Radim Jančura, majitel Student Agency, přešel od slov k činům a ministerstvu dopravy předložil závaznou nabídku na provozování většiny rychlíků.

Slibuje, že koupí 85 nových souprav Siemens za třináct miliard korun a nasadí je na většině hlavních tratí. Od státu chce o 700 milionů korun méně, než dostávají na dotacích České dráhy. A nabízí, že ušetří také cestující. "Naše jízdenky budou o patnáct procent levnější než ty od Českých drah," prohlásil.

Radim Jančura odpovídal na otázky čtenářů iHNed.cz. Rozhovor je moderovaný, vaše otázky se mohou objevovat s jistým zpožděním.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jura
Dobrý den, pane Jančuro. Vážím si toho, jak podnikáte, protože nebýt Vás, leckteré dopravní služby by neexistovaly. Ale dovolte jednu pochybnost: perpetum mobile není. Jak chcete jezdit levněji - výrazně levněji - než České dráhy, s výrazně dražšími vlaky (budete si je muset koupit, byť na úvěr, ale ten musíte splácet) a navíc v takovém rozsahu... V čem je to kouzlo? Hezký den.
Dobrý den, na vaší otázku si můžete odpovědět sám. "Kdo je jepší hospodář? Státní moloch, nebo soukromá firma střední velikosti?" Polovina úspor je právě v hosporaření, tedy ve výši réžií, polovina je právě v nákupu moderních jednotek. Ty jsou sice velmi drahé, ale jejich provoz je mnohem levnější. Obvykle jsou hliníkové kontrukce, jsou o 40% lehčí, tedy ušetříme 40% nákladu za trakci (el. energie či nafta) a 40% nákladů za poplatby dopravní cesty. A v neposlední řadě se počítá s faktem, že s výrazným navýšením kvality přibudou cestující. I provozně drahé žluté autobusy jsou vydělečné, není to perpetum mobile:-).
Radim Jančura
Drtina
Uvažoval byste o nabídce šéfovat České dráhy?
Jsem možná dobrý podnikatel a vizionář, ale velmi špatný manažer. České dráhy nemají budoucnost, peníze, které do nich stát investuje se nikdy nevrátí. České Dráhy a.s. byly založeny před 6 lety (dříve to byla státní organizace), oddluženy a do poniku byl vložen majetek za desítky miliard. ČD nazachrání další miliardy, ale konkurence. A ta má obrovskou výhodu - může začít stavět znova na "zelené louce".
Radim Jančura
Tůma
S jakými bankami budete jednat - jednáte - o úvěru na nákup rychlíků? díky
Je to konsorcium vícero bank.
Radim Jančura
Čihák
Jakou odhadujete návratnost své investice do vlaků?
Já vždy tvrdím: 1 den:-). České dráhy fungují tak, jako naše babičky - až si našetří do hrníčku (nebo až jim tam spíše stát nasype), koupí si vlak. V dnešní době však svět funguje jinak - vlak je třeba pořídit na úvěr nebo leasing, splátky musí odpovídat příjmu od cestujících + dotacím. Je to stejné, jako auto na leasing, jezdíte od prvního dne, platíte "celý život". Jen tak se dá železnice změnit během 5-10 let. Za 20 let po revoluci průměrné stáří souprav naopak zestárl, bylo to pro železnici 20 let ztracených.
Radim Jančura
Hans
Vážený pane Jančuro, moc fandím vašim žlutým autobusům, a zejména lince do jižních Čech, kam se kultura cestování zlepšíla o 300%. Zdá se mi jenom, že autobusy Mercedes jsou pohodlnější než vaše Scanie. Mají větší sedadla, lepší podvozky etc. Uvažujete o Mercedesech? Těším se na váš vstup na železnici, držím vám palce. S pěkným pozdravem Hans
Dobrý den, máme i Mercedesy, slyšel jsem ale už i názory, že sedačky ve Scaniích jsou lepší. Posledních 25 autobusů, které nám byly za poslední rok dodány mají už skoro "křesla", říkáme jim "ušáky", šijí nám je dle našeho designu italové z kůže, od výrobce, který dodává i do Ferrary. Tyto sedačky jsou rozhodně širší, než v jakomkoliv jiném bude - na úkor užší uličky.
