Přemýšleli jste někdy o tom, jaké je nejšťastnější povolání na světě, tedy takové, které dává člověku největší míru spokojenosti a pocitu naplnění z vlastní práce?

Na tuto otázku se pokusil odpovědět průzkum Národní organizace pro výzkum Chicagské univerzity, jehož výsledky zveřejnil časopis Forbes a rovnou je porovnal s předchozím průzkumem, který se zaměřil na nejvíce nenáviděná povolání.

Z obou průzkumů vyplývá, že zatímco první skupině dominují profese tvůrčí nebo ty, které pomáhají lidem, ve druhé skupině profesí, které jejich vykonavatelé nejvíce nenávidí, nejsou - jak by se dalo očekávat - uklízečky nebo obsluha toalet, ale převážně vysoce společensky postavená a štědře placená povolání. V nich obvykle nejvíc vadí sešněrovaná hierarchie a malý prostor pro rozvoj.

DESET NEJŠŤASTNĚJŠÍCH POVOLÁNÍ:

1. Duchovní: Ti nejméně spoutaní světskými marnostmi uvádějí, že jsou nejspokojenější ze všech.

2. Hasiči: 80 procent hasičů je "velmi spokojeno" se svou prací, která zahrnuje pomáhání lidem,

3. Fyzioterapeuti: Sociální interakce a pomáhání lidem patrně z této práce činí jednu z nejšťastnějších.

4. Autoři: Pro většinu autorů je honorář směšně malý nebo nulový, ale volnost psát to, co nosí ve vlastní mysli, zjevně vede ke štěstí.

5. Speciální pedagogové: Pokud vám nezáleží na penězích, pak stát se učitelem ve speciálním školství může být šťastnou profesí.

6. Učitelé: Ve valné většině uvádějí, že jsou ve své práci spokojení navzdory problémům s financemi a stavem učeben. Tato profese nadále přitahuje mladé idealisty, byť 50 procent nových učitelů v USA svoje povolání opouští v prvních pěti letech.

7. Umělci: Sochaři a malíři hlásí vysoký stupeň uspokojení navzdory velkým problémům, jak se tímto povoláním uživit.

8. Psychologové: Možná nejsou vždycky schopní vyřešit problémy druhých lidí, ale ty svoje, zdá se, vyřešili.

9. Finanční poradci a prodejci finančních produktů: 65 procent z nich hlásí spokojenost s vlastní prací. Což by také měli, protože platy za ni jsou velmi slušné a samotné povolání se obvykle provozuje v příjemném kancelářském prostředí.

10. Obsluha strojů: Manipulace s velkými hračkami, jako jsou buldozery, nakládače, jeřáby, bagry, čerpadly či kompresory, může být zábava.

 

 

DESET NEJNENÁVIDĚNĚJŠÍCH POVOLÁNÍ:

1. Ředitel IT: Jako hlavní důvod nespokojenosti uvádějí "protežování, bratříčkování a nedostatek respektu k zaměstnancům".

2. Ředitel prodeje a marketingu: Nejčastěji si stýskají na "nedostatek vedení shora a nulový prostor pro růst".

3. Produktový manažer: Největším problémem pro ně je omezený kariérní růst a nudná práce.

4. Vyšší webový vývojář: Vysoký stupeň nespokojenosti plyne z neschopnosti zaměstnanců srozumitelně komunikovat a chápat technologii.

5. Technický odborník: Navzdory veškeré odbornosti a zkušenostem je s nimi prý zacházeno s citelně nízkým respektem a jejich závěry nebere vyšší vedení vážně.

6. Elektroničtí technici: Tady je seznam stesků hodně dlouhý a sahá od příliš malé kontroly nad výsledkem, přes žádné opravdové možnosti pro růst až po všeobecnou nenávist mezi kolegy.

7. Právní koncipient: Tato profese patří mezi nejžádanější v právním světě; přesto koncipienti hlásí vysoký stupeň nespokojenosti kvůli dlouhé, úmorné pracovní době i skutečnosti, že jsou koncipienti často vydáni na pospas rozmarům vrtošivých výše postavených osobností.

8. Analytik technické podpory: Tito lidé pomáhají jiným s problémy jejich počítačů. To obvykle vyžaduje klidnou komunikaci s panikařícím zákazníkem, často nejrve po telefonu, a pak osobní návštěvu jen proto, aby na místě zjistili, že dotyčný prostě nezapnul tiskárnu. A to vše v podstatě kdykoli včetně víkendů či dovolených.

9. Operátoři počítačem naprogramovaných strojů: Pro ty, kdo si pod tím nedokážou nic představit - to jsou ti, kdo mačkají knoflíky, díky nimž hladce běží bez dalšího přispění lidské ruky třeba soustruh nebo mlýn. Ovšem krom onoho mačkání knoflíků a údržby stroje nedělají nic moc jiného, a protože je to úzce specializovaná práce, žádný prostor pro pokrok či rozvoj tu není.

10. Marketingový manažer: Jako hlavní důvod nespokojenosti obvykle uvádějí nedostatek vedení.