Velkým tuzemským bankám se nelíbí postup GE Money Bank při poskytování služby, která má novým klientům pomoci s převodem účtu z jiného peněžního ústavu. Banky požadují při rušení účtu ověřenou plnou moc klienta, a některé z nich dokonce žádosti o zrušení účtu bez notářsky ověřené plné moci odmítají. Důvodem je odlišný výklad obchodního zákoníku, kterým se rušení účtu u banky řídí. Vyplývá to ze zjištění ČTK.


GE Money Bank dosud úspěšně provedla 170 žádostí o převod účtu z jiné banky. Novou službu nabídla klientům minulý týden.
Žádosti vystavené GE Money Bank bez notářského ověření například odmítá Česká spořitelna. Notářsky ověřenou plnou moc požaduje i Komerční banka nebo Raiffeisenbank.


Banky se přitom podle svého tvrzení řídí ustanovením obchodního zákoníku. Podle něj může ukončit vztah založený smlouvou o běžném účtu majitel konta a jiná osoba může s účtem nakládat jen na základě jeho plné moci, na níž je podpis úředně ověřen. Úřední ověření podpisu se podle zákoníku nevyžaduje, je-li plná moc udělena před bankou.


Jedná se o podpis před bankou?
GE Money Bank podle mluvčí Evy Chaloupkové postupuje v souladu s legislativou, protože žádost o zrušení účtu vystaví a podepíše klient podle podpisového vzoru v její pobočce a GE Money Bank podpis označí jako ověřený před bankou. Podle výkladu ČS i KB se ovšem plná moc vystavená před bankou týká finančního ústavu, kde chce klient účet rušit.
GE Money Bank nečiní za klienta žádné právní kroky, veškeré písemné právní úkony činí klient osobně, vlastním jménem. GE Money Bank funguje v celém procesu jen jako poradce a podatelna, uvedla GE Money Bank v tiskové zprávě.
Podle mluvčí Chaloupkové nevznesla ČNB po seznámení s procesy služby Pomoc s převodem účtu žádné námitky a neshledala na postupu GE Money Bank žádné pochybení.
Centrální banka na dotaz ČTK sdělila, že v této věci nevznesla žádné námitky, jelikož jí to nepřísluší. "Ve chvíli, kdy se banka či jiný subjekt cítí poškozen jednáním konkurenta, může o sporu rozhodnout pouze soud," uvedl Pavel Zúbek z tiskového oddělení ČNB.


Nová banka by měla převzít garanci
Na nebezpečí s převodem účtu upozorňuje rovněž ČSOB. Podle jejího mluvčího Milana Tománka není plně zajištěna identifikace klienta při zprostředkování zrušení účtu, a proto rovněž požaduje notářky ověřenou plnou moc. Podle něj ale ČSOB nebude aktivně bránit klientům, pokud se rozhodnou k přechodu ke konkurenci.
Poštovní spořitelna, která je součástí ČSOB, je ochotna žádosti vystavené GE Money Bank akceptovat. "Poštovní spořitelna navrhne v nejbližších dnech na trhu opatření, které by takový snadnější přechod zprůchodnilo. Půjde o nějakou formu garance, aby 'nová banka', která by za klienta vyřizovala přestup, na sebe přímo a bez protestu převzala kompenzaci všech eventuálních rizik spojených s neoprávněným odsátím prostředků během zprostředkovaného transferu, a tak podobně," uvedl Tománek. V případě, že se nepodaří dojednat takové opatření, bude Poštovní spořitelna podle Tománka trvat na notářském ověření.
GE Money Bank hrozbu podvodu nebo chybné identifikace odmítá, při žádosti požaduje dva doklady totožnosti.


Prospěch klientů je s otazníkem
"Přetahování klientů je novým trendem v českém bankovnictví a myslím si, že to není nic jiného než konkurenční boj, který v konečné fázi může i klientovi prospět, i když je to s otazníkem vzhledem k obecné politice bank podnikajících v Čechách, kdy velká část jejich příjmů plyne z různých poplatků," sdělila Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů.
Podle ní přechod k GE Money Bank bude zřejmě fungovat tak, že ji udělí klient plnou moc, kterou nejdříve dojde ověřit k notářovi nebo na obecní úřad. "To bude zřejmě nutná podmínka pro přechod k ní," uvedla Picková.


GE Money Bank minulý týden spustila masivní kampaň zaměřenou na to, aby přilákala klienty cizích bank. Změnila kvůli tomu ceník a nabídla klientům možnost platit za běžné služby pouze jeden paušální měsíční poplatek. Banka navíc lidem vyřizuje zrušení jejich starého konta v cizí bance. Na tento postup si právě stěžují některé banky, dokonce zvažují stížnost u ČNB.