ivan-ottis2-192x128.jpgJaké bude mít přimíchávání biopaliv dopady pro rafinérie?

Jsme rádi, že se zatím budou biopaliva míchat jen v objemu dvou procent, aby se zjistilo, jak budou reagovat výrobci biokomponent a trh. Zatím se neukazuje, že by konkurence stlačovala ceny biosložek dolů, rozdíl mezi cenami nafty a MEŘO je stále 5 korun na litr. V konečné ceně se to ale projeví jen 2 - 3 haléři. Ale i tento rozdíl znamená pro Paramo za předpokladu, že náklady ponese samo, za jedno čtvrtletí zvýšené náklady o 6 milionů korun. Příští rok to znamená vyšší náklady o 30 milionů korun. To je třetina letošního plánovaného zisku, pokud se nám nepodaří vyšší náklady promítnout do cen. Pro motoristy jsou to haléřové položky, pro nás zásadní nárůst.

Ale vy si to do cen asi promítnete? O kolik se zvýší cena nafty s obsahem MEŘO?

Já myslím, že trh to dovolí promítnout jen zčásti, a to proto, že konkurenční rafinerie v okolních zemích mají od státu dotace, tj. úlevy na spotřební dani. Kdybychom si vyšší náklady do cen promítnout mohli, nárůst ceny by činil asi 10 až 20 haléřů na litr.

Ale v Německu už úlevu na spotřební dani snižují...

To ano, dříve tam byla úplná vratka spotřební daně, což EU shledala překompenzovaným. Ale úlevu ruší Němci jen u biopaliv se dvěma procenty biokomponenty. Co je nad dvě procenta, je nadále dotováno. Dotují i na Slovensku, a to výrobu ETBE, které se přidává do benzinu, a dotují přidávání metylesteru řepkového oleje do nafty.

Podle firmy Čepro, která si nechala zpracovat analýzu, se ale nevyplácí biopaliva někam vyvážet, takže zvýšené dovozy k nám nehrozí…

Dovozy jsou nižší, protože v Česku jsou velmi nízké tzv. inland prémie. To je vnitrozemská přirážka, která se při tvorbě velkoobchodních cen přidává k ceně kotované na burze. U nás je kolem 20 dolarů na tunu, na Slovensku a v Polsku jsou o 20 až 40 dolarů vyšší.

Proč tomu tak je?

My si to vysvětlujeme vysokou konkurencí na českém trhu.

Takže dovážet k nám se opravdu příliš nevyplácí…

Zatím ne, ale kdybychom si promítli zvýšené náklady na biopaliva do cen, tak zvýšíme úroveň inland prémií v ČR a pro dovozce se staneme atraktivní. Dovozci mohou využít dotace ve svých mateřských zemích a dotovat vývozy. To nám právě zabrání promítnout si vyšší náklady do cen. A kvůli několika dolarům na tunu přijdeme o trh. Ve velkoobchodu s rafinérskými produkty rozhoduje jen cena. Tam rozhoduje i rozdíl několika dolarů. Přidání dvou procent MEŘA vyžaduje zvednout velkoobchodní ceny o 5 dolarů na tunu, to je oněch 10 haléřů na litr. Kvůli rozdílu pět dolarů nemusíme zboží vůbec prodat. Bojíme se proto, že si nebudeme moci vyšší náklady do cen promítnout.

Toto pocítí všichni čeští výrobci či distributoři paliv?

Třeba Čepro to nepocítí při obměně státních hmotných rezerv, kde nemá povinnost přimíchávat biosložku. To je přitom značná část jejich prodeje. Navíc státní hmotné rezervy se budou muset celé obměnit do konce příštího roku, protože vstoupí v platnost zákon, který zpřísní emisní limity pohonných hmot.

Nebude docházet při míchání biopaliv k daňovým únikům?

U bionafty ne, ale u biolihu ano, protože potravinářský líh má daleko vyšší spotřební daň než biolih. Tady k únikům určitě dojde.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru