Ministr dopravy Aleš Řebíček v pondělí informoval, že do druhé etapy mýtného systému již nepočítá se zapojením mikrovlnné technologie na silnicích I. třídy. "Podle zpracované analýzy by projekt nebyl rentabilní. Museli bychom zpoplatnit vozidla již od 3,5 tuny, a to by vedlo k masivnímu objíždění zpoplatněných úseků," uvedl.

Stát se tak dohodl s dodavatelem, společností Kapsch, že do zhruba 1100 kilometrů v druhé etapě nebudou patřit tyto silnice, a místo toho si Kapsch nainstaluje mýtné brány na budované úseky nových dálnic a rychlostních komunikací. Na zhruba 200 již postavených úsecích začne fungovat mikrovlnná technologie již letos. "Jedná se o úseky spojující hranice. Chceme tak podchytit tranzitní dopravu," uvedl Řebíček.

Dohoda byla uzavřena ve formě dodatku, který teď posuzuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Na silnice satelit

Z důvodu nerentability mikrovlnné technologie na silnicích I. třídy se proto ministerstvo rozhodlo využít satelitní technologii. Nicméně podle stanoviska ÚOHS pokud bude chtít ministerstvo dopravy zapojit do systému mýta také satelit, musí na zakázku vypsat nové výběrové řízení. Ministerstvo se chystá vybírat přes satelit mýtné pro silnice I. a II. třídy a některé úseky silnic III. třídy. Jednalo by se zhruba o 10 tisíc kilometrů.

Ministerstvo tedy sestavilo pracovní skupiny, aby připravilo technickou stránku zadávacího řízení i ekonomické a právní analýzy. Technický plán, vypracovaný týmem pod vedením děkana Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického Petr Moose, by měl být hotový již do konce června. Podle Moose je cílem mít ve voze pouze jednu jednotku pro mikrovlnný i satelitní systému.

"Vypsání tendru by mělo následovat někdy kolem konce srpna a začátku září," uvedl Řebíček. Vítěz by měl být znám do konce roku. Výběr mýtného by pak měl začít od 1. ledna 2009. "Může to být ale i o rok později. Z důvodu platnosti dálničních známek to s největší pravděpodobnosti nebude v průběhu roku, ale k 1. lednu," řekl Řebíček.

"Nicméně pokud nevyjde varianta zpoplatnění vozidel nad 3,5 tuny, tak silnice I. až III. třídy nebudou mýtnému podléhat. Jen pro kamiony nad 12 tun by projekt nebyl rentabilní," dodal Řebíček.

Centrální mýtný systém

Současný návrh počítá s tím, že satelitní infrastruktura bude pouze subsystémem již existujícího centrálního systému mýtného, který provozuje Ředitelství silnic a dálnic. Stejným subsystémem je již fungující mikrovlnná infrastruktura. "Odborná veřejnost kvituje snahu státu řešit mýtný systém jako celek," uvedl Moos. "Už v zadávacích podmínkách prvního tendru byla podmínka otevřenosti systému," řekl Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch.

Účast v plánovaném tendru Feix nevyloučil ani nepotvrdil. "Je ale samozřejmě naším zájmem účastnit se všech rozumných tendrů," uvedl.

Firma Kapsch rovněž ministerstvu nabídla systém elektronických dálničních známek. "Je to zajímavá nabídka. Současné náklady na distribuci a výrobu dálničních známek činí 6 procent výnosů. Jednalo by se tedy o úsporu nákladů, a navíc by pod jednou známkou mohla být vedena i dvě vozidla," uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. "Díky Inteligentnímu dopravnímu systému může přijít kdokoliv s aplikací, která poté funguje jako jeho subsystém," dodal.