Typickým spotřebitelem nakupujícím biopotraviny je vysokoškolsky vzdělaný člověk středního věku s nadprůměrným příjmem. Vyplývá to z průzkumu agentury Greenmarketing pro rok 2007. Podle něj pravidelně nakupuje biopotraviny 4,8 % Čechů, nepravidelně více než čtvrtina. Průměrná spotřeba na jednu osobu byla v loňském roce 126 Kč, což sice znamená výrazný nárůst oproti předcházejícímu roku, ale stále je toto číslo velmi nízké v porovnání se zeměmi jako je Rakousko nebo Německo.

matka_dite_192-128.jpgMotivy vedoucí k nákupu k biopotravin jsou různé, od ovlivnění reklamou po snahu zlepšit podmínky zemědělsky chovaných zvířat. Samotní biospotřebitelé jsou stejně rozdílní. "Domnívám se, že se jedná o běžné lidi, kteří uvažují o širších důsledcích své spotřeby, a u nichž cena není jediným faktorem při rozhodování o koupi,“ je přesvědčen Jan Valeška. Podle něj vede spotřebitele k nákupu biopotravin především ohled na jejich zdraví. "Velkou část spotřebitelů biopotravin tvoří maminky s dětmi či těhotné ženy, kterým jde především o zdravotní přínos biopotravin pro jejich potomky,“ dodává.

Další motivací pro spotřebitele je péče o životní prostředí. Ekozemědělci neznečišťují půdu, vodu, vzduch cizorodými látkami, pečují o krajinu i biodiverzitu, větší rozmanitost, živočišných i rostlinných druhů. Jedním z důvodů je i lepší péče o chovaná zvířata, například krávy mají volný přístup na pastvu a drůbež nezná klecový chov. Svou roli hraje také přesvědčení lidí, že biopotraviny jsou kvalitnější, nejsou do nich přidávány umělé náhražky, a také, že původ biopotravin je dobře dohledatelný a nekupují tedy anonymní výrobky.

Biopotraviny - čtěte souvislosti

Luxus pro vlastní zdraví

Proti většímu rozšíření biopotravin hraje především jejich cena. Zatímco u některých biovýrobků je rozdíl cen minimální, například u jogurtů nebo mléka českého původu, u jiných dosahuje desítky až stovky procent, například kuřecí maso. "V očích mnoha spotřebitelů se jedná o jakési luxusnější potraviny, mnoho lidí říká: Obyčejným lidem stačí obyčejné - ne bio - potraviny,“ říká Jan Mišurec ze Sdružení na obranu spotřebitelů. Podle něj spotřebitel s nižšími přijmy automaticky sáhne po levnějším výrobku, jednoduše proto, že si biovýrobek nemůže dovolit.

bio_slepice_192.JPG"Pro toho, kdo vidí za biopotravinami v první řadě vyšší cenu, mají tyto výrobky nádech luxusu. Ale obecný trend je opačný, stále méně lidí vidí biopotraviny jako luxus,“ vysvětluje Martin Leibl, vedoucí oddělení enviromentální politiky ministerstva zemědělství. Spotřebitelé biopotravin jsou podle něj hlavně informovaní a vědí, co si spolu s jídlem kupují. Proto péči o vlastní zdraví pak nevnímají jako luxus, ale dobrou investici. Takových lidí je však stále málo.

Právě nedostatečná informovanost spotřebitelů je dalším faktorem bránící nárůstu spotřeby biopotravin. "Řada lidí si mnohem raději zjednoduší celou problematiku na to, že bio je marketingový tah prodejců nebo módní výstřelek, protože komplexní uvažování vyžaduje větší míru znalostí, než potřebujete k běžnému nákupu chleba,“ vysvětluje Valeška z Pro-Bio ligy. Málokdo při výběru jogurtu přemýšlí nad tím, zda jeho nákupem podpoří větší rozmanitost druhů v krajině.

Být in se počítá

Biopotraviny jsou pro část spotřebitelů spojeny s módní vlnou. O bio problematice hovoří hollywoodské hvězdy a popisují, co všechno mají bio. Světem se šíří pojem LOHAS pro vyznavače "Life of Health and Sustainability", kteří konzumaci biopotravin berou jako nedílnou součást svého životního i společenského standardu. "Firmy v USA, Kanadě, a zřejmě i Evropě se specializují na organizace "zelených svateb", v nichž důležitou roli hrají vedle bio-lněných šatů pro nevěstu nejen místní biopotraviny a biovíno, ale také recyklovatelné tácky a dokonce snubní prstýnky z recyklovaného zlata,“ popisuje Zdeněk Opatrný z Katedry fyziologie rostlin Přírodověcké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Právě potřeba patřit do vyšší třídy a vliv reklamy je podle něj motivem pro část spotřebitelů biopotravin.

Navíc pro lidi s vyššími příjmy může právě lepší image hrát velkou roli. "S růstem informovanosti se také mění přístup lidí ke spotřebě. Lidé jsou bohatší a náročnější a touží po kvalitě a "novém luxusu". Nedílnou součástí této změny je i zvýšený zájem o zdraví, zdravý životní styl a kvalitu potravin“, říká Tom Václavík z agentury Greenmarketing. Sám se na cenu také nedívá, ale důležité je pro něj složení a bio kvalita. "I bio z Číny je bio a já svým nákupem mohu podporovat čínské bio zemědělce, to je pro mne velmi důležité,“ doplňuje.

Přesto snaha být in nemusí být podle Pro-Bio ligy nutně špatnou motivací k nákupu biopotravin. "Chodit běhat nebo nekouřit je také zrovna v módě, ale rozhodně to není nic špatného. Biopotraviny se klidně mohou stát masovou záležitostí, hlavně když výsledkem bude více hektarů v ekozemědělském systému,“ dodává Valeška.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru