Aplikaci na provozování internetového obchodu si můžete nechat vyrobit na klíč, koupit hotový systém nebo pronajmout. V prvním případě se cena pohybuje od několika tisíc korun za jednoduchý e-shop, který posílá obsah "nákupního košíku" zákazníka e-mailem provozovateli až k e-shopu s téměř neomezenými možnostmi. "Ty stojí několik desetitisíců až stotisíců a vývoj může trvat i několik měsíců," říká František Grunt ze společnosti Active 24, která provozuje internetové tržiště Vltava 2000.

Když se rozhodnete koupit si už některý z hotových systémů, který prodávají softwarové společnosti, máte dvě možnosti. Koupený systém můžete provozovat sami na svém serveru nebo si ho nechat spravovat výrobcem. Cena těchto systémů se pohybuje již od 12 tisíc korun.

Pronajatý systém k provozování e-shopu běží pouze na serverech jejich tvůrců. Ty si nekupujete, ale pronajímáte za několik set korun měsíčně. Nejlevnější však mívají omezené funkce.

Kvalitnější systémy umožní komfortní nákup

Než se pro nějaký typ aplikace rozhodnete, nejdříve zvažte, kolik si můžete dovolit do projektu vložit a jaké funkce budete potřebovat.

"Aplikace by měla obsahovat možnost velice jednoduchého vkládání zboží a obsahu," říká Tomáš Fikar ze společnosti NetDirect.

V závislosti na velikosti obchodu je vhodné poohlédnout se po takových aplikacích, které nenabízejí jen možnost aktualizace vpisováním, ale také například vkládáním přes XLS či XML soubory, napojení na externího dodavatele i účetní systémy.

Přečtěte si více o internetových obchodech

Propojení s účetním systémem navíc umožní vašim zákazníkům komfortní nákup a vám snadnější administrativu. V takové aplikaci si například můžete nastavit, že když si zákazník objedná zboží, nemusí mu někdo z firmy posílat fakturu, ale systém to udělá sám automaticky.

Další výhodou kvalitnějších aplikací spojených s účetním systémem je, že umožňují průběžně informovat zákazníka o stavu jeho objednávky.

Počítačová aplikace vašeho internetového obchodu by také měla umožnit porovnat mezi sebou jednotlivé druhy zboží podle parametrů, zvětšit obrázky produktů a zajistit snadnou navigaci od výběru zboží až po jeho koupi.

Rychle od výběru až ke koupi

Tato cesta by neměla přesáhnout pět kliknutí. Zákazníkovi se také vyplatí nabídnout několik možností, jak za zboží zaplatit - od převodu na účet až po dobírku. Sofistikovanější obchody umožňují i napojení na platební systémy typu PaySec nebo MUSO.

"Zapomínat by se nemělo ani na technickou podporu, kterou výrobce aplikace poskytuje," dodává Tomáš Fikar. Ta je důležitá především pro další rozvoj obchodníka. Pokud internetový obchod tvoří jeho hlavní část podnikání, není od věci ověřit si, zda služby zahrnují i čtyřiadvacetihodinovou podporu.

Internetový obchod stojí především na marketingu

Klíčovou roli v úspěšnosti internetových obchodů hraje to, zda ho zákazník dokáže na internetu najít například po zadání klíčového slova zboží, které chce koupit. Kvalitnější aplikace umožňují zadat do adresy stránky nebo jejího názvu požadovaná klíčová slova (takzvaná SEO metoda).

Další možností, jak zviditelnit internetový obchod, je zaplatit u provozovatelů vyhledávačů placené odkazy. Služba se nazývá PPC a platí se za počet kliknutí na odkaz. "Je to vhodná alternativa pro firmy, které chtějí okamžitě inzerovat a nemají dobrou optimalizaci pro vyhledávače," říká Tomáš Fikar. V České republice je možné zvolit například službu Sklik na Seznamu nebo systém AdWords na Googlu. Podobně jako u SEO je vhodné při volbě klíčových slov ověřit jejich frekvenci.

HN_e-shop.gif 

I u vyhledávačů je možné umisťovat placené odkazy podle toho, komu chcete zboží prodat. Pokud máte například výrobky určené pro ženy, doporučují odborníci využít vyhledávač Seznam. Technické výrobky inzerujte raději na Googlu.

"Mezi internetovými obchodníky je v současnosti populární i budování komunit a databází stálých zákazníků," říká Fikar. Proto je vhodné se při volbě aplikací zaměřit i na možnost diskusí nebo hodnocení zboží zákazníky. Mnohé e-shopy disponují i dalšími marketingovými moduly typu soutěží nebo newsletterů.

Důležitou roli při propagaci internertových obchodů hrají také bannerové kampaně. Ty jsou ovšem zaměřeny především na budování povědomí o internetovém obchodě, nikoli pouze na konkrétní produkty.

Jak propagovat internetový obchod

  • Pomocí klíčových slov v textu nebo titulku webové stránky lze obchod dostat na přední místa ve vyhledávačích - systém SEO
  • Placené odkazy například na vyhledávačích Google nebo Seznam. Platí se za prokliknutí - služba PPC (Pay-per-Click)
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru