosti dopravy – umožní lépe sledovat dopravní toky na dálnicích.

Kolik "kápne" Kapschi, ministerstvo tají

Dálniční známky

Letos ministerstvo vytisklo 5,4 milionu známek
Očekávaný výnos je 2,3 miliardy
Cena ročního kupónu pro osobní vůz je 1000 korun
Od ledna 2009 se cena mýtného pro vozidla od 3,5 do 12 tun zvýší na částku, kterou platí kamiony nad 12 tun
Podle Hodače půjde o dodávku zhruba dvou milionů vinět, což jsou zařízení velikosti krabičky od sirek. Jaký podíl z tisícikoruny Kapsch dostane, zatím není jasné. "Nějaká částka za to musí být. Jaký podíl, to se nyní připravuje," uvedl Hodač. Důležité podle něj je, že viněty nezaplatí stát přímo.

Jak nedávno uvedl ministr dopravy Aleš Řebíček, zavedením vinět ušetří stát i řidiči. Stát nebude muset každoročně tisknout dálniční známky, protože viněty budou "věčné" a řidiči je budou dobíjet jako mobilní telefony. Viněty bude možné dobíjet přes bankomaty, pomocí textových zpráv nebo třeba u dobíjecích míst na benzínových pumpách.

Viněty budou fungovat v mýtném systému, který nyní na dálnicích "kasíruje" kamiony. Na rozdíl od kamionů, jejichž majitelé platí za ujeté kilometry, budou řidiči osobních vozů platit i nadále za časový úsek. Hodač ale do budoucna nevyloučil zpoplatnění pouze podle skutečně ujetých kilometrů. "Jde především o spravedlnost," řekl.

Definitivní start čipů: leden 2009

Plán zavedení vinět oznámil již v březnu Řebíček. Na pondělní tiskové konferenci po návštěvě premiéra Mirka Topolánka na ministerstvu dopravy Řebíček potvrdil, že viněty se začnou používat v lednu 2009. Viněty mají být anonymní a přenositelné, což znamená, že jich bude méně než dálničních známek.

 

Dopravní odborníci zavedení vinět vesměs vítají. Krabičky mají výrazně přispět ke zvýšení bezpečnosti dopravy. Bude možné měřit intenzitu provozu; výsledky měření potom využijí inteligentní systémy řízení dopravy, které se nyní na dálnicích budují. Zařízení bude anonymní, rychlost sledovat nebude.

Pokud se záměr podaří Řebíčkovi uskutečnit, z Česka zcela zmizí nalepovací dálniční známky. Na letošní rok jich dalo ministerstvo dopravy do prodeje 5,4 milionu; očekávaný výnos je 2,3 miliardy. Známky dosud využívají také malé nákladní vozy od 3,5 tuny do 12 tun, které ale od ledna začnou platit elektronické mýtné stejně jako dnes kamiony nad 12 tun.

Opakování kolize na D1? Čip tomu zabrání

Mýtné brány instalované na dálnicích budou prostřednictvím čipu monitorovat pohyb vozidel. Policisté tak získají přehled o tom, zda se v některém úseku dálnice netvoří kolony. "Ihned bychom například věděli, kde odklonit dopravu při nehodě," vysvětloval výhody systému v březnu Řebíček.