Mikuttovi právníci tvrdí, že může jít o největší defraudaci v dějinách švýcarského bankovnictví. Citibank už si najala jednu z nejprestižnějších advokátních kanceláří, aby ji z problému pomohla. Informoval o tom britský finanční deník Financial Times.

Mikutta žil dříve v Německu, později tam prodal svůj podnik a usadil se ve Švýcarsku. Žalobu na Citibank podle FT podal minulý týden a banku viní ze zanedbání povinností při správě svěřeného majetku. Právník Michael Werder řekl, že Citibank celá léta vůbec nekontrolovala pravost pohybů na Mikuttově účtu, a dovolila tak, že byl systematicky okrádán.

V oddělené žalobě, která se ale týká stejného případu, curyšská prokuratura obvinila bývalou zaměstnankyni Citibank ze zpronevěry. Zaměstnankyně spravovala Mikuttovy peníze, ale zřejmě zneužila informací a peníze zpronevěřila. Své činy maskovala tím, že vyhotovovala falešné výpisy, takže se Mikutta o ničem nedozvěděl.

Oba případy se dostanou před soud v příštím roce a podle FT se předpokládá, že vzbudí značnou pozornost. Švýcarské bankovnictví je totiž pověstné absolutní diskrétností. Díky tomu švýcarské banky podle některých odhadů spravují až třetinu veškerého zahraničního majetku.

Žaloba klade obviněné za vinu, že falšovala Mikuttovy podpisy na dokumentech, na jejichž základě bylo možné aktiva vyvést ze Švýcarska do zahraničí. Právní zástupci obviněné tvrdí, že zatím nelze o vině hovořit, dokud ji neprokáže soud.

Mikuttovi právníci poukazují na více nesrovnalostí. Banka například přijímala faxové požadavky na převody peněz, aniž vyžadovala originál podpisu nebo si alespoň telefonicky ověřila autenticitu požadavku. V řadě případů šlo přitom o převody mnohamilionových částek.

Zfalšované pokyny k převodu peněz prošly vnitřní kontrolou banky, protože obviněná jednak přesně věděla, co má dělat, a jednak zřejmě využila svého vlivu. Z pozice manažerky podle FT nebylo těžké podřízeným nařídit, aby dělali, co si ona přeje. Pravidelně také hrozila, že účet převede pod jiného správce, pokud nebudou její požadavky splněny. Mikuttův účet byl v té době údajně největší, který Citibank mezi soukromými účty spravovala.

Mikutta podle právníků nemohl na nesrovnalosti přijít, protože dostával řádné výpisy, z nichž nešlo poznat, že jsou zfalšované. Právníci sice připouštějí, že ke ztrátám částečně sám přispěl, protože si nevšimnul, co se s jeho majetkem děje, podstatná část viny ale podle nich leží na bance. Mikutta se snažil spor urovnat mimosoudně, což ale Citibank odmítla.