V osmdesátých letech minulého století byla logistika ve střední Evropě zakázaný termín spojovaný s vojsky "našich západních nepřátel". Ještě nedávno stála na okraji zájmu výrobních a obchodních společností jako pouhý prostředek ke snižování nákladů.

Dlouho opomíjený obor ale v posledních letech prochází razantní proměnou a dostává se do centra zájmu mnoha firem. Příčin je řada, ale k nejvýraznějším patří nástup internetového obchodování a rozvoj řady nových technologií, který se prosazuje pod zjednodušujícím názvem Průmysl 4.0.

O tom, kam logistika směřuje, jaké jsou její možnosti v českém i evropském prostředí, které technologie má smyl nasazovat a jak bude vypadat budoucnost oboru, se ve čtvrtek diskutovalo na konferenci Zóna Logistika v Praze.

Podtitul letošního ročníku zněl "Revoluce začíná" a hlavní sekce konference tomu odpovídala. Ředitel pro strategii společnosti Zebra Technologies Daniel Dombach se v úvodní prezentaci zaměřil zejména na vize, jakým směrem se bude logistika ubírat z pohledu automatické identifikace. Tato oblast je poměrně nenápadná, nicméně pro vize Průmyslu 4.0 je její rozvoj naprosto klíčový.

Petr Jirsák z Vysoké školy ekonomické pak zasadil logistické procesy do kontextu představ o průběhu čtvrté průmyslové revoluce. Zástupci výrobců z automobilového průmyslu Kiekert a Continental Automotive představili konkrétní logistické projekty – v prvním případě zavedení automatizace ve skladu, v druhém případě vývoj přepravních obalů pomocí 3D tisku.

Vrcholem této části konference byla debata, které se zúčastnili například zástupci dvou firem, které patří k největším logistickým inovátorům v Česku – Škoda Auto a Alza.cz.

On-line reportáž

On-line reportáž byla ukončena
08:30
Program konference

Program konference Zóna Logistika:

9:00 - Zahájení konference (Radek Novotný, šéfredaktor časopisu Logistika)

I. blok: Logistika 4.0
moderuje Petr Kolář, VŠE
9:00 - Budoucnost logistiky (Daniel Dombach, Zebra Technologies)
9:30 - Logistika 4.0: Vize vs. realita (Petr Jirsák, VŠE)
9:45 - Optimalizace v logistice výrobní společnosti (Petr Kuchyňa, Kiekert-CS)
10:05 - Jak může 3D tisk ušetřit náklady na přepravu a vývoj obalů (Aleš Jakubec, Continental Automotive CR)
10:25 - Panelová diskuse: Logistika budoucnosti - Revoluce začíná (zástupci Škody Auto, Alza.cz, Kiekert-CS, Drone services)

II. blok: Praktické tipy, rady a příklady z praxe
moderuje Václav Cempírek, Univerzita Pardubice
11:45 - Využití robotických vozíků v praxi (Thomas Weisheit, Linde Material Handling)
12:10 - Nové trendy ve výstavbě skladových a distribučních center (Jakub Holec, 108 Agency; Pavel Sovička, Panattoni)
12:40 - Industrial upcycling (Michael Rada,  IBCSD LAB)

III. blok: Nákladově efektivní logistika
moderuje Libor Švadlenka, Univerzita Pardubice
14:00 Náklady vs. efektivita u on-line prodejců potravin (zástupci Rohlík.cz, Košík.cz, Kolonial.cz)
15:00 - Lean principy v interní logistice (Daniel Marek, WITTE Automotive)
15:20 - Logistika radosti (Libor Hudeček, Zoot)
15:40 - Logistické výzvy Českého olympijského výboru (Blanka Konečná, Česká olympijská)

09:03
Zahájení konference

Druhý ročník konference Zóna Logistika otevírá Daniel Dombach, specialista na automatickou identifikaci a ředitel pro strategie ve společnosti Zebra Technologies, který představí svoji vizi budoucnosti logistiky.

Budoucnosti logistiky, ale také nejlepším příkladům z praxe, bude věnován celý první programový blok s podtitulem "Logistika 4.0“. Konkrétní využití moderních technologií v logistice představí zástupci firem Kiekert-CS a Continental Automotive Czech Republic. V panelové diskusi se pak o své zkušenosti podělí největší logističtí inovátoři v České republice, mimo jiné automobilka Škoda Auto a internetový obchod Alza.cz.

09:15
O úvodní slovo se postaral generální ředitel Economia Roman Latuske
09:50
Multifunkční brýle pro skladníky i chytrý přívěs

Podle Daniela Dombacha ze Zebra Technologies bude moderní skladník nosit multifunkční brýle, které budou přímo do jeho zorného pole skenovat informce o tom, co má dělat.

Jednou z klíčových technologických novinek logistiky je model „chytrého“ nákladního přívěsu, který své obsluze nabízí využívat internet věcí. Díky snímačům nákladního prostoru budou mít pracovníci vždy přehled o zatížení přívěsu a rozložení nákladu.

09:57
Rozšířená realita je hudbou blízké budoucnosti
10:01
Petr Jirsák (VŠE) o Průmyslu 4.0

Petr Jirsák z VŠE mluví o tom, co Průmysl 4.0 přináší logistice. „Umožňuje nám využívat sdílení logistických zdrojů, jako jsou dopravní a skladové kapacity. Díky tomu můžeme například zkrátit průběžnou dobu plánování dodávek, logistika tak bude rychlejší a efektivnější.

10:06
Moderní technologie v bezpečnosti automobilů

Konkrétní využití moderních technologií v logistice představí zástupci firem Kiekert-CS a Continental Automotive Czech Republic.

Kiekert-CS vyrábí zamykací systémy do aut pro většinu evropských automobilek, jako jsou Mercedes-Benz, Renault nebo Volkswagen. Vyrobí 180 tisíc zámků denně, logistika proto musí zajistit deset milionů součástek každý den.

Kiekert proto využívá automatizovaný skladový systém. Velké množství přepravek na náhradní díly skladuje pomocí nakladače, aniž by potřeboval lidskou pracovní sílu, podobně probíhají i dodávky materiálu do výrobní linky.

10:20
Petr Kuchyňa z Kiekert-CS: Náklady na automatizovaný systém byly vysoké, ale vyplatí se

Petr Kuchyňa z Kiekert-CS: „Náklady na pořízení automatizovaného skladového systému byly vysoké, ale návratnost trvala jenom dva roky, pro náš objem výroby se toto řešení vyplatí."

10:37
3D tiskárny pomáhají ve výrobě obalů

Aleš Jakubec z firmy Continental: „Pro výrobu jednoho blistru jsme v minulosti potřebovali 3 měsíce, díky 3D tiskárnám nám nyní stačí 3 týdny pro celý vývoj. 3D tiskárny usnadňují vývoj blistrů, protože si model dílu, pro který blistr děláme, můžeme vytisknout ještě před tím, než díl dostaneme fyzicky. Díky tomu víme, jestli musíme vyvíjet nové typy blistrů, nebo ne."

Firma Continental se zabývá vývojem obalů, ty přizpůsobuje potřebám vlastní výrobní linky tak, aby výrobou procházely automaticky a zcela plynule, díky tomu šetří čas i náklady. Tiskne je pomocí 3D tiskáren, pořízení jedné z nich vyjde asi na milion korun.

10:43
Začíná první panelová diskuse

Právě začíná první panelová diskuse věnovaná budoucnosti logistiky. Moderní trendy v logistice nastavují automobilky, proto jsou mezi pozvanými diskutujícími dva významní zástupci automobilového průmyslu – Petr Ungerman, koordinátor strategie logistiky ve Škodě Auto, a Petr Kuchyňa, manažer operací ve společnosti Kiekert-CS. Obor e-commerce zastoupí Rudolf Žůrek, ředitel logistiky e-shopu Alza.cz. Využitelnost dronů v logistice pak bude obhajovat Marek Tajbl, spoluzakladatel společnosti Drone Services.

 

10:46
Tajbl z Drone Services: Představa dronů v logistice je zajímavá, zatím to ale není možné

Spoluzakladatel společnosti Drone Services Marek Tajbl: „Představa, že nám v budoucnu zaklepe na okno dron s dodávkou zboží je velmi zajímavá, v našich podmínkách to ale zatím není možné. Aby bylo možné drony pro logistiku používat, musíme nejdřív získat certifikaci od úřadu pro civilní letectví. Fungovat to může během několika let.“

Zóna Logistika - konference

10:52
Škoda Auto se drony zabývá

„Drony se intenzivně zabýváme, vidíme v tom budoucnost pro naši logistiku, výsledky, které bychom chtěli prezentovat zatím nemáme,“ uvedl Petr Ungerman ze Škody Auto.

