Čtyři ze sedmi odborových centrál v Českých aeroliniích se s vedením firmy dohodly na kolektivní smlouvě na další tři roky, která jim zaručí mzdový růst o inflaci. Na dotaz ČTK to v pátek řekl předseda Odborové organizace leteckých mechaniků a avioniků Jan Kurinec. Jmenovat centrály nechtěl, řekl pouze, že dohody dosud nedosáhli piloti a právě mechanici.

 

Mechanici jednali s vedením firmy neúspěšně naposledy ve čtvrtek. Stejně jako všem ostatním jim firma podle informovaného zdroje nabídla růst mezd o inflaci s tím, že když se podaří dodržet podnikatelský plán, zvýší se růst v pololetí ještě o jeden procentní bod. Mechanici a pozemní personál aerolinek však zatím trvají na růstu o 20 procent během tří let.

 

Obě strany se mají sejít znovu během příštího týdne. Vedení firmy údajně nejdříve přišlo s návrhem nulového růstu mezd, kompromisně pak přistoupilo na vyrovnání inflace. Stejné podmínky nabízí všem odborovým centrálám.

Právě mzdy jsou kamenem úrazu kolektivního vyjednávání.

 

Na všeobecné části smlouvy se již vedení podle Kurince dohodlo se všemi odborovými organizacemi. Všeobecná část tradičně zaručuje zaměstnancům výhody nad rámec zákoníku práce. Jde například o delší dovolenou nebo o kratší pracovní dobu během týdne.

 

Nižší mzdový nárůst má ČSA pomoci ze záporných čísel

 

Mzdové náklady představují pro firmu velkou zátěž. Poslední tři roky do konce roku 2007 mají zaměstnanci zaručen každoročně v průměru osmiprocentní nárůst mezd, což představuje každý rok sumu přes 300 milionů korun na mzdy navíc. Vedení prezidenta Radomíra Lašáka se proto snaží mzdový růst zastavit a věří, že k dohodě dojde ještě do konce roku.

  

ČSA hospodaří již několik let se stamilionovou ztrátou. Za rok 2006 ztráta činila téměř 400 milionů korun. Lašák, který se stal prezidentem v lednu 2006 po Jaroslavu Tvrdíkovi, se snaží firmu dostat zpět do černých čísel. Podle podnikatelského plánu by se tak mělo stát již letos; vedení počítá s mírným výdělkem 42 milionů korun.