Samotné IPO (initial public offering - primární úpis akcií) jedné z vedoucích firem internetového průmyslu se načas stalo zevrubně propíraným tématem. Diskuse kolem něj zaměstnávala řadu měsíců nezávislé analytiky, stejně jako "koryfeje" konkurenčních společností a v neposlední řadě samotné společnosti Google.
Webová společnost se rozhodla "přeměnit" v akcie přibližně devět procent svého celkového kapitálu. Primární emise akcií Googlu se zařadila na osmou příčku v žebříčku největších primárních nabídek v historii USA. Původní cena jedné akcie činila 85 dolarů, aktuální kurs se pohybuje kolem 192,90 dolaru. Od svého uvedení na veřejný trh, k němuž došlo přesně 18. srpna 2004, zhodnotily podílové listy Googlu přibližně o 125 procent.
Již vstup Googlu do světa burz a cenných papírů proběhl poměrně nekonvenčním způsobem. Ještě před samotným IPO nabídla společnost své podílové listy, kde jinde než na webu. Zájemci o nákup akcií tak mohli podávat své nabídky v netradiční internetové aukci. Tento postup měl dle představitelů Googlu odstranit informační asymetrii, k níž dochází při standardních aukcích, kdy mají velké investiční banky zpravidla lepší přístup ke klíčovým informacím než drobní investoři.
Původní cena, za níž se měly akcie prodávat, se pohybovala v rozmezí 108 až 135 dolarů. Tyto hodnoty se staly "trnem v oku" konkurenčním subjektům i investičním analytikům. Zejména představitelé společností Yahoo! či Microsoft, zastávali ten názor, že uvedená cena "internetových akcií" je značně nadhodnocena. Steven A. Ballmer, výkonný ředitel Microsoftu, prohlásil, že kursy společnosti Google jsou "uměle nafouknuté a neodpovídají potenciálům firmy". Thomas McFarland, prezident firmy The Darrow Co. zase ceny označil za "nadsazené podobně jako v době technologické horečky". Představitelé Googlu tak nakonec rozhodli o snížení kursového rozpětí na 85 až 95 dolarů za akcii. Někteří analytici přesto neskrývali obavy, že hodnota podílových listů webové firmy se může po emisi rychle propadnout. David Menlow, prezident výzkumné společnosti IPOFinancial.com uvedl, že "cena může během několika dní poklesnout až o padesát procent". Pesimistické scénáře se však nepotvrdily.
Uzavírací hodnota akcií přesáhla již první den obchodování sto dolarů a počátkem října pak kursy dosáhly úrovně 135 dolarů. O úspěšném "vypuštění" na burzu svědčí i fakt, že pouhých šest dnů po uvedení primární emise se na burze začaly obchodovat opce na akcie Googlu. Standardní doba se přitom pohybuje v řádech měsíců.
Boom v prodeji reklamních ploch u výsledků vyhledávání pomocí Googlu i jedna z nejúspěšnějších primárních emisí v letošním roce přispěly ve třetím čtvrtletí k mezikvartálnímu nárůstu zisků firmy ve výši patnáct procent. Ačkoliv vedení Googlu v doprovodné zprávě konstatovalo, že se zmíněný "růst nepodaří přenést do dalšího čtvrtletí", jsou vyhlídky firmy stále pozitivní. Dle odhadů společnosti Goldman, Sachs & Co. vzrostou v příštím roce kursy akcií internetové společnosti o osmadvacet procent.
Nebude to však "procházka růžovým sadem", konkurence, nový vyhledávač firmy Vivisimo, roste Googlu přímo před očima.

041231-22.jpg ()