kamiony__192x128_.jpgDesítky kamionů během víkendu zaplnily na hlavních tazích silnic odstavná parkoviště a čerpací stanice. Od začátku prázdnin nesmí na silnice nejen v neděli, jak je tomu po celý rok, ale také v pátek a v sobotu. Řidiči si tak museli krátit dlouhé hodiny v motorestech nebo pospávali na odpočívadlech.

"Marníme tu čas, domů se dostanu až po půlnoci. Dlouho jsem hledal místo, protože všechno už bylo během pátku plné," popisoval situaci řidič kamionu, který zaparkoval u D1 na Jihlavsku.

Čtěte také

Na některých místech u Prahy musely kamiony stát i v připojovacích pruzích. Nejhorší situace byla na dálnicích D1 a na D5 z Prahy do Rozvadova. Dopravu zkomplikoval i kamion, který se v sobotu dopoledne převrátil napříč D1, a uvěznil tak na hodiny desítky aut.

Ztráty pro obchody

Prázdninový zákaz pro kamiony platí již třetím rokem. Ministerstvo dopravy si od něj slibuje, že během víkendů ubude dopravních nehod. Podle statistik jich je právě v pátek a v neděli, kdy většina lidí míří pryč z měst a posléze zpět, až o čtvrtinu více než v jiné dny. "Omezení částečně situaci uklidní, řidiči jsou v pátek a v neděli zbytečně vystresovaní," popisuje Petr Moos, děkan Dopravní fakulty ČVUT, který pro ministerstvo dopravy zpracovává podrobnou studii o dopadu zákazu. To by ji mělo dostat již dnes. I přes zákaz však po silnicích nákladní auta i velké tahače stále jezdí. Výjimku mají totiž řidiči převážející čerstvé potraviny.

"Čerstvé potraviny se sice přepravovaly, ale ty trvanlivé zůstaly stát, což nás stojí peníze," říká Jana Matoušková, mluvčí Tesca.

Někteří řidiči zákaz ani nerespektují. Přitom sankce za porušení jsou až pět tisíc korun. Pokud řidič zákaz poruší několikrát, může přijít o řidičák.

"Jenže co mají řidiči dělat, když zaparkovat třeba chtějí, ale není dostatek míst?" ptá se Martin Špryňar, tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia.

Podle něj chybí v Česku na dva tisíce parkovacích míst. Za poslední rok vzniklo jen 80 nových.

"Stavbu parkovišť brzdí nedostatek peněz a problémy s výkupy pozemků," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Letos vznikla dvě centra na dálnicích D5 a D11. Další se plánují na D1.

Zákaz jízdy po celý rok

Strana zelených prosazuje, aby se páteční zákazy jízd rozšířily na celý rok. Plán se stal i součástí programu vlády, která o něm bude jednat na konci července.

"Jsou tři varianty: rozšířit zákaz na celý rok, nebo ještě na měsíce květen a září. Uvažuje se také o tom, že by se na pátek zvýšila cena mýtného," vysvětluje Hanzelka.

Zatímco s jízdami kamionů o víkendech nesouhlasí podle průzkumu AVE marketing 85 procent motoristů, dopravci chtějí proti zákazu protestovat. Pro průmysl by to podle nich znamenalo ztráty téměř deset miliard korun.

Česko by bylo kromě části Řecka jedinou zemí v Evropě, kde by kamiony nemohly jezdit v pracovní den. V pátek o prázdninách zakazuje jízdu nákladních aut Polsko.

Jízdy kamionů

- Nákladní auta nad 7,5 tuny nemohou v červenci a v srpnu jezdit po silnicích vždy v pátek od 17 do 21 hodin, v sobotu od 7 do 13 hodin a v neděli od 13 do 22 hodin.

- Po zbytek roku platí zákaz jízd kamionů jen v neděli od 13 - 22 hodin.

- Omezení platí již třetí rok a má zvýšit bezpečnost na silnicích na konci pracovního týdne. Výjimka platí pro kamiony, které přepravují čerstvé potraviny.

- Dopravcům se prázdninové omezení kamionové dopravy nelíbí. Podle nich je stále nedostatek parkovacích míst, kterých nyní chybí dva tisíce, a u hlavních tahů jsou tak přeplněná parkoviště.

HN_080707_05a_ctk.jpg