I poslední souprava supervlaku Pendolino se dnes porouchala. Na trase Praha-Ostrava se zastavila dosud poslední funkční souprava. Cestující proto museli přestoupit do náhradního vlaku EuroCity Košičan u obce Krasíkov na Ústeckoorlicku. Podle personálu vlaku jde o stejnou závadu jako u předchozích souprav, což potvrdil i mluvčí Českých drah Aleš Ondrů.

Bližší podrobnosti o příčinách poruchy musí podle něho ale sdělit italská společnost Alstom, jejíž technický personál byl přítomný přímo ve vlaku. Výrobce nese veškerou zodpovědnost za tyto závady a má termín k jejich odstranění do 31. ledna, dodal mluvčí.

Z dosavadních pěti souprav Pendolino, které dali České dráhy do běžného provozu, chyba na softwaru postupně vyřadila všechny. Poslední dvě soupravy, které italský výrobce do Česka dodal je jedna ve v testovacím provozu a poslední sedmá čeká na přidělení technického průkazu.

Softwarová porucha vyřadila z provozu začátkem ledna čtyři soupravy Pendolino. V provozu tak byl do dnešního dne jediný rychlovlak na trase z Prahy do Ostravy.

Viceprezident Alstomu Terence Watson přitom již minulý týden oznámil, že firma zná příčinu poruch, které tyto vlaky vyřadily z provozu, a že do konce ledna všechny soupravy opraví. Pět souprav pendolin by tak mělo začít jezdit v prvním únorovém týdnu.

České dráhy budou po Alstomu žádat pravděpodobně 600.000 eur (17,2 milionu Kč) jako smluvní pokutu za závady na těchto vlacích. Celkové škody za odstavení vlaků se však odhadují na několik desítek milionů korun. ČD prý budou tyto peníze požadovat po svých bývalých manažerech.

Ministr dopravy Milan Šimonovský požaduje od předsedy řídícího výboru Českých drah, aby přešetřil celou smlouvu a okolnosti, které vedly k jejímu sjednání. Smlouva je podle ministra po českou stranu nevýhodná, zejména z hlediska sankcí proti výrobci. Podle Ondrůje ČD zadaly forenzní audit u firmy Deloitte již loni. Výsledky analýzy bude nyní projednávat vedení firmy, které chce také vyvodit důsledky za případná pochybení při uzavírání smlouvy.

Dráhy již koncem loňského roku naúčtovaly Alstomu penále za zpoždění nasazení vlaků do provozu. To způsobil fakt, že motory soupravy ovlivňovaly zabezpečovací zařízení na trati. Pokuta činila asi 100 milionů korun. Dráhy zatím zaplatily asi 70 procent ceny sedmi pendolin, která měla celkem stát 4,3 miliardy korun. I na tuto částku ale prý mají bankovní záruky ze strany Alstomu pro případ vracení vlaků.

V tuto chvíli nelze vyloučit, že projekt dopadne krachem, řekl v neděli generální ředitel ČD Josef Bazala. Pokud výrobce závady neodstraní, České dráhy by od smlouvy odstoupily a pendolina vrátily.