Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR upozornila, že v noci na čtvrtek obdržela řada spotřebitelů v České republice do svých e-mailových schránek výzvu k aktivaci nového systému zabezpečení u České spořitelny.

E-mail od podvodníků, tzv. phishing, se snaží dostat k datům pro přístup k účtu klientů České spořitelny. Banky však e-mailové výzvy k ověření zabezpečení účtu či platební karty zásadně nerozesílají.

"Volba České spořitelny podvodníky při plošně rozesílaném e-mailu není náhodná. Má nejvíce klientů a tím i největší šanci, že některé z nich osloví," vysvětluje Ivana Picková.

Na nejnovější útok na svých internetových stránkách www.pooh.cz upozornil také počítačový odborník Daniel Dočekal, který zveřejnil kopii podvodného emailu. V něm se podvodníci pomocí elektronického formuláře s logem České spořitelny snaží z klientů vylákat jejich číslo a přihlašovací heslo k internetovému či telefonickému bankovnictví. "Klasický příklad phishingu umožní získat přístup k účtům uživatelů služby Servis24 (internetové bankovnictví České spořitelny," uvedl Dočekal. Terčem podobného útoku se stala letos na jaře například česká pobočka Citibank.

Klienti by se neměli k internetovému bankovnictví prostřednictvím adresy uvedené v zasílaném e-mailu, která přesměruje uživatele na neznámý server, ale pouze prostřednictvím oficiální adresy internetového bankovnictví ČS www.servis24.cz.
Pokud klienti přesto reagovali a své údaje na podvodné stránky zadali, banka vyzývá klienty k okamžitému zablokování služby SERVIS 24 Internetbanking jedním z následujících způsobů: 3-krát opakovaným zadáním chybného hesla do SERVISu 24, v pobočce ČS nebo prostřednictvím linky Servis 24 (844 111 144). Součástí následného odblokování služby je vygenerování nových bezpečnostních údajů.

Podobné počítačové útoky přichází v době, kdy obliba internetového bankovnictví v Česku roste. Velký zájem hlásí tuzemské banky nejen o využívání internetového bankovnictví, ale i pro úhradu zboží pořízeného přes internet platebními kartami. Důvodem je zpravidla dostupnost služby 24 hodin denně i rychlost a pohodlné provádění transakcí z pohodlí domova.
Například klienti České spořitelny za tři čtvrtletí letošního roku provedli přes internetové bankovnictví 13,6 milionu transakcí, meziročně o 67 procent více. Internetbanking využívá téměř 82 procent z tří milionů klientů banky.


TEXT PODVODNÉHO E-MAILU:

Dobry den vazeni klienti!

Leto roku 2006 bylo pro Banku nejzavaznejsim z hlediska poctu nelegalnich operaci.
Cim dal vice maji podvodnici zajem o duvernou informaci nasich zakazniku.
Velke mnozstvi lidi se na nas obraci s zadosti zamezit vzniku nebezpeci ztraty peneznich prostredku z uctu.

S ohledem na soucasny stav vyhlasuje Banka nasledujici mesic za mesic boje s frodem.
Do 1.listopadu musi vsechny nasi klienti aktivovat novy system bezpecnosti vlastnich uctu.
Provedli jsme velkou praci pro zlepseni bezpecnosti. System byl zkontrolovan uznavanymi odborniky v oboru elektronickych plateb, a vsechny nezavisli experti potvrdili ucinnost systemu proti frodu. Z duvodu nebezpeci mozneho zneuziti techto udaju podvodniky nejsou tyto data zverejnena v otevrenych zdrojich.

Vy jste byl (a) zvolen (a) jako jeden z ucastniku finalniho stadia testovani systemu.
V soucasne dobe Vam navrhujeme vyuzit odkaz https://www.servis24.cz/ebanking-s24/ a standardnim zpusobem prihlaseni do Internet bankingu aktivovat novy bezpecnostni system.
V aktualnim stadiu provozu jsou mozne nektere nesrovnalosti.
Pripoustime jejich existenci, a proto prosim nezasilejte dodatecne popisy vznikajicich potizi, prace na jejich odstraneni jiz probihaji.

Musime Vas informovat o bezpodminecnem pouziti noveho systemu od listopadu, v opacnem pripade budou Vase ucty zablokovany do okamziku uplne identifikace Vasi osoby. Proto doporucujeme v nejkratsi mozne dobe prejit na novy bezpecnostni standard.

S pozdravem, Oddeleni Banky pro ochranu pred frodem.