Ahold v pondělí zveřejnil výsledky revize svých strategických plánů, mezi nimi figuruje na prvním místě prodej americké součásti U.S. Foodservice. Její hodnota by mohla dosáhnout zhruba 4,7 miliardy eur (asi 131 miliard Kč), přičemž hodnota celého Aholdu činí asi 14 miliard eur, takže americká součást tvoří podstatnou část majetku skupiny. Ahold chce prodat i síť obchodů v Polsku a na Slovensku. Zůstane jen v České republice, na níž se v rámci střední Evropy hodlá zaměřit.


Na Ahold v poslední době tlačily velké investiční fondy z USA a Británie, aby se vzdal snah expandovat na americký trh a zaměřil se spíš na Evropu, kde má podle nich větší šanci na úspěch. Společnost neuposlechla, ale podle zdrojů blízkých těmto fondům alespoň vykročila správným směrem. Ahold má tak stále před sebou zásadní rozhodnutí.


Nizozemský koncern plánuje do tří let snížit náklady o půl miliardy eur a vrátit akcionářům zhruba dvě miliardy eur. Jak ale upozorňuje WJS, Ahold měl jít ve svých plánech ještě dál. Podle listu je zvláštní, že se společnost snaží prodat U.S Foodservice právě ve chvíli, kdy se jí začíná dařit. Naopak za správný krok WWJ označuje prodej amerických a středoevropských řetězců.


"I když jsou to odvážné kroky, debata o budoucnosti firmy tím možná vůbec neutichne. Za prvé, v té strategii naprosto viditelně chybí podrobnosti, hlavně o těch slibovaných úsporách. Za druhé, výtěžek z prodeje majetku se může ukázat jako neuspokojivý. Prodejem U.S. Foodservice se Ahold problémů nezbaví," podotýká ve svém komentáři ekonomický list Financial Times.


Pozice U.S. Foodservice se oproti uplynulým měsícům znatelně zlepšuje a spolu s nizozemským řetězcem Albert Heijn dokonce zvyšuje zisky Aholdu. "Sotva je nutné se tohoto podniku zbavovat ve spěchu," píše list.


"Jestliže se Ahold zbaví prodejen v Polsku, proč ne v České republice?," táže se v komentáři dnešní Financial Times. A spekuluje: "Znamená jmenování dvou provozních ředitelů, jednoho za USA a druhého za Evropu, že se chystá rozdělení firmy? To jsou zásadní otázky, které zůstaly bez odpovědi."


Mnohé spekulace nahrávají tomu, že prodejem U.S. Foodservice si Ahold jen kupuje čas. Proti hedgeovým fondům, které jdou po něm a neberou si přitom servítky, zatím jen vyhodil balík peněz. Vyhne se tím choulostivé otázce proč své aktivity v USA a v Evropě nerozdělí úplně.


Zatímco Albert jde vzhůru, zisky v USA Ahold zaorává zpět do země. Ve snaze o přežití na trhu proto investuje do slev. Avšak bez odezvy zákazníků.


Podle WSJ by Aholdu prospěl jiný majitel. Nynější management ale podle listu v této situaci udělal maximum.


Spokojené by měly být fondy, které se dočkají alespoň nějakých peněz,
a příslib snížit výdaje by zároveň měl Aholdu zajistit přízeň ratingových agentur. Jen investoři možná stále doufají v blízké změny.