Češi mohou od středy 15. března platit daně na poštách, aniž by museli zaplatit 20 a více korun za složenku. Poplatky za ně bude nově hradit stát. Roční náklady by měly dosáhnout desítek milionů korun, řekl na tiskové konferenci ministr financí Bohuslav Sobotka. Cílem opatření je přimět občany, aby tolik nevyužívali pokladny finančních úřadů.
Zatímco dnes vybírá pošta při placení daní složenkou nejčastěji 20 nebo 30 Kč, nově po lidech nebude chtít nic a stát jí dá za každou transakci dvacetikorunu, řekl Sobotka ČTK. Pro placení všech druhů daní byla vytvořena i zcela nová daňová složenka.


Banky spolupráci odmítly
Ministerstvo se na poštu obrátilo poté, co se žádostí o zrušení poplatků při placení daní neuspělo u tuzemských bank. "Banky bohužel náš návrh zcela odmítly a nepodařilo se nám během půlročního jednání dosáhnout s bankami žádného pokroku," řekl Sobotka. Jeho resort se proto rozhodl využít síť poboček České pošty.


MF chce ulehčit finančním úřadům
V roce 2004 zaplatili lidé prostřednictvím složenek daně v hodnotě 3,3 miliardy Kč, zatímco na finančních úřadech takto nechali přes deset miliard korun. Nová nabídka státu by je měla přimět, aby zejména u placení daně z příjmu využívali složenek více.
Hlavní výhodou pro občany má být především výrazně vyšší počet míst, kde bude možné daně zaplatit. Zatímco finančních úřadů je v zemi zhruba 200, pošt je přes 3400. Pro berní úřady to zase znamená menší nápor lidí, nižší náklady na přepravu vybrané hotovosti i na bezpečnostní agentury.


Pošta rozšiřuje své služby
Smlouvu s poštou stát zatím uzavřel na rok. Poté by měla být vyhodnocena a prodloužena. Od příštího roku bude rovněž platit omezení pro placení daní v hotovosti ve výši půl milionu korun.
Podle ministryně informatiky Dany Bérové zapadá daňová složenka do strategie transformace České pošty. Klasické poštovní služby mají sestupnou tendenci, a pošta tak plánuje nabízet bankovní či pojišťovací služby nebo právě služby pro stát. Od příštího roku také bude společně s hospodářskou komorou, notáři a některými obcemi poskytovat výpisy z katastru nemovitostí, obchodního rejstříku či živnostenského rejstříku.
Bérová zároveň uvedla, že doufá v rozšíření elektronických daňových přiznání. Dnes je elektronická komunikace nejvíce využívaná při komunikaci s Českou správou sociálního zabezpečení.