Stroj výrobci předali klientovi s osmnáctiměsíčním zpožděním kvůli komplikacím při výrobě. Verze, která byla dnes představena ve francouzském Toulouse, pojme 471 cestujících. Dvanáct z nich bude sedět ve speciální třídě Lux a šedesát v business class. Letadlo ale může být vyráběno i v mnohem úspornějším provedení, které pojme kolem 850 cestujících. Posádku letounu tvoří asi třicet lidí.

airbus-fly-192-128.jpgSingapore Airlines plánují příští rok převzít další tři letadla typu A380, dalšími aerolinkami, které si na nový Airbus brousí zuby jsou Emirates, které si jich předběžně objednaly dokonce víc než padesát. Australská letecká společnost Quantas bude mít těchto letadel dvacet.

Zatím obdržela firma Airbus 165 pevných a 24 předběžných objednávek.  "Neobávám se, že dojde k dalším zpožděním v dodávání," řekl generální ředitel společnosti Thomas Enders. Obchodní ředitel John Leahy dodal, že firma je na dobré cestě dodat v příštím roce plánovaných 13 letounů A380.

Katalogová cena Airbusu A380 je asi tři sta milionů dolarů, tedy přes šest miliard korun. Společnosti si však vyjednávají slevy a přinejmenším některým bude muset Airbus platit penále za zpoždění dodávek.

Airbus A380 je největší civilní letadlo, jaké kdy vzlétlo, s výjimkou ruského Antonova An-225, které ale existuje jen v jediném exempláři a používá se pouze pro dopravu nákladů. A380 je jediný stroj se dvěma palubami po celé délce trupu a má být nasazován na nejvytíženější trasy. Náklady na pasažéra jsou údajně až o dvacet procent nižší než u proslulého JumboJetu - Boeingu 747. Dolet letadla je více než patnáct tisíc kilometrů.

Airbus má problémy se zpožděním

Dnešní ceremonie se uskutečnila za situace, kdy je skoro celé bývalé vedení mateřské společnosti Airbusu v podezření, že zneužilo informace o zpoždění programu A380 k prodeji akcií společnosti. Hodnota akcií totiž začala prudce klesat, jakmile se informace o zpoždění dostaly na veřejnost. Těmto lidem hrozí obvinění ze zneužití informací v obchodním styku.

Zpoždění programu zvedlo také práh rentabilnosti programu. V lednu 2005, kdy bylo letadlo oficiálně předvedeno, bylo za hranici rentability považováno dvě stě padesát prodaných strojů, ale už loni v listopadu se mluvilo o čtyř stech dvaceti. Výroba se přitom naplno rozjede až v roce 2010, kdy bude poprvé vyrobeno čtyřicet pět těchto letadel.

Francouzský ekonomický list Les Echos dnes připomněl, že pro Airbus je tento stroj sázkou, která může mít těžké důsledky. Celý program je totiž založen na předpokladu, že v budoucnu se letecká doprava víc soustředí na uzlová letiště, odkud se budou cestující přepravovat do cílové stanice. Boeing naopak soudí, že vývoj půjde spíš k systému přepravy rovnou ke konečné stanici, a v důsledku toho sází na menší stroje schopné přistávat i na menších letištích, jako je jeho nový 787 Dreamliner.