Podobnými akcemi se zdravotní pojišťovny snaží nalákat nové klienty. Do konce června mají totiž Češi zase po čtvrt roce možnost ji změnit. Tedy pokud jsou u jedné pojišťovny rok a více.

Odborníci se shodují, že by se klienti neměli nechat nalákat na jednu výhodu. "Je třeba projít celou nabídku a zvážit, kolik zmíněných výhod člověk skutečně využije," říká Vladimír Kotera, prezident Svazu zdravotních pojišťoven České republiky.

Příspěvky mají omezení

Zároveň upozorňuje, že by se měl zákazník dobře informovat o podmínkách poskytnutí daného příspěvku. Žádná smlouva se nepodepisuje a marketingové tahy bývají velmi výmluvné. Může se tak stát, že pojišťovna inzeruje výhodu pro děti do 18 let, ale už nenapíše, že pro děti do šesti let akce neplatí. Příspěvek na ozdravné pobyty často získávají jen děti se závažnými zdravotními problémy a mnohdy jen za podmínky, že oba rodiče jsou u stejné pojišťovny.

Nabídka jednotlivých zdravotních pojišťoven se příliš neliší. Nabízejí různě vysoké příspěvky na očkování, vitamíny, antikoncepci, autosedačky, opalovací přípravky, odvykání kouření, kúru na snižování obezity či akupunkturu. Lákají i ozdravné pobyty, operace očí, zubní nitě pro děti, očkování, helmy, chrániče, lyžařské brýle, příspěvky na plavání...

Přečtěte si další články k tématu zdravotních pojišťoven

Všechny se snaží oslovit co největší počet lidí, každá to dělá trochu jiným způsobem. Některé, jako například Oborová zdravotní pojišťovna, věnují speciální péči klientům, kteří pečují o své zdraví. Ve věrnostním programu sbírají body a jsou odměňováni příspěvky. Podobně funguje i Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra (ZPMV) a Česká národní zdravotní pojišťovna (ČNZP).

Jiné, třeba Metal-Aliance, nabízejí balíčky výhod všem stejně bez výrazné vazby na "zásluhy".

Speciální péči věnují pojišťovny dětem, těhotným, seniorům nebo studentům. Zvláštní kapitolu pak tvoří dárci krve a kostní dřeně, kteří požívají další výhody. U ZPMV třeba dostanou vitamíny nebo příspěvky na laserové operace či zubařské výkony. VZP poskytuje cestovní pojištění zdarma. Hutnická zaměstnanecká pojišťovna (HZP) zvlášť odměňuje držitele Janského plakety nebo Zlatého kříže.

Řada pojišťoven, třeba VZP, ZPMV, Vojenská a Revírní bratrská pokladna podporuje kuřáky v boji se závislostí. Mohou podstoupit odvykací kúru s příspěvkem v hodnotě až tisíc korun, pro těhotné až dva tisíce.

Speciální bonusy dostávají klienti, kteří přivedou nové pojištěnce. Pojištěnec OZP i ČNZP dostane body, které může proměnit za různé příspěvky. Vojenská zdravotní pojišťovna odměňuje nové klienty tisícovkou k využití zdravotní péče.

Lékaři v místě bydliště

Pojišťovnu by člověk neměl měnit, pokud o ní nemá dostatek informací. Mnoho lidí podceňuje například faktor hustoty sítě smluvních zařízení. "Může se tak stát, že někdo přejde k jiné pojišťovně a pak pozdě zjistí, že v místě jeho bydliště nemá smluvní zdravotnická zařízení a další možnost změny přijde až za rok," vysvětluje poradkyně ministra zdravotnictví Lucie Bryndová.

Změna je často nutná u lidí, kteří se stěhují do jiného města nebo mění lékaře. Menší zdravotní pojišťovny působí jen v některých regionech. Příkladem je HZP, Zaměstnanecká pojišťovna Škoda či Revírní bratrská pokladna. Bezkonkurenčně nejhustší síť smluvních zařízení má přitom VZP.

"Pokud chce klient změnit lékaře, ať kontaktuje pojišťovnu. Pracovník pobočky mu pomůže vyhledat vhodnou ordinaci či jiné zdravotnické zařízení," říká Josef Křivánek z HZP.

zdr_poj.gif

Motivem pro změnu bývá i neochota pracovníků poboček nebo neschopnost komunikovat elektronicky. Některé pojišťovny už dnes nabízejí možnost stažení formulářů nebo elektronická podání.

Unikátní službu takzvané webové samoobsluhy nedávno spustila Metal-Aliance. Klienti mohou v on-line aplikaci sledovat, kolik a kde již zaplatili na poplatcích za léky. Do budoucna by tam měla být i data o platbách pojistného.

Sledovat na dálku výši poplatků může i klient HZP. Do aplikace vstupuje pomocí SMS kódu.