Úsek dálnice D11 před Hradcem Králové dotýkající se hranic Pardubického kraje, který byl otevřen 19. prosince loňského roku, dopravě v regionu neodlehčil. Na silnice naopak přivedl značný počet kamionů a komunikace jsou místy přetížené. Informovali o tom krajský radní pro dopravu Ivo Toman i ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

"Přivedením dálnice D11 na hranice kraje obrovsky vzrostla intenzita především nákladní a kamionové dopravy, protože se propojení Prahy s Moravou opět o něco přiblížilo. Od ledna vidím silný nárůst počtu kamionů na silnici I/35 přes celé území kraje," uvedl Toman.

Pomoci může urychlená výstavba rychlostní silnice R/35

Podle něj může pomoci pouze urychlená výstavba rychlostní silnice R/35, která by urychlila tranzitní dopravu z Čech na střední a severní Moravu a tvořila by paralelní trasu s dálnicí D1 z Prahy do Brna. Za dva roky má být postaven dálniční přivaděč ze Sedlice a vícepatrová křižovatka u Opatovic nad Labem, která bude dálnici D11 napojovat na budoucí rychlostní silnici a hlavní tah mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

"Tím přivedeme do této oblasti další dopravu," řekl Toman. Samotná silnice R35 se má začít stavět asi v roce 2010, výstavba v celé trase však bude trvat mnoho let. Silnice v regionu již dnes trpí neúměrným dopravním zatížením a malou propustností.

Dálnice jen urychlila přepravu mezi Prahou a krajskými městy

Obdobně vidí dopravní situaci ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. "Dálnice D11 nemůže východním Čechám odlehčit, jen urychlila přepravu mezi Prahou a krajskými městy. Zátěž našich silnic druhé a třetí třídy neustále stoupá, chybí dokončená síť dálnic a rychlostních silnic i železničních koridorů a řidiči v zoufalství hledají všechny možné cesty, aby se dostali k cíli včas," řekl Němec.

Města, zvláště Chrudim a Pardubice, jsou podle něj stále hůře průjezdná, překonat je v dopravní špičce trvá i tři čtvrtě hodiny. Za enormní označuje současnou frekvenci dopravy na spojnicích státních silnic, například z Heřmanova Městce do Pardubic nebo z Heřmanova Městce přes Veselí do Přelouče, po kterých kdy si motoristé snaží urychlit si cestu a vyhnout se zácpám. "Tyto místní komunikace přebírají funkci tranzitní cesty, přitom mají sloužit hlavně místní dopravě," uvedl Němec.

"Efekt má dálnice D11 hlavně pro obce ležící podél její trasy," tvrdí ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Pardubice Bohumil Vebr. Desítky tisíc nákladních a osobních vozů denně mířících z Pardubic na dálnici i v opačném směru již rok ztrpčují život obyvatelům Lázní Bohdaneč a vesnic na této silnici. V červnu pod koly aut zhroutil mostek na této trase ve Volči. Ředitelství silnic a dálnic muselo kromě něj chvatně opravit i povrch téměř celé vytížené komunikace.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru