Zní to jako zpráva o příznivém civilizačním trendu, ale je to současně varovný signál pro zisky mediálních společností z reklamního byznysu. Češi začali odcházet od televize. 

Lidé strávili v únoru letošního roku u obrazovek v průměru tři hodiny a 34 minut denně, což je nejméně ve srovnání se stejnými měsíci od roku 2003.

Také v hlavním večerním čase mezi 19:00 a 23:00 věnovali lidé v únoru televizním programům nejméně času ve srovnání se stejnými měsíci za posledních pět let, a to hodinu a 35 minut. Podle odborníků je odklon lidí od televize zapříčiněn stoupající nabídkou jiných aktivit.

Nova zajišťuje CME rekordní růst zisku - čtěte ZDE
CME rekordně roste - čtěte ZDE 

Vyplývá to z pravidelné měsíční zprávy o sledovanosti Asociace televizních organizací (ATO) na základě peoplemetrového měření společnosti Mediaresearch, kterou v pondělí asociace zveřejnila. Obdobného minima dosáhla doba strávená lidmi u televizorů v lednu a v prosinci.

Ubývá i diváků v prime time 

Letos v únoru se lidé na televizi dívali v průměru tři hodiny a 34 minut denně, což je o pět minut méně než ve stejném měsíci loni a o 42 minut méně než v únoru 2006. O rok dříve to bylo čtyři hodiny a 14 minut, v únoru 2004 pak čtyři hodiny a tři minuty, v únoru 2003 čtyři hodiny a 15 minut.

V hlavní večerním času mezi 19:00 a 23:00, označovaném jako prime time, lidé věnovali v průměru televizním pořadům hodinu a 35 minut. To je o tři minuty méně než o rok dříve, o 11 minut méně než v únoru 2006 i v únoru 2005. Ve druhém měsíci roku 2004 lidé sledovali televizi večer hodinu a tři čtvrtě, o rok dříve pak hodinu a 46 minut.

Podle některých odborníků jde o trend, a to nejen v Česku, ale i v dalších zemích. "Celkově je to tím, že stoupá nabídka jiných volnočasových aktivit než je televize. Stoupá možnost trávit volný čas mimo domov, daleko od televize," řekl ČTK mediální odborník Jan Jirák z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. "Kromě toho je tady nabídka už déle, lidé si na ni začali rychleji zvykat. Přibývá těch, kterých této alternativní nabídky využívají," dodal.

Televize se okoukaly 

Kromě toho podle Jiráka hrají svou roli i specifické podmínky českého televizního trhu za posledních 14 let, tedy od začátku vysílání komerční televize Nova. "Změny, které televize prodělala za tu dobu, zřejmě přestávají být samy o sobě atraktivní, tyto televize se prostě okoukaly," míní. Rozhodující je ale podle něj nabídka volnočasových aktivit.

Co se týče podílů jednotlivých TV stanic na sledovanosti, v hlavním večerním čase si nejvíce polepšila ČT2, a to o 1,8 bodu na 6,8 procenta. ČT1 získala šest desetin bodu a její podíl stoupl na 23,6 procenta. Naopak Nova 2,4 bodu ztratila a její podíl klesl na 40,1 procenta. Pohoršila si i Prima, a to o desetinu na 18,2 procenta. Podíl ČT24 stoupl o devět setin na 0,78 bodu, podíl ČT4 Sport se zvýšil o 18 setin na 0,6 procenta.

Ve srovnání podílů na celodenní sledovanosti si ČT1 polepšila o 1,6 bodu a sledovalo ji 23 lidí z každé stovky u obrazovek. Nárůst zaznamenala i ČT2, a to o devět desetin bodu na 8,1 procenta. Podíly Novy a Primy klesly shodně o 1,5 bodu, u Novy na 36,9 procenta, u Primy na 17 procent. Podíl ČT24 se zvýšil o tři desetiny na 1,35 procenta, podíl ČT4 Sport stoupl o šest setin na 0,78 procenta.

Podíly televizních kanálů na sledovanosti v únoru 2008:
(první sloupec název stanice, druhý v % podíl diváků za celý den, třetí podíl v prime time)

ČT1            22,99        23,58
ČT2            8,08        6,79
ČT24            1,35        0,78
ČT4 Sport        0,78    0,60
Nova        36,87        40,12
Prima        16,97        18,21

Zdroj: ATO-Mediaresearch 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru