Jak se pozná dobrý pojišťovací agent

Co vám vyvstane na mysli, když se řekne "pojišťovák"? Je to tak, že vidíte osobu ne moc dobře oděnou, kterou zrovna vyhazujete dveřmi, protože vás neohlášeně obtěžuje s něčím, co vůbec nechcete a nepotřebujete. Případně to je osoba, která na vás zjistila číslo a obtěžuje po telefonu. Mám obavu, že většina lidí má právě takové zkušenosti.
Taková je situace a musím upřímně říci, že mě to mrzí. Každý se s pojišťovacím agentem setká dříve nebo později, a to ať již chce nebo ne. Je dobré proto vědět, jak poznáte člověka z pojišťovny, kterého zajímáte v první řadě vy, váš profit a vaše spokojenost s ním samým a jeho službou.
Problém je, že lidé prodávající pojistky jsou vystavováni tlaku získatelské provize. Protože pojišťovny za získání klienta platí "tučný peníz", může nepoctivý agent myslet hlavně na svůj zisk a často se to i stává. Buďte si však jisti, že dnes se takový člověk ve své profesi dlouho neohřeje.
Pojišťovny jsou samy znepokojeny tím, že se toto děje, a proto také vytvářejí na své zaměstnance, pojišťovací makléře a vázané pojišťovací zprostředkovatele tlak.
Seriózního pojišťovacího zprostředkovatele lze rozpoznat relativně snadno. Je to patřičně ustrojený člověk se zevnějškem finančníka - tmavý oblek, pěkné boty, a sledujte i doplňky. Přijde včas na dohodnutou schůzku, jeho chování a vystupování není zmatené a vlezlé, ale naopak klidné a vyrovnané a nepomlouvá konkurenci. Pokud už máte nějaké pojistné produkty uzavřené, respektuje to a vyjádří se k nim, pokud ho požádáte. Jeho informace jsou ucelené, logické a nikterak si neodporují. Pojistný produkt vám vysvětlí naprosto průhledně se všemi jeho výhodami a nevýhodami a hlavně vás netlačí do vysokých pojistných částek. Naopak vám poradí, co je pro vás v daný moment optimální variantou, na dotazy odpovídá srozumitelně a nevyhýbavě. Seriózní agent rovněž dbá na to, abyste všemu dobře rozuměli. Nejlepší je, když vám poskytne i reference od člověka, kterému vy můžete sami důvěřovat.
Pokud si ohlídáte všechny tyto faktory, možnost, že vás takový člověk obalamutí, je velice omezená. Protože od 1. ledna 2005 vstoupil v platnost zákon č. 38/2004 Sb., o pojišťovacích zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech pojistných událostí a o změně živnostenského zákona, máte právo žádat, aby se vám takový člověk prokázal certifikátem alespoň základního kvalifikačního stupně odborné způsobilosti pojišťovacích zprostředkovatelů.
Máte také právo, aby vám sdělil pod jakým číslem je zaregistrován na Ministerstvu financí, kde si to samozřejmě můžete ověřit. Pokud dodatečně zjistíte, že vám opravdu byly předány zkreslené informace a že jste byli obelháni, máte ze zákona právo do dvou měsíců od sjednání pojistku zrušit ode dne počátku trvání pojištění, a pojišťovna vám vrátí pojistné v plné výši.
Aby pojišťovny omezily výskyt těchto "agentů" a docílily stále rostoucího počtu spokojených klientů a napomáhaly prosazování korektních vztahů na českém pojistném trhu, tak už v březnu 1996 Česká asociace pojišťoven vydala "Kodex etiky v pojišťovnictví". Jejím prostřednictvím stanovila etiku chování pojišťoven a zprostředkovatelských právnických a fyzických osob vůči klientovi.
Nejsem tomu rád, ale někdy mám takový pocit, že spousta pojišťovacích zprostředkovatelů o tomto kodexu ani neslyšela. Proto bych na ně apeloval, aby si kodex nejen přečetli, ale aby sami dbali na jeho dodržování. Plný text kodexu je na adrese www.cap.cz s příslušným odkazem.
Autor je manažerem společnosti Kapitol, pojišťovací a finanční poradenství

Vlastnosti seriózního pojišťovacího agenta

Slušně oděný člověk se zevnějškem finančníka - tmavý oblek, pěkné boty.
Chodí včas na dohodnuté schůzky.
Má dobré vystupování, není vlezlý a nepomlouvá konkurenci.
Respektuje dříve uzavřené pojistky u jiných pojišťoven.
Klientovi poskytuje ucelené a logické informace, které si nijak neodporují.
Pojistný produkt vysvětluje průhledně a neopomene zmínit všechny výhody a nevýhody, dbá na to, aby klient všemu dobře porozuměl.
Klientovi se snaží navrhnout optimální variantu a nikdy ho nepřemlouvá k vysokým pojistným částkám.
Zdroj: Kapitol, pojišťovací a finanční poradenství, ČAP