Radim Jančura
JP
Pana Vančuro ,kdyby vstoupil na trh větší a silnější soukromý investor a dotoval by všechny trasy kopírující Vaše linky tak dlouho než by jste odstoupil ze tras, tak jako jste udělal Vy, neměl by jste vztek ?? Na druhé straně jsem při Vás při boji, aby poslanci platili u nevozili se zdarma.
Do autobusového businessu může vstoupit každý, stačí 1000 Kč na koncesi a 500 Kč na licenci na linku + leasing busu. Máte pravdu, že nová linka stojí cca 20 mil Kč, ovšem ne díky nizké ceně, ale díky malé naplněnosti. My začínáme vždy se stejnou cenou jako karosová či jiná konkurence, máme sice mnohem vyšší náklady, ale taky máme vyšší kapacitu autobusu (počet sedaček) a to trvá 6, někdy i více měsíců, než se naplní alespoň na námi potřebných 70-80%. Až pak vyděláváme. Nám stačí málo, na tom není nic špatného.
Radim Jančura
Jiří Douda
Pane Jančura jsem vašim fandou.Rozbijte konečně ten moloch zvaný ČD.Můžete mi naznačit z kolika procent jste si jistý,že dostanete licenci na provozování rychlíků a zda obsadíte i trať Ústí nad Labem - Liberec?
Nyní je "míč" na straně ministra dopravy. On musí rozhodnout, zda naše nabídka je výhodnější (nabídli jsme nižší požadavek na dotace až o 9 miliard Kč, nižší ceny pro cestující o 15% a nové vlaky). Naše nabídky nemá žádné "ale", žádná skrytá "ne". Takže ministr bude muset říci: "nabidka RegioJetu je zjevně výhodnější" a pak bude muset vypsat tendr. V nich zvítězí ten nejlepší. Může taky nám zakázku zadat napřímo, bez výběrového řízení, v případě, že ČD nebudou mít o tyto výkony zájem.
Radim Jančura
Hoku
Být o patnáct procent levnější je oproti obyčejnému tarifu ČD docela jednoduché, ale na ten nikdo nejezdí. Budete třeba stejně jako ČD nabízet 45% slevu studentům na cestu do školy?
Kdyby bylo po mém, jsem pro, aby jízdné nestanovoval dopravce, ale objednavatel, v tomto případě ministerstvo dopravy. Pro vaší představu v dálové dopravě, zaplatíte-li 100 Kč za jízdenku, dostanete od státu dalších 300 Kč! Zákonné slevy budeme nabízet pro cestující stejné, ty určuje zákon.
Radim Jančura
Karel
Hezký den přeji a přeji úspěch v boji se státním molochem. Rád bych se optal, zda-li se na případné výrobě souprav Desiro bude podílet i potencionální český výrobce, nebo se komplet vyrobí v Krefeldu? Díky a držim palce
Dobrý den, toto je rozhodnutí výrobce. Byl bych také pro, aby se tyto soupravy vyráběly v ČR, Siemens má v Praze na Zličíně nádhernou moderní fabriku. Důležitým hlediskem je taky termín dodání.
Radim Jančura
Honza
Jak dobré vztahy máte s politiky? Neplánujete svatbu?
Myslím, že politici nemají rádi mne. A to nejen proto, že jsme porazili stát ve vození poslanců zadarmo, ale hlavně proto, že jsem na nich naprosto nezávislý a to nemají politici rádi. Stejně tak jsem nezávislý na státu, právo liberalizace trhu se opírá o evropské právo. Na druhé straně mám dobré vztahy s regionálními politiky. Svatbu s politiky, nebo s přítelkyní? :-)
Radim Jančura
Jabůrková
Až příjde na lámání chleba, tak to zase odpískáte a svedete to na České dráhy! To známe.
Já pískat neumím:-). Odpověď je jednoduchá: ministerstvo má od nás závaznou nabídku, včetně připravených smluv, stačí, když to podepíší a je to:-)
Radim Jančura
karkulka
Proč jste, pane Jančuro, ve skutečnosti odstoupil z výběrového řízení na soutěž o regionální vlaky v Libereckém kraji? Není to náhodou tak, že do toho s Vámi zahraniční partner nakonec nechtěl jít? Příliš nevěřím tomu, co vykládáte všude v televizi. Jak můžete mluvit o dumpingu, když ještě nic nebylo zveřejněno. Zase jenom mluvíte...
Tak zaprvé, ČD dumpovali již dříve (2006) v tendru na dálkovou dopravu a to dokonce přiznali výmluvou "to bylo za starého managementu". A Liberec? ČD přiznali, že dali nákladovou cenu roku 2012 pod 110 Kč/km. Deindeksací nákladů se dostaneme na cenu roku 2009 na 95 Kč/km a odečtením odpisů za nové soupravy se dostaneme na cenu 75 Kč/km. Nyní za již dávno zaplacené soupravy mají náklady 110 Kč/km (tvrdí ČD), resp 135 Kč/km (tvrdí kraj). Je jedno, zda tomu budeme říkat dumping, nebo zda dráhy pochválíme, že jsou šikovní. Důležité je, že je to dobrý signál ostatním krajům: "vypisujte výběrová řízení, ušetříte na dotacích a hlavně budete mít pro své občany nové moderní vlaky".
Radim Jančura
Jirka
Skutečná konkurence Českých drah nejste Vy, ale čeká za hranicemi. Vždyť Vy nemáte ani zkušenosti se síťovou autobusovou dopravou. Provozujete pár linek a slibujete lidem super kvalitu na železnici. Na papíře se to jezdí, co? Jirka
Dobrý den Jirko, máte pravdu, Student Agency se svýma 4 miliardama obratu není nic, my železnici opravdu nespasíme, ale tu nespasí ani České dráhy (od cestujících vyberou 6 miliard + dalších 12 dostanou na dotacích). Proto jsme se spojili s třetím nejvýznamnějším soukromým dopravcem (Keolis) v Evropě. A další konkurence? Ta tady už je a čeká na tendry: Veolia, Arriva. A síťová doprava??? Tu má řešit objednavatel! Dopravce je jen dopravce a ten jezdí vždy jen podle jízdného řádu, který dodá ten, kdo si dopravu objednává - v případě železniční dálkovky stát, v případě železniční a autobusové regionálky kraj.
Radim Jančura
Kušmír
Vlakem jezdím pravidelně a jsem spokojen. Ano, občas dojede se zpožděním, ale to se stane i vašim vlakum. Chci aby se česká železnice zlepšila, ale neverim vam - porad jen slibujete. Nic jiného neumíte, jděte do háje, pane podnikateli. Kdybyste to myslel vážně, už dávno jezdíte.
Je to jinak. Všechny vlaky v této zemi, krom 7 pendolín jsou dotovány. A kdo bude jezdit na železnici to nezáleží na nás, ale na objednavateli. A naše nabídka pro ministrestvo byl první krok - objednavatel musí vypsat tendr.
Radim Jančura
Borek
Jste si jistý, že na to budete mít? Vím o firmě, kde dlužíte již delší dobu pouhých cca sto tisíc a zde se mává miliardami.
Bez majoritního partnera společnosti KEOLIS, který provozuje kvalitní dopravu v Evropě i v zámoří bychom to nezvládli. Našerole jsou rozdělené: my to "odmakáme", oni to "zafinancují".
Radim Jančura
Milan Novotný
Dobrý den pane Jančuro, velmi si vážím vašich podnikatelských úspěchů. Chtěl bych se zeptat, jak se díváte na velké sportovní akce? Jsou pro cestovní agentury přínosné? Co říkáte na uplynulé MS v lyžování v Liberci?
Bohužel sport je to poslední, na co mi zbývá čas. Liberec? Asi jako pendolíno. To jezdí taky prázdné a prodělává...
Radim Jančura
j.hradil
Slibujete něco, co se dá realizovat za ideálních posmínek, v dokonalém tržním prostředí. Určítě víte, že dokonalý trh neexistuje,není vám divné, že se do stejného druhu podnikání nežene konkurence ČD, tedy existující dopravci?
Právě naopak! O provozování vlaků má zájem i další společnosti (Veolia, Arriva, Viamont). Jen jejich hlas není tolik slyšet. A tržní prostředí? Až budou objednavatelé respektovat primární evropské právo (ať už Smlouvu o založení Evropského společenství, nebo brzy Lysabonskou smlouvu) a budou miliardy na dotacích (úhrada prokazatelné ztráty) tendrovat, bude to trh jedna báseň:-).
Radim Jančura
zákazník ČD
Dobrý den, uvažujete o vstupu také na regionální tratě či rychlíkové trasy v královehradeckém kraji ? Děkuji Vám za odpověď
Máme zájem o všechny tratě, regionální a dálkové. Ovšem tak jak je česká železnice velké sousto i pro ČD, je to velké sousto i pro nás. Na trhu by měly fungovat alespoň 3-4 stejně silné společnosti. Je třeba i uvědomit, že dopravci je jedno, zda jede rychlíkem s 8 vagony a veze 200 cestujících, nebo zda jede motoráčkem z dolní horní do horní dolní a veze jednu babičku. Spoje si objednává kraj/stát a ten za ně Českým drahám náležitě platí. A rok od roku více (ještě před 3 lety sotva 7 miliard ročně, letos 12 miliard!!!).
Radim Jančura
Hanka
Dobrý den, moje maminka s Vámi byla na jazykovém pobytu v Londýně - moc si to chválila. Nelíbí se mi ale, že pořád o železnici jen slibujete a mluvíte - trochu mě tím vaše firma zklamala. Používám služby ČD často, jezdí tu u nás na Kladně už půl roku jen samé hezké a nové vlaky - jsem s nimi spokojená. A nelíbí se mi, že pořád jen něco slibujete - dráhy mají řadu chyb, ale když slíbily, že na Kladno budou jezdit nové žluté motoráčky, tak opravdu vyjely.
Dobrý den, už jsem na podobný dotaz odpovídal. ČD jezdí proto, že si je kraje a stát objednává a platí jim obrovské dotace (letos 12 miliard). A je to právě na státu/kraji, aby vypsal tendr, kde dopravci nabídnou co nejnižší požadavek na dotaci a nové vlaky. Ta brzda nejsme my, ale kraje a stát a hlavně politici dvou hlavních politických stran.
Radim Jančura
honza
Nasliboval jste cestujícím, kteří jezdí do Ostravy, že je začnete vozit svým žlutým super vlakem. Kde teda je? Hlavně nesvádějte vlastní neschopnost na České dráhy, i když si o nich myslím své.
:-) vy byste taky pekl chleba, kdyby váš konkurent přes ulici měl za stejný chleba dotaci odpovídající 70% vašich nákladů? Náš projekt luxusní dopravy Praha - Ostrava je připravený, včetně financování! Jediný problém je, že ČD si státu vylobovali, že i vlaky Intercity/Eurocity budou dostávat dotace. Naše náklady našeho expresu na 1 km byly 150 Kč, dotace ČD jsou cca 110-125 Kč za km.
Radim Jančura
anonym
Dobry den, Rad bych vam popral uspechy ve vasem podnikani, ktere vneslo vitanou konkurenci do dopravnich sluzeb a doufam, ze budeme mit moznost cestovat kvalitnimi dochvilnymi a cistymi vlaky. Otazka: za jak dlouho budu moci jet z Brna do Prahy vasim vlakem a kolik to bude stat? (staci mi vas odhad) K.
Dobrý den, ministerstvu jsme dali nabídku na převzetí rychlíkových vlaků, které mají u ČD otřesnou úroveň. V EC/IC vlacích dnes už jezdí nové vozy, často i v regionální dopravě, na rychlíkových tratí jezdí v průměru 30 stará vozidla. Nyní rychlíkem z Brna do Prahy jedete skoro 4 hodiny, EC/IC vlakem 2:50. Díky zastávkám bychom byli pomalejší o několik minut, než EC/IC spoje. Po dokončení koriduru se dá kočekávat rychlost k 2:30. Bohužel to rychleji zatím u nás nejde.
Radim Jančura
Jirka
Dobrý den, myslíte si že v době kdy vedení českých drah je úzce spjaté s vrcholnými politiky a vedoucími osobami v jiných výdělečných státních firmám a tudíž dochází k různým peněžním přelivům je možné aby se dostal na železnici přímý konkurent tohoto systému?
České dráhy, ČEZ a další státní firmy jsou důležitým penězovodem, ze kterého si "vybrané" firmy odsypávají. Zeptejte se politiků, kdo ovládá ČD i ČEZ a kdo zároveň jedná za jejich nejvýznamnější dodavatele. Přesto lze tyto vztahy rozbít - za pomocí Evropy.
Radim Jančura
Petr Gregor
Dobrý den, moc Vám fandím a rád bych se zeptal, zdali budu někdy moci cestovat vlakem s obdobným komfortem jaký poskytujete u autobusů? Myslíte, že vás konkurence pustí na koridor, nebo Vás nechají fungovat jen regionálních tratích?
Dobrý den, byl by to krok spátky, kdybychom ve vlacích nabízeli horší standard, než v naších busech. Železnice je díky EU plně liberalizovaná, je-li více zájemců o železnici, což je. Koneckonců toto dokázala i naše nabídka. Jediné, co musí politici této země uvědomit, že krom českých tady máme i evropské zákony a musí pochopit, co EU hlásá a co ta slova znamenají: "hospodárnost, nediskriminace, transparentnost"
Radim Jančura
Richard
Dobrý den, vlaková doprava není jen o pohodlí - kdo jej potřebuje více jde do lepší třídy. Vlaky jsou také především o rychlosti a přesnosti. Pokud budete na stejných kolejích jako ČD budete mívat i stejné problémy a zpozdění nebo se mýlím? Navíc pokud vaše vlaky budou rychlejší (dedukce ze slova "modernější") budou ČD muset měnit i svůj jízdní řád, jelikož se změní provoz na tratích, nebo to nebude mít vliv? Děkuji R.
Dobrý den, provozuschopnost souprav ČD jsou často jen 70-80%, provozuschopnost moderních souprav jsou takřka 100%. Jízdní řád - o tom musí rozhodovat objednavatel (kraje/stát) a ten by měl využít přednosti nových souprav - rychlost a akcelerace. V investicích do infrastruktury šlo a půjde celkem neuvěřitelných 200 miliard Kč, přesto sotva 50 souprav z celkových 2 tisíc (vč. ČD Cargo) umí jezdit 160 km/hod, což je naše česká superrychlost, západní Evropě rychlost regionálních vlaků. S našimi soupravami jsme schopni zkráti jízdní doby o 20%, další zrychlení už je jen věcí infrastruktury.
Radim Jančura
Petra
Dobrý den pane Jančuro, nepřemýšlíte o prodloužení trasy Praha-Karlovy Vary až do Chebu.Předem děkuji za odpověď a přeji hezký den.
Dobrý den, poku jde o autobusy, bohužel ne. Autobusy mají svůj stop stav, vše se nyní u nás točí okolo vlaků. Ač jsou z Chebu či Sokolova či Aše přímé spoje do Prahy, mnoho cestujících v Karlovych Varech přestupují do naších busů, to je zatím jediná cesta.
Radim Jančura
Tomáš
Dobrý den, myslíte si, že byste byl schopen dodržovat standard kvality i ceny, jaký jste nasadil, kdyby SA jezdila i linky, které nejsou tolik výnosné, ale jsou v rámci ZDO? Mnoho dopravců z výnosů dálkových linek dotuje linky místní, jenže to vy nemusíte ani u autobusů, ani u rychlíků. Vybrat si jen lukrativní trasy vlaků podle mě způsobí problémy pro ČD na trasách ostatních.
Nezlobte se, ale to je přesně naopak. U autobusů je dálkovka naopak "krmena" z dotované objednávané regionálky. SA provozuje jen nedotovanou dálkovku. V dotované dopravě (u vlaků vše, krom ztrátových pendolín)NEEXISTUJÍ lukrativní a méně lukrativní linky či tratě. Objednavatel vám musí zaplatit veškerou ztrátu, vč. přiměřeného zisku. Stejný zisk v % máte u plného rychlíku,tak i u regionálního vlaku, který veze jednu babičku. Naopak pro dopravce je zajimavější ten vlak, co veze jednoho cestujícího, neb se tak moc nezašpiní a nezničí. TAKŽE ZNOVU OPAKUJI: Největší business v tézo zemi je právě objednávaná doprava (ZDO), neb zde nemůžete prodělat, pokud umíte počítat a v tendru nedáte podnákladovou cenu požadované dotace. U nedotované dálkovky se musíte "sakra" otáčet, abyste naplnil bus nebo vlak na 80% obsazenosti. TAKŽE ZNOVA: lukrativní tratě jsou všechny, všechny mají svou cenu a ta je hrazena z jízdného (často jen 25% a dotací (75%). A za tyto peníze máte hrazeny náklady + zisk. Takže naprostá pohoda a klídek:-). Proto je třeba soutěžit a tím snižovat výši dotace. ČD nemá žádnou motivaci mít více cestujících, když jim chybí peníze, řeknou si o větší dotace (před 3 lety cca 7mld, nyní 12mld/rok!!). A to je špatně.
Radim Jančura
Martina 23
Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda čekáte potíže a nepříjemnosti ze stany Českých drah. Nevěřím, že po tom, co měly v České republice tak dlouho monopol, přijmou konkurenci s otevřenou náručí (přestože se tak navenek jistě budou tvářit). Mezi mladými lidmi máte obrovskou podporu, přeji Vám hodně úspěchů.
Dobrý den Martino, ano České dráhy tvrdí, že konkurenci vítají. Nemyslím si však, že je to upřímné. Doposud to fungovalo tak, že si každý rok řekli o více peněz a ty dostali. Když se bude tendrovat, výše dotací půjde hodně dolů a to ty kynoucí ČD stěží zvládnou. Jednou se to však udělat musím jinak se úplně rozkynou. O zaměstnanost přitom strach mít nemusí, i my budeme zaměstnávat stejný počet lidí, dokonce ještě větší, neb budeme vlaky muset více udržovat. Rozhodnutí je na politicích panu Topolánkovi a panu Paroubkovi, je to jen na nich, aby železnici změnili tak, že bude levnější a kvalitnější. A tomuto se zatím tito polotici brání, neb by narušili penězovody, které krmí stranické pokladny. Toto se však týká jen těchto dvou stran, nikoliv těch menších.
Radim Jančura
¨Kuba
Dobrý den, rád bych se zeptal, v jakých fázích hodláte v případě souhlasu ministerstva zavádět žluté vlaky? Konkrétně pocházím z Krnova (na trase Opava-Olomouc a Ostrava-Jeseník), kde je situace s ČD poměrně svízelná (minulý týden jsem jel trasu 86 km 4 hodiny). Děkuji, Jakub
Dobrý den, na vaši otázku by vám odpověděli nejépe moji ředitelé, pan Schmidt a pan Paroubek. Zde je e-mail: jiri.schmidt@studentagency.cz, jan.paroubek@studentagency.cz Pracovali na dráze déle, než já:-)
Radim Jančura
Jan Petzold
Dobrý den, myslíte že má žel. doprava vůbec budoucnost ? Vždyť stát do ní dává mnoho peněz při dopravních výkonech nepřesahující 10% celkových přeprav v ČR a stejně je dražší a stále ve ztrátě. Jinak Vám moc fandím a přeju úspěchy !
Dobrý den pane Petzolde, železnice opravdu budoucnost má, ač převeze jen 3-5% všech cestujících. Musí však plnit hlavně páteřní funkci. Hromadná doprava je dotována v celé Evropě, jde jen o to, aby nestála více, než je nutné a kvalita tomu odpovídala. Jakmile se kvalita zlepší, budou lidí cestovat vlakem ne proto, že musí, ale proto, že chtějí. Pak bude mít smysl železnici dotovat a pak taky bude i levnější. A stačí málo: cestující se musí cítit jako člověk. Jak vidím, toto je vaše poslední otázka, díky za pozornost. Pokud si myslíte, že Student Agency v této zemi již něco dokázala, pak asi i věříte, že nemůžeme prohrát, neb právo stojí na naší straně. Budete-li mít jakékoliv datazy, zde je můj email: jancura@studentagency.cz Přeji krásný den a díky za podporu:-) Radim Jančura
Radim Jančura