10:58
Škoda Auto: Systém Quick Check rozšiřovat nechceme

Petr Ungerman ze Škody Auto: „Systém Quick Check In využívá Škoda Auto k monitorování kamionů, které se blíží k závodu Škoda Auto s materiálem, tento systém provádí automatický předpříjem materiálu. Do budoucna ho ale rozšiřovat nechceme. Myslíme si, že jsou efektivnější technologie, jak kamiony monitorovat.“

Škoda Auto má strategii, jak v logistice snižovat produkci CO2. „Zelená logistika je zaměřená na snižování emisí CO2 a šetrnost k životnímu prostředí. Zaměřujeme se na alternativní pohony. V příštím roce pro nás budou jezdit kamiony s elektrickým pohonem,“ uvedl Ungerman.

11:10
Budoucnost je v automatizaci

Během panelové diskuse se účastníci shodli, že budoucností logistiky je trend snižování počtu zaměstnanců a jejich nahrazování automatickými systémy. Potvrdil to i Marek Tajbl z Drone Services: „Trendem logistiky bude robotizace a automatizace. Na provozu dronů jsou nejdražší lidi, pokud se nestanou součástí automatického systému, nemá jejich využívání pro logistiku smysl.“

11:13
Zaměstnanci nebudou potřeba, odborníci ale ano, shodují se firmy

Účastníci tvrdí, že stroje si budou časem informace předávat samy a zaměstnance v logistice nebudeme potřebovat. Přesto si uvědomují potřebu vzdělaných odborníků. Škoda Auto proto například spolupracuje s několika vysokými školami a studentům nabízí praxi.

11:24
Spolupráce s vysokými školami

Petr Kuchyňa z Kiekert-CS: My spolupracujeme se všemi základními školami z okolí. Snažíme se děti od začátku vést k tomu, že zaměřovat se na technologické obory má smysl. Zaměstnáváme také studenty z plzeňské univerzity, kteří k nám chodí na praxi a prostředí logistiky díky tomu dobře znají.

Drone Services připravuje kompletní studijní plán pro několik vysokoškolských oborů na technologicky zaměřených univerzitách, jako je ČVÚT. Ze studentů budou odborníci na bezpilotní letecký provoz.

11:25
Škoda Auto: Brýle s rozšířenou realitou se nám neosvědčily

Petr Ungerman, koordinátor strategie logistiky ve Škodě Auto: „Technologii rozšířené reality v brýlích jsme testovali a zjistili jsme, že nám neumožňuje procesy zefektivnit ani zrychlit. Řešení se neosvědčilo ani z hlediska ergonomie a bezpečnosti práce. Rozšířenou realitu v brýlích jsme proto do praxe nezavedli, ale chceme ji využít ve formě videomapingu přímo na plochy ve skladech a výrobě.“

11:34
Alza.cz: U robotů je problém s kapacitou baterií

Rudolf Žůrek, Alza.cz: „Dovedu si představit distribuci pomocí dodávek rozvážejících distribuční roboty v příměstských oblastech. Zatím je to ale velice vzdálená budoucnost. Velkým problémem je kapacita baterií distribučních robotů.“

11:35
Škoda Auto vzdělává budoucí zaměstnance

Účastníci diskuse vyzdvihují důležitost vzdělávání. „Máme vlastní střední školu, kde se studenti seznamují přímo se systémy ve Škodě Auto. Spolupracujeme s vysokými školami, nabízíme studentům praxi ve firmě a v neposlední řadě klademe důraz na projekty s vysokými školami. Tak jak si studenty vychováte, takové ovoce budete sklízet v podobě kvalitních zaměstnanců,“ vysvětluje Petr Ungerman ze Škody Auto.

11:46
Zástupci firem debatují o budoucnosti průmyslu

ZPRAVA: Petr Kuchyňa (Kiekert-CS), Petr Ungerman (Škoda Auto), Marek Trejbl (Drone Services), Rudolf Žůrek (Alza.cz).

Konference

11:54
Startuje druhá část konference

Startuje druhá část konference, která je z velké části věnovaná skladové logistice. Otevře ji Thomas Weisheit, specialista na automatizovanou manipulační techniku ve společnosti Linde Material Handling, který představí výhody i nevýhody robotických vozíků na praktických nasazeních.

O trendech ve výstavbě skladových a distribučních center nejen v České republice promluví významní představitelé oboru Jakub Holec, jednatel 108 Agency, a Pavel Sovička, ředitel společnosti Panattoni. Fenomén Industrial Upcycling, který pomáhá zvyšovat efektivitu skladových a výrobních provozů, představí Michael Rada z IBCSD LAB.

12:05
Lidský řidič vysokozdvižných vozíků je stále výkonnější než řidič robotický

Podle Thomase Weisheita je automatizace skladování efektivní a přináší úspory, přestože lidský řidič vysokozdvižných vozíků je stále výkonnější než řidič robotický. K nahrazení jednoho lidského řidiče musí společnost Linde dodat dva roboty. Známý výrobce elektroniky Foxconn roboty nahradil už 60 tisíc zaměstnanců.

12:12
Foxconn za roboty vyměnil už 60 tisíc zaměstnanců

Některé společnosti už nahradily roboty ve svých skladech mnoho zaměstnanců. Například známý výrobce elektroniky Foxconn za roboty vyměnil už 60 tisíc zaměstnanců. Podle Thomase Weisheita ze společnosti Linde mají firmy o robotické skladníky zájem, přestože lidé jsou stále výkonnější. K nahrazení jednoho lidského řidiče vysokozdvižného vozíku musí Linde dodat dva roboty.

12:22
Společnost Linde optimalizovala roboty k přepravě palet

Thomas Weisheit představuje projekt, ve kterém měli čtyři roboti za úkol přepravit 36 palet během jedné hodiny. Nebylo to jednoduché, protože roboti pracují pomalu, jejich trasy musela společnost Linde několikrát optimalizovat. Požadovaného výsledku nakonec dosáhli.

12:30
Linde nasadí jen 150 robotů

Příští rok v Evropě zatím mnoho robotů pracovat nebude. Společnost Linde plánuje nasadit pouze 150 robotů.

12:42
Trendem jsou vícepodlažní sklady

Jakub Holec, jednatel 108 Agency: „Trendem ve výstavě logistických center jsou vícepodlažní sklady. V zahraničí máme sklady, kde kamiony vyjíždí až do osmého patra.“

12:55
Roste obliba rychlých dodávek z e-shopů

Mezi lidmi roste obliba rychlých dodávek z e-shopů, které zboží vozí například do devadesáti minut. K tomu potřebují velké sklady v blízkosti svých zákazníků. V Česku mají firmy problémy s nedostatkem vhodných lokalit a s dopravní dostupností. Největší logistickou budovu u nás má Amazon, jeho zaměstnanci do práce musí většinou jezdit autobusovými linkami, protože firma nemá prostor na parkovací místa.

13:10
Developeři vytlačují průmysl mimo Prahu

„Výstavbu nových skladů komplikuje problém s rezidenčními developery, kteří vytlačují průmysl mimo Prahu. Lidé navíc nechtějí výrobní linky v blízkosti svých domovů,“ uvedl Jakub Holec, jednatel 108 Agency.

unnamed 5

13:10
Michael Rada z IBCSD LAB o plýtvání v průmyslové výrobě:

Michael Rada z IBCSD LAB mluví o prevenci vzniku odpadů a plýtvání v průmyslové výrobě. Střední průmyslový podnik v České republice podle něj generuje 786 tun odpadů ročně. Obyvatelé českého desetitisícového města za rok vyhodí 146 tun použitých obalů.

13:21
Michael Rada představuje koncept Industrial upcycling

Michael Rada, zakladatel projektu IBCSD LAB představuje koncept Industrial upcycling: „Druhotné zhodnocení existujících zdrojů může firmám přinést obrovské zisky. Automobilka General Motors v roce 2007 realizovala projekt, kdy svůj odpad začala přetvářet v primární materiál pro výrobu. Namísto nákladů na zpracování odpadu nyní odhadem generuje zisk ve výši tří miliard dolarů.“

14:00
Posledního bloku se účastní největší hráči on-line trhu s potravinami

Poslední blok konference Zóna Logistika zahajuje ostře sledovaná panelová diskuse, které se účastní největší hráči on-line trhu s potravinami. Detailnější pohled do distribučních procesů těchto firem odhalí Ladislav Bárta ze společnosti Rohlík.cz, Jakub Šulta, šéf on-line supermarketu Košík.cz, a Ondřej Tomeš, marketingový ředitel obchodu Kolonial.cz.

