Jen letos na stavby silnic chybí 3,6 miliardy korun, v příštím roce se nebude dostávat třicet miliard. Jedním z důvodů proč chybí peníze, je až příliš velká komfortnost českých dálnic. Ty jsou drahé proto, že jejich součástmi jsou sjezdy v průměru každých pět kilometrů, hluboké zářezy do kopců, estakády zmírňující spád, tunely, mosty.
Cenu dálnic nejvíce ovlivňuje jejich příprava a projekt, shodují se zástupci stavbařů i akademici. „Třicet procent nákladů představuje administrativa a výkup pozemků,“ řekl Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
Na výzvu ministra Bárty stavební firmy našly úspory ve výši šesti miliard tím, že škrtly doprovodné objekty, jako jsou některé sjezdy z dálnic nebo protihlukové stěny. „Žijeme v jednadvacátém století, nemůžeme zatracovat technický pokrok, určitý komfort přispívá k bezpečnosti provozu. Úroveň komfortu ale nastavuje už investorská dokumentace,“ dodal Matyáš.
Jak řešit předraženost staveb českých dálnic? Co říkají stavbaři na ministrem Bártou představené škrty na silnicích a dálnicích? Pomohly by výstavbě PPP projekty?
Na tyto a další otázky odpovídal Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.