Nejdelší pražský tunel, který povede od Špejcharu po křižovatku Pelc-Tyrolka v Troji, se začíná budovat. Názory na jeho stavbu však nejsou jednoznačné. Opoziční zastupitel Jiří Witzany (SNK-ED) například tvrdí, že se po jeho dokončení intenzita dopravy uvnitř města ještě zvýší. S tím nesouhlasí radní Radovan Šteiner (ODS), který má dopravu v Praze ve své kompetenci, podle něhož se doprava přesune do podzemních tunelů a obytné zóny od ní budou ochráněny.

"Tunel přitáhne jednak tranzitní dopravu, ale podle řady modelů bude indukovat i více vnitroměstské," sdělil ČTK Witzany. Stavba prý navíc vyčerpá městskou pokladnu. Podle Šteinera se naopak uleví zejména oblasti Letné a Holešovic. "Jasným příkladem je Smíchov před a po otevření tunelu Mrázovka, který je také součást městského okruhu," vysvětlil Šteiner.

Na zahlcení dopravy upozorňuje i architekt a v letech 1998 až 2002 bývalý primátor Jan Kasl. "Z měření se ukázalo, že doprava, která bude svedena do městského tunelu, bude tak silná, že jej zahltí a řidiči budou mít tendenci jezdit po povrchu. Městský okruh má smysl, ale musí fungovat. Když jsem nastoupil, byla dohoda, že prioritou je vybudování vnějšího okruhu kolem Prahy. Až teprve po jeho dokončení se podle této dohody měl spouštět okruh městský. Takže se v současné době tlačí na dohotovení městského okruhu, přitom to má být opačně. Ten vnější se nechává plavat, což je špatně. A investorem vnějšího okruhu je stát, město by mělo stát popohánět," upozornil Kasl s tím, že výpočty měření intenzity dopravy se objevily až na přelomu let 2004 a 2005.

ANIMACE doprava na křižovatce Malovanka [MPG, 4,7 MB]

Kamiony podle Šteinera budou směřovány na vnější pražský okruh. Vnitřní, jehož součástí je nově budovaný tunel, bude sloužit pouze osobním automobilům. Jeho hlavním cílem bude také spojení jednotlivých částí města. Ze studie Ústavu dopravního inženýrství vyplývá, že počet vozidel klesne podle konkrétní ulice zhruba o desetinu až o tři čtvrtiny. "Právě probíhají přípravné práce. Na Letné jsme začali těžebněstavební jámu pro budoucí portál tunelu. V Troji připravujeme staveniště pro ražbu tunelu," řekl mluvčí stavební firmy Metrostav František Polák. Podle Poláka by stavbu nemělo nic zdržet.

Je to poměrně velké dílo

Stavba je součástí tunelového komplexu s názvem Blanka, který se skládá ze tří úseků - Brusnice, Dejvice a Královská obora. Bude měřit 5,5 kilometru a měl by být hotový do října roku 2011. "Tahle velký tunelový komplex se v Praze ještě nestavěl a myslím, že i z hlediska Evropy je to poměrně velké dílo," sdělil Polák. "Tunel bude i z hlediska bezpečnosti na světové úrovni," dodal. Celý tah by měl být v každém směru dvouproudý, na křižovatkách se rozšíří na tři.

Plán tunelového komplexu

Zdroj: tunelblanka.cz

Blanka tvoří severní úsek pražského městského okruhu. Celý okruh je rozdělen na pět částí - jižní, západní, severní, severovýchodní a východní. Jižní tvoří takzvaná Jižní spojka. Západní se skládá ze Strahovského tunelu, Mrázovky, Zlíchovského tunelu a úseků mezi nimi. Oba tyto úseky jsou dokončené a slouží řidičům.

Severovýchodní od Balabenky po Pelc-Tyrolku a východní od Štěrboholské radiály po Balabenku hotové nejsou. První z nich zřejmě povede buď patrově nad ulicí Povltavská nebo tunelem přírodní památkou Bílá skála. Druhý je na úrovni technické studie a zřejmě jeho součástí budou dva tunely, jeden v Malešicích, druhý mezi Jarovem a Vysočanským náměstím.

Křižovatka Malovanka

Zdroj: tunelblanka.cz

Vnitřní versus vnější okruh

Tato varianta se ale nezamlouvá Kaslovi. "Ještě za primátora Jana Koukala (pražský primátor 1993-1998 - pozn. red.) se na této variantě shodly politické reprezentace na základě tehdejších znalostí. Já osobně ji nepodporuji. Preferoval jsem variantu, která by vedla ze Strahovského tunelu jako pokračování na Evropskou a poté by vedla do Podbaby, kde by se podél kanálu napojila na tu Blanku za Stromovkou. Mělo by to tu výhodu, že by křižovatka, která bude na Prašném mostě a na Letné, byla v Podbabě a na Evropské a bylo by to pro Prahu 6 daleko příznivější," tvrdí.

Kromě vnitřního okruhu se v metropoli staví vnější okruh, který by měl kopírovat hranice města. Měl by být dokončen do roku 2011. Jeho hlavním úkolem bude odvést část osobních i nákladních aut mimo hlavní město. V současnosti mohou řidiči využívat pouze necelých šest kilometrů z plánovaných 80.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru