V České republice dlouhodobě roste spotřeba pohonných hmot, především nafty, řekl pro ČTK Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Celková spotřeba pohonných hmot loni dosáhla 7,3 miliardy litrů, zatímco v roce 2000 to bylo 5,3 miliardy litrů. To představuje nárůst o 38 procent.

Výrazně vzrostla spotřeba nafty

Z celkové loňské spotřeby tvořil benzin 37 procent a zbytek byla motorová nafta. Statistika zahrnuje podle Louly nejen dodávky pro čerpací stanice, ale i velkoobchodní prodej do odvětví náročných na spotřebu nafty, jako jsou doprava, stavebnictví či zemědělství. V letech 2000 až 2006 stoupla spotřeba nafty v ČR na 4,6 miliardy litrů z 2,8 miliardy litrů, což je nárůst o 64 procent.

Data ČAPPO potvrzují i údaje z ministerstva průmyslu a obchodu, které monitoruje vývoj dodávek kapalných pohonných hmot na český trh. Podle ministerstva dodávky zhruba reprezentují spotřebu, protože jde o dodávky jednak ke spotřebě a současě na sklad.

Vývoj dodávek pohonných hmot do ČR
v letech 2000 - 2006 v tis. tunách

graf_spotreba_phm.gif

Zdroj: ČSÚ

Mezi hlavní důvody vyšší poptávky po naftě patří podle Louly ekonomický růst, zvýšení mezinárodní kamionové dopravy, růst silniční nákladní dopravy a rozmach stavebnictví. U nafty činila spotřeba v roce 2006 na obyvatele 446 litrů zatímco v roce 2000 to bylo 277 litrů. Ve většině zemí EU je však spotřeba nafty na hlavu vyšší. V roce 2005 se například ve Francii spotřebovalo 642 litrů nafty na obyvatele, v Německu 414 litrů, v Rakousku dokonce 951 litrů. Naopak na Slovensku to bylo jen 220 litrů. Řidiči osobních aut také více poptávají podle Louly dieselové verze motorů. Počet aut jezdících na naftu byl v roce 2005 podle Českého statistického úřadu 42 procent oproti 25 procentům v roce 2000. Počet aut jezdících na benzin byl v roce 2005 celkem 51 procent oproti 60 procentům v roce 2000. V EU je však stále podíl dieselových osobních aut vyšší - až 65 procent. Podle Louly se zvyšuje i podíl nafty prodávané u čerpacích stanic. Zatímco v roce 2000 byl v průměru podíl nafty z celkového prodeje u čerpacích stanic 35 procent, nyní je to v průměru 52 procent.

Spotřeba benzinu dokonce klesla

Naopak spotřeba benzinu v období 2000 až 2006 stoupla jen málo, na 2,7 miliardy z 2,5 miliardy litrů v roce 2000. Dokonce v meziročním srovnání 2006/2005 prodej benzinu mírně klesl. Hlavní důvody nižšího růstu spotřeby benzinů jsou podle Louly v tom, že na trh se dodávají auta s nižší spotřebou, klesá spotřeba benzinu s oktanovým číslem 91, který se používá pro starší auta, zvyšuje se spotřeba LPG a vzrůstá spotřeba zemního plynu CNG. Spotřeba benzinu na hlavu v ČR byla loni 260 litrů, v roce 2000 pak 248 litrů. Ve Francii je spotřeba benzinu na obyvatele podobná jako v ČR - 257 litrů, naopak v Německu je mnohem vyšší, dosahuje 380 litrů.

Celková spotřeba pohonných hmot na obyvatele v ČR v roce 2006 dosáhla 705 litrů, v roce 2000 to bylo 525 litrů. V západní Evropě je však spotřeba stále vyšší, například v Německu je spotřeba 800 litrů na obyvatele, ve Francii 970 litrů nebo v Itálii 807 litrů. V letošním roce za první čtvrtletí 2007 se meziročně zvýšila spotřeba benzinu o dvě procenta a motorové nafty o osm procent. Spotřeba benzinu je v prvním čtvrtletí podle Louly vyšší díky mírnější zimě. Navíc se v prvním čtvrtletí zvýšil podíl prodeje nových vozidel vyšší a luxusní třídy, v meziročním srovnání o pět procent. To se projevilo nárůstem poptávky po benzinu.