Pan Tomáš si sjednal pronájem ojetého vozu Ford Escort Combi za 229 tisíc korun na čtyři roky. Zaplatil akontaci 80 000 korun. Leasingová společnost mu vypočetla splátku bez pojištění na 5310 korun měsíčně. Zaplatil v 16 splátkách 85 tisíc korun. Pak se mu přestalo dařit a už si nemohl dovolit leasing platit. Rozhodl se ukončit smlouvu a auto vrátit.

Po vyúčtování na něm leasingová společnost chce přes 79 tisíc korun. To se mu zdá hodně. Sečetl si akontaci, zaplacené splátky a požadovaný doplatek a vyšlo mu, že by si za to mohl pronajaté auto koupit a ještě by mu 15 tisíc zbylo.

Výpověď má tvrdé podmínky.
Součástí každé leasingové smlouvy jsou všeobecné obchodní podmínky. Podle Martina Kofroně ze Škofinu, který je zároveň předsedou legislativně právního výboru Asociace leasingových společností ČR, má každá společnost vlastní podmínky pro předčasné ukončení leasingové smlouvy. Každý klient by se měl se smluvními podmínkami seznámit dřív, než podepíše leasingovou smlouvu. V případě předčasného ukončení smlouvy má právo požadovat podrobnou informaci o tom, jaké náklady a doplatky si leasingová společnost účtuje ve vypořádání vzájemných pohledávek.

Leasingové společnosti si při předčasném ukončení smlouvy účtují zpravidla smluvní a administrativní poplatky, ušlý zisk, všechny náklady spojené s ukončením smlouvy a případně doplatky pojistného. Pan Tomáš se svými kupeckými počty příliš neuspěl, protože jak ukazuje jeho případ, vypořádání vzájemných pohledávek je poměrně složité.

Co mohl udělat jinak?
Pan Tomáš si mohl některé výdaje ušetřit. Tak například přestal platit leasingové splátky ještě dříve, než smlouvu ukončil. Proto mu leasingová společnost naúčtovala dlužnou částku a k tomu ještě penále 6896 korun.

Většina leasingových společností dnes pečlivě sleduje disciplínu klientů a hned posílá upomínku. Pokud to nepomůže, využívá služeb vymahačů pohledávek. Když klient přesto nereaguje, pronajatý vůz je mu zabaven. Při vyúčtování pak náklady na všechny tyto úkony musí zaplatit dlužník.

Pana Tomáše stály vícenáklady 13 062 koruny. Tuto položku si mohl ušetřit, kdyby se snažil svou platební neschopnost řešit dřív, než mu došly peníze na splátky. Nemusel ani auto vracet. Někdy jsou leasingové společnosti ochotny dát klientovi odklad splátek, maximálně to bývá na dva či tři měsíce. Nebo je možné dojednat i prodloužení doby splatnosti, a tím se sníží výše měsíční splátky. Kdyby to pan Tomáš zkusil touto cestou, zaplatil by maximálně nějaký administrativní poplatek za změnu smlouvy, ale ušetřil by si vícenáklady a kompenzaci ušlého zisku leasingové společnosti.

Výběr auta určuje klient
Pan Tomáš tvrdí, že leasingové společnosti pronajaté auto vrátil dobrovolně a v pořádku. Leasingová společnost ho prodala a utržila ze ně 116 tisíc korun, tedy zhruba polovinu toho, co za ně původně požadovali v bazaru, a naúčtovala si 6834 koruny za náklady spojené s prodejem. Pan Tomáš nebyl spokojen ani s utrženou cenu ani s dodatečnými náklady. Myslel si, že auto se dalo prodat lépe.

Jenže nájemce musí počítat s tím, že hodnota auta velmi rychle klesá a autobazary jsou plné, protože nabídka převažuje nad poptávkou. Leasingová společnost se snaží vrácené auto prodat rychle, a to za cenu, která odpovídá odbornému odhadu. Tím se kryje před nespokojenými klienty. Dosažená cena závisí nejen na stavu vozu, ale také na typu auta a momentální poptávce.

Leasingové společnosti tvrdí, že je výhodnější auto kupovat i prodávat v bazaru leasingové společnosti, nebo alespoň ve smluvním bazaru. Tam je poměr kvality a ceny vozu většinou reálný.

Pokud je klient přesvědčen, že najde bazar, který mu zaplatí víc, může se s leasingovou společností dohodnout, a ta pak auto vyhlédnutému bazaru prodá. V leasingových společnostech však tvrdí, že takové případy nejsou příliš časté. Spíš se stane, že bazar sice vyšší cenu slibuje, ale nakonec ji nedodrží.

Je také možné, aby si klient vzal úvěr, doplatil leasing a zůstatkovou hodnotu auta, a tím se s leasingovou společností vypořádal. Až bude vůz převeden do jeho vlastnictví, může ho prodat a z výtěžku splatit půjčené peníze. Jenže tento způsob není příliš výhodný, protože musí zaplatit poplatky za předčasné ukončení smlouvy, náhradu ušlého zisku leasingové společnosti, a kromě toho ještě poplatky za schvalování úvěru u banky.

Dobrá rada přišla pozdě
Pro pana Tomáše by bylo mnohem lepší, kdyby si našel na auto jiného nájemce, se kterým by se dohodl na podmínkách vyrovnání. Je to celkem běžně užívaný způsob. Některé leasingové společnosti dokonce umožňují na svých webových stránkách hledání vhodných nových nájemců.

Pokud se podaří najít nového nájemce, leasingová společnost prověří jeho platební schopnost a schválí převzetí leasingové smlouvy, takzvanou cesi. Některá si možná bude účtovat administrativní poplatek. Určitě nebude větší než náklady na prodej auta, které musí zaplatit pan Tomáš.


leas-tab.jpg () 

Související

Komentáře ke článku