Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) připravuje hromadnou žalobu na ČSOB kvůli některým bankovním poplatkům. Novinářům to sdělila mluvčí SOS Ivana Picková. SOS chce, aby klienti největší české banky dostali zpátky peníze, které zaplatili na poplatcích za vedení účtu, za zrušení účtu, za neoprávněnou reklamaci transakce platební kartou a za takzvaný neadresný poplatek.


Podle mluvčího ČSOB Milana Tománka však SOS nikdy neřeklo důvod, proč by měl být poplatek za vedení účtu a zasílání výpisů protiprávní. Vedení účtu je údajně službou, s níž jsou spojeny jak náklady, tak také připravenost banky udržovat systémy v pohotovosti v každé vteřině. Tománek se domnívá, že obdobu je možné hledat třeba v paušálu za pevnou telefonní linku anebo v poplatku za elektroměr a dokonce i v poplatku za rozhlas či televizi. "Nechápeme iniciativu SOS a klademe si otázku, čí je to zájem, který SOS hájí a proč, když vyzývá k žalobám pouze klienty ČSOB. Ostatní subjekty trhu finančních služeb totiž mají obdobnou konstrukci svých sazebníků," dodal mluvčí.


ČSOB čelí stížnostem nejčastěji
Podle SOS je ČSOB bankou s největším počtem stížností od spotřebitelů. Sdružení se na banku údajně obrátilo již v květnu letošního roku s výzvou, aby se ČSOB zdržela protiprávního jednání, tedy ji vyzvalo ke zrušení poplatků za vedení a zrušení účtu. Pokusy o jednání však banka odmítla, v písemném vyjádření SOS sdělila, že poplatková politika banky je věcí jejího obchodního rozhodnutí. "Podání žaloby jednotlivými klienty je v tuto chvíli jediný efektivní způsob, jak se domoci vrácení peněz za neoprávněně účtované poplatky," uvedla Picková.


Jedna žaloba za všechny
Klienti, kteří se budou chtít domoci svých peněz, se musí obrátit na SOS, která jim prostřednictvím právní kanceláře, podání žaloby zprostředkuje.
Všechny žaloby se zřejmě nakonec spojí do jednoho soudního řízení. "Žaloba by měla být podána ještě do konce tohoto roku," dodal majitel právní kanceláře Petr Holec a upozornil, že možnost podání žaloby se týká pouze klientů, kteří mají běžný účet, nikoliv jeden z účtů, který je nabízen v rámci takzvaných produktových balíčků.
SOS odhaduje, že klient ČSOB by měl, v případě, že soud žalobě vyhoví, získat zhruba 1700 korun. Soudní poplatek, který zákazník zaplatí, však činí celkem 600 korun, navíc 15 procent z vysouzené částky připadne právní kanceláři. V případě neúspěchu se také může stát, že se klienti banky mohou podílet na úhradě nákladů právního zastoupení ČSOB.


Sdružení obrany spotřebitelů v minulosti dalo několikrát najevo, že banky zažaluje, pokud neustoupí od poplatků za zrušení nebo i vedení účtu. Sdružení podalo podnět kvůli poplatku za zrušení účtu na podzim 2003 Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Podle SOS poplatek brání volnému přechodu klientů u bank a konkurenci.
Hromadná žaloba, jejíž podobu dnes SOS představilo, je podle Holce první podobnou žalobou v ČR. Podobné spory se však odehrály například v Rakousku či v Itálii.

Právě kvůli bankovním poplatkům se staly české banky terčem kritiky. Po rostoucím tlaku dokonce některé banky přistoupily ke zrušení některých kritizovaných poplatků.