Konference Logistika - Jakub Šulta (Košík.cz), Ondřej Tomeš (Koloniál.cz), Ladislav Bárta (Rohlík.cz)

14:24
Ceny na internetu jsou stejné jako v kamenných prodejnách

Rozdíl v objemu prodeje potravin v kamenných prodejnách a internetových obchodech je čím dál menší. Lidé dnes nakupují potraviny přes internet za stejné ceny jako v kamenné prodejně. Tři nejvýraznější on-line prodejci se shodli, že problémem je nedostatek pracovní síly, nákladních vozů pro rozvážky a drahé technologie, které by zajistily zásobování jejich skladů.

14:33
Důležitější než rychlost je přesnost dodání

Podle Jakuba Šulty, šéfa on-line supermarketu Košík.cz, není rychlost dodání u nákupu potravin to nejdůležitější: "Nedá se říci, že jsou zákazníci, kteří by preferovali pouze doručení v den objednání, anebo pouze doručení do druhého dne. Než rychlost je pro zákazníky důležitější přesnost dodání."

14:38
Ladislav Bárta: Na příchod Lidlu a Kauflandu se nepřipravujeme

Ladislav Bárta říká, že na příchod velkých konkurentů, jako je Lidl a Kaufland, se nepřipravují. "Logistika u internetových prodejců funguje na úplně jiném principu, se kterým velcí hráči nemají zkušenosti, to je naše výhoda."

14:41
Výhodou by byl plně automatizovaný sklad

"Mezi internetovými prodejci potravin nevidím rozdíl. Za hlavní konkurenční výhodu bych považoval úplnou automatizaci skladu, tu zatím nikdo z nás nemá," říká šéf on-line supermarketu Košík.cz Jakub Šulta.

14:43
Důležitá je kvalita potravin

"Abychom dosáhli co největší efektivity rozvážky, snažíme se, aby zákazníci nakupovali co největší objemy. Důležitá je pro nás ale také kvalita potravin. Potřebujeme získat důvěru našich zákazníků, že jim například doručíme takovou zeleninu, jakou by si sami vybrali v kamenné prodejně," říká Ondřej Tomeš z e-shopu Kolonial. Ten se chce tento rok rozšířit i do dalších regionů, na Moravu a Ostravsko.

14:46
Košík.cz plánuje rozšířit své služby do více měst

Košík.cz od května spustí internetovou platformu B2B. Potraviny nebudou rozvážet už jenom konečnému spotřebiteli, ale i do restaurací a firem. Jejich cílem pro rok 2017 je rozšířit své služby do všech měst, která mají nad 30 tisíc obyvatel.

14:57
Rohlík.cz před zásahem cizinecké policie odbavil 4000 objednávek denně

Společnosti Rohlík.cz má dnes dva sklady v Brně a Praze. Před březnovým zásahem cizinecké policie, kdy bylo zadrženo přes 80 cizinců, zaměstnanci Rohlíku odbavili více než 4000 objednávek denně. "Naše kapacita po zásahu výrazně klesla, ale dnes už se blíží podobným výsledkům," uvedl v diskusi Ladislav Bárta.

14:59
Čeští internetoví prodejci potravin expanzi do zahraničí neplánují

Zástupci on-line obchodů s potravinami se shodují, že nejméně efektivními procesy v jejich branži jsou expedice a vychystávání objednávek. "Automatizace v těchto oblastech by mohla přinést největší úspory, zvýšit efektivitu a snížit chybovost. Plánujeme do těchto oblastí investovat až 15 milionů eur. Vzhledem k aktuální personální krizi na českém trhu to je podle nás jediná cesta, kterou má smysl se vydat," uvedl například Jakub Šulta, šéf Košík.cz.

Žádný z českých internetových prodejců potravin nechystá expanzi svých služeb do zahraničí. "Nejdříve bych chtěl spolehlivě obsluhovat Českou republiku. Stav, kdy budeme schopní doručit všechny objednávky bez chyby, vidím jako světlo na konci tunelu. Z expanze do zahraničí mám zatím strach, nemyslím si, že cizí management by fungoval spolehlivě," vysvětluje Šulta.

15:00
Řešení firemní logistiky představí zástupci společnosti WITTE a internetového obchodu ZOOT

Nákladově efektivní řešení firemní logistiky se právě chystají představit zástupci dvou velice odlišných společností. Daniel Marek, vedoucí oddělení interní dopravy, skladu a expedice ve společnosti WITTE Automotive, předvede využití principů štíhlé logistiky v interních procesech závodu na výrobu autodílů. Na českém trhu výjimečný přístup k distribuci módního oblečení představí Libor Hudeček, šéf logistiky rychle rostoucího internetového obchodu ZOOT.

15:20
Daniel Marek představuje logistiku společnosti WITTE

Daniel Marek, vedoucí interní dopravy, skladu a expedice v závodu WITTE Automotive v Ostrově, představuje logistiku podniku, kde plánují ročně vyrobit až 20 milionů klik pro auta světových značek. Pro každý vůz vyrobí až 800 variant.

Konference Zóna Logistika, Daniel Marek, vedoucí interní dopravy, skladu a expedice v závodu WITTE Automotive

15:39
Logistika jako konkurenční výhoda

Podle Libora Hudečka z největšího českého eshopu s módou - firmy ZOOT - je logistika konkurenční výhoda. Zákazníci už nemají zájem o zboží, které není skladem, a nejsou ochotní čekat. "Český zákazník nás naučil doručovat zboží nejpozději druhý den, delší dopravu zde lidé neakceptují," tvrdí Hudeček. V roce 2016 byla více než polovina zboží ze Zootu doručena už v den objednání.

15:43
Asi 60 procent objednaného zboží zákazníci ZOOT vrátí

Až 80 procent prodejů Zoot realizuje přes "výdejny radosti". Zde si zákazník může zboží rovnou vyzkoušet, lidé průměrně objednávají 3 kusy oblečení. "Zhruba 60 procent objednaného zboží nám čeští zákazníci vracejí. Je to ohromující číslo, ale ve srovnání se světem nevybočuje. Velký počet vratek vnímáme v ZOOT jako součást byznysu, se kterou se snažíme co nejlépe vypořádat a vrátit zboží co nejrychleji do oběhu," dodává Libor Hudeček.

Konference Zóna Logistika, Libor Hudeček, ZOOT

15:51
Hudeček: Chceme být lídry ve střední Evropě

"Chtěli bychom se stát lídry ve střední Evropě. Vidíme neobsazenost trhů v Maďarsku a Polsku," říká Hudeček.

15:54
Logistiku z pohledu Českého olympijského výboru představuje Jan Stluka

Logistiku z jiného úhlu pohledu účastníkům konference právě představuje Jan Stluka, sportovní manažer Českého olympijského výboru. Za sportovci přebírajícími zlaté medaile na olympijských hrách vždy stojí rozsáhlé organizační týmy, které zajišťují, aby vždy vše potřebné bylo včas na správném místě.

15:59
Oficiální přepravce olympiády je často limitujícím faktorem

Jan Stluka, sportovní manažer Českého olympijského výboru, představuje nesnáze logistiky na olympijských hrách: "Jedním z limitujících faktorů přepravy nákladu do olympijské vesnice je často zvolený oficiální přepravce olympiády. Mnohdy se nám stalo, že přeprava přes půlku světa byla levnější než přeprava přes poslední bránu, kterou mohou projet pouze vozidla oficiálního přepravce."

16:04
Při skládání materiálu v olypijských vesnicích pomáhají dobrovolníci, automatické linky nepřipadají v úvahu

Výběr logistické firmy, která přepraví vybavení pro sportovce do olympijské vesnice začíná už rok před olympiádou. Vybavení předává dopravce dva týdny před začátkem her. "Pokud nemá Gabriela Soukalová při trénincích svou oblíbenou zbraň, můžeme za to my," zavtipkoval Stluka. Využití automatické linky při přepravách do olympijských vesnic podle něj nepřidá v úvahu. Jedná se asi o 4 tuny materiálu, který se skládá ručně, často pomáhají dobrovolníci.

16:08
Povolení pro přepravu střeliva i máku

"Před olympiádou v Pekingu jsme museli získat kulaté razítko pro povolení přepravy střeliva do Číny. Problémy jsou s alkoholem a specifickými potravinami, jako je mák. Přestože pro Česko je to klasická potravina, v případě Brazílie by šlo o dovoz drog," představuje některé problémové oblasti Stluka.

Konference Zóna Logistika, Jan Stluka, sportovní manažer Českého olympijského týmu.

16:11
Konference je u konce

Druhý ročník konference Zóna Logistika právě skončil. Zúčastnilo se jej na dvě stě odborníků, kteří pokračují ve sdílení zkušeností prostřednictvím neformálních diskusí.