Regionální rozdíly v úrovni kupní síly populace se prohlubují, potvrzují výsledky průzkumu společnosti Incoma Research a GfK. Podle očekávání je s velkým náskokem v čele hlavní město Praha. V přepočtu na obyvatele zde kupní síla dosahuje téměř 133% celorepublikového průměru. Na opačném straně žebříčku jsou desítky obcí, kde jsou průměrné hodnoty indexu kupní síly pod úrovní 70%. Mezi nejchudší obce České republiky patří Radkovice u Budče, Slezské Pavlovice a Vikantice, jejichž kupní síla představuje pouze 64,7 % průměru.

Nůžky mezi bohatými a chudými se rozevírají

V rámci celé ČR lze zjednodušeně hovořit o „bohatém“ západu a velkých městech, na druhé straně „chudším“ východu a venkovských oblastech. Kromě Prahy hladinu 100% překračují kraje Karlovarský, Liberecký, Středočeský a Plzeňský, zatímco Moravskoslezský kraj na opačné straně žebříčku dosahuje pouze 90,4%.

Kupní síla v jednotlivých krajích

kupni_sila_CR.jpg

Mezi pětici nejbohatších okresů se vedle hlavního města a obou přilehlých okresů Praha-východ a Praha-západ dostaly ještě Plzeň-město a Cheb. Naopak žebříček uzavírá okres Bruntál (index kupní síly 84,9%).

Pokud se podíváme na jednotlivá města, nejvyšší úroveň kupní síly dosahují vedle Prahy obce v jejím zázemí, zejména Černošice, Roztoky, Průhonice a Říčany.

„NEJBOHATŠÍ“ OKRESY (ČR=100,0)
1. Hlavní město Praha

132,6

2. Praha-východ

116,1

3. Praha-západ

115,7

4. Plzen-město

112,4

5. Cheb

108,0

„NEJCHUDŠÍ“ OKRESY (ČR=100,0)
73. Žďár nad Sázavou

87,3

74. Hodonín

86,9

75. Třebíč

86,6

76. Karviná

86,4

77. Bruntál

84,9

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru