Tuzemská ministerstva za uplynulé čtyři roky zaplatila za investice a nákupy 340 miliard korun, z toho ale převážnou část tvořily neprůhledně zadané zakázky, jejichž hodnota činila v tomto období 276 miliard korun. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který uskutečnili doktorandi Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

Nákupy ministerstev činily ve sledovaném období 340 miliard korun. V 67 procentech případů úřady nakupovaly za 228 miliard korun mimo Informační systém veřejných zakázek. Dalších 14 procent tvořily takzvané jednohubky. Tak studenti nazývají zakázky s identickým počtem uchazečů a vítězů, zpravidla jedním. Hodnota takových zakázek byla v letech 2006-2010 celkem 48 miliard korun. Dostatek informací byl podle vědců v tomto období jen o 19 procentech ministerských nákupů v hodnotě 64 miliard korun.

Trojice doktorandů vytvořila systém nazvaný zIndex, díky němuž se pokusili vysledovat veškeré veřejné zakázky v Česku a zároveň je vyhodnotit podle různých kritérií. Program umí najít data v různých databázích a poté je propojit. Kromě registru veřejných zakázek používá například obchodní rejstřík, stránky jednotlivých organizací či databázi antimonopolního úřadu.

Pomocí aplikace lze zjistit například to, která firma je "favoritem" nějakého ministerstva nebo o zakázky které instituce není zájem, protože se do nich hlásí abnormálně nízký počet uchazečů - a je tak u nich podezření, že podmínky předem vylučují větší konkurenci.

"Je například podezřelé, když má firma velké procento obratu jen ze státních zakázek, a není schopna dodávat pro soukromý sektor. I to dokážeme zjistit," říká Jiří Skuhrovec, který je autorem vyhledávacích programů a celého technického řešení projektu. O ten už dříve vyjádřil zájem i premiér Petr Nečas (ODS).

Svými výsledky ale vyvolali i negativní reakce, které částečně výsledky výzkumu zpochybňují. Jako nejhorší vyhodnotili Ministerstvo spravedlnosti. To za poslední čtyři roky vynaložilo na nákupy a investice 26 miliard korun, ale jen pouhých 810 milionů korun - tedy tři procenta z celkové sumy - šlo podle nich veřejným výběrovým řízením.

Proti tomu se ale ministerstvo ostře ohrazuje. "Je to zcela nepravdivé. Použili náš rozpočet, ale vůbec nerozvedli údaje, které šly přes organizační složky jako je například Vězeňská služba," říká ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Podle něj autoři projektu použili absolutně nesmyslná data a vzali takřka celý rozpočet resortu. Doktorandi chybu uznali, ale zároveň dodávají, že z dat ministerstva to nešlo poznat.

Mají podobné výzkumy smysl? Podaří se i díky ním zprůhlednit systém veřejných zakázek?

Na tyto a další otázky se odpovídali Jana Chvalkovská a Jiří Skuhrovec, doktorandi a dva ze tří autorů výzkumu.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Michael
Dobrý den vážení, na nic se ptát nechci... jsem ve Vašem věku a chtěl jsem Vám poděkovat za vaši práci. Je báječné si číst o těchto činech. Vážně děkuju moc a hrozně Vám fandím. Myslím že právě tímto způsobem je možné korupční chování našich báječných politiků velice dobře eliminovat. Perfektní práce... :-)
Díky moc! Podpora nás těší.
Jana
Jiří
Museli jste při výzkumu spolupracovat přímo s úředníky, nebo jste to zvládli bez nich, tudíž to šlo hladce?
No pracovali jsme bez úředníků - které do procesu chceme zapojit teď v dalším kole. U toho prvního srovnání nám přišlo důležité, aby bylo plošné a odráželo to, co se člověk - který není odborníkem na veřejnou správu - může z webu dozvědět.
Jana a Jirka
Petra
Projevila státní správa (kromě kritiky min. spravedlnosti) i nějaký pozitivní zájem o váš výzkum? Máte nějaké náznaky, že by ho mohla využívat? A na kolik si ho případně ceníte?
Ano projevila. Jsme v kontaktu s několika ministerstvy, a doufáme ve spolupráci i s ostatními. Od začátku prezentujeme zIndex tak, že má spíše navádět veřejnost ke správným otázkám, nikoliv hodnotit. Vyzýváme proto ministerstva k vysvětlení objevených "děr" v rozpočtech. Pokud se je vysvětlit podaří, splnil zIndex svůj smysl.
Jana a Jirka
Přema
Dobrý den. Páni, obrovský respekt. Působí to jako aktivita, za níž Vám zřejmě nikdo nezaplatil a kterou byste si mohli udělat i spoustu nepřátel. Nejprve bych se rád zeptal, jestli už jste pocítili nějaké lobystické či politické tlaky? A za druhé - muselo být dost komplikované, skloubit dohromady to množství faktorů, které hrají roli - jak jste vyřešili kvalitativní stránku zakázek (mám na mysli situace, kdy při výběru vítězí spíše servis, zkušenosti, reference, kvalita)? Přeju Vám hodně štěstí do budoucna a spoustu takto zajímavých projektů. Vřelé díky.
Děkujeme, je to skoro rok práce, tak jsme rádi za pozitivní ohlasy (a koneckonců i za negativní, které jsou zároveň konstruktivní). Politické a lobbyistické tlaky jsme zase až tak necítili - spíš nám přišlo, že do zveřejnění výsledků byl náš výzkum všem osloveným poměrně fuk - a když se někdo ozval, tak obvykle s poměrně konstruktivními dotazy, jak zlepšit ve své instituci zadávání veřejných zakázek. Doufáme, že tento typ dotazů vytrvá i nadále a budeme moci veřejné zakázky zlepšit.
Jana a Jirka
Pavel
Setkali jste se behem vyzkumu s nejakym pokusem ovlivnovat vysledky? Mate nejake studie a srovnatelne vysledky ze zemi okolo nas? Diky a drzim palce, Pavel
Dobrý den, hm s ovlivňováním výsledků jsme se zatím nesetkali a i do budoucna budeme trvat na tom, že všechny změny v metodologii nebo doplnění dat budeme zveřejňovat tak, aby se k nim všechny srovnávané subjekty mohly otevřeně vyjádřit. Ze zemí okolo nás máme několik dílčích studií - např. v Itálii zjistili, že zakázky rovněž vyhrávají pořád dokola tytéž velké firmy a malé se v podstatě nechytí. V Japonsku zase proběhla studie, která zjistila, že zveřejňování všech nákupů a rozpočtů obcí vede k 3% úsporám na veřejných výdajích - to by u nás bylo skvělé.
Jana a Jirka
Z.Čimický
Dobrý den, Myslíte si že Vaše práce bude mít skutečně vliv na další průběžné rozkrádání státu?Prosím o reálný pocit,nikoliv o optimistický výhledový dojem či zbožné přání.Vždyť jste jen malá skupinka lidí ,kteří nemohou obstát v systému ovládaném převážně deprivanty.Nicméně smekám před Vámi.Děkuji za nové poznatky které mě a nejen mě utvrdí v neschopnosti zadlužených mas občanů cokoliv změnit.Bohužel.Držím Vám palce.ps: Možná je to dobrý výchozí bod pro velmi lukrativní zaměstnání.Dobří a kvalitní lidé jsou koupeni do korporací se státním pluhem jako v ČR.
Dobrý den, kdybychom si nemysleli, že práce bude mít pozitivní vliv, tak bychom ji nedělali. Už jen to, že se najednou ukáže, co kde nejde dohledat je dobré - nikdy předtím tu nebyla čísla za instituce - jen sumární hodnoty. Nicméně je zřejmé, že pokud si výzkum nevezme veřejnost, novináři, neziskovky apod. za svůj, tak výsledky nebudou tak skvělé, jak by mohly být. My uděláme, co budeme moci :-)
Jana a Jirka
PavelL
Dle reakce ministerstva spravedlnosti je zřejmé, že vaše výchozí podmínky a kritéria jsou mimo realitu. Nechtěli byste se spíše věnovat analýze tohoto a ubrat na bulvární líbivosti?
Byl nalezen nedostatek v jednom z deseti kritérií. Ten nedostatek je navíc specifický jen pro toto ministerstvo,které má v rozpočtu přímo nákupy 98 soudů, státních zastupitelství a dalších institucí, ostatní jím poškozena nejsou (a pokud ano, uvítáme jejich reakci). Místo produkce bulvární líbivosti teď proto intenzivně komunikujeme s ministerstvem spravedlnosti, abychom pravděpodobně během dneška nedostatek odstranili. Řím nepostavili za den, věřte že během krátké doby si vyjasníme pozice i s ostatními ministerstvy a nebude to jen devět, ale deset z deseti komponent, které mají velkou vypovídají hodnotu.
Jana a Jirka
Ivan Nový
V tom, že stát disponuje příliš mnoha penězi a plní příliš mnoho služeb. nemělo by se začít spíše s redukcí? A jak si vysvětlujete, že v totalitních systémech, kde je vše pod totální kontrolou se krade úplně stejně a kradou úplně všichni? Experimentálně ověřeno v ČR.
My zveřejňujeme zajímavé informace o hospodaření s veřejnými prostředky, tlak na redukci je na voličích. To že možnost vyvinout takový tlak mají nás od totalitního systému odlišuje.
Jana a Jirka
Filip
Dobrý den, váš projekt je velmi zajímavý a potřebný! Budete se zabývat i zadáváním veřejných zakázek na Praze 10? Oslovili jste již úřad městské části? Spolupracují s vámi?
Budeme se zabývat veřejnými zakázkami krajských měst, i když na veřejné zakázky městských částí také dojde. Měli bychom je kontaktovat během jara tohoto roku, tak uvidíme.
Jana a Jirka
kubík
Dobrý den, skvělá práce..:) těším se, až systém vylepšíte a zveřejníte další data.. velmi by se to hodilo i pro výzkum v politické vědě.. Takže bych se rád zeptal v jakém časovém rozmezí lze tyto data najít a zpracovat?
Děkujeme :). Výstupy zIndexu lze na zIndex.cz nalézt už teď. Před jejich seriózním využitím ale sledujte informace o našich průběžných konzultacích s některými ministerstvy - aby bylo vše tak jak má být. Za další výzkumníky v této oblasti budeme rádi!
Jana a Jirka
Roman Řípa
Nejprve přijměte dík za vynaložené úsilí. Otázky následují. 1.) Rozklíčovat toky veřejných financí z dostupných dat opravdu dobře je dnes v podstatě nemožné. Jsou výsledkem projektu i nějaká doporučení pro standardizaci dat poskytovaných státní správou a samosprávou? 2.) Prezentovat samotná data nestačí. Jak by mělo podle vás vypadat prostředí, která by širší skupině lidí dovolila popisovat význam a interpretaci jednotlivých údajů, tj. položek rozpočtů a podobně? Osvědčila se Wiki? 3.) Mělo by podle Vás smysl začít také "odpspodu" tj. prezentovat dobře hospodaření jednotlivých obcí. 4.) Bylo by pro Vás zajímavé zapojit se do iniciativy Interaktivní veřejný rozpočet, viz http://romanripa.typepad.com/blog/2010/05/ukol-interaktivni-verejny-rozpocet.html ?
1) Tak širokou ambici si neklademe. Tlačíme pouze na to aby data byla veřejnosti dostupná v dobré formě - a souhlasil bych že to aktuálně příliš nejsou. Ve standardizaci doufáme, ale tu lze těžko státní správě vnucovat "odspodu". 2) těžko soudit, wiki je v provozu druhý den. Věříme že se osvědčí. 3) ano, smysl to má - jako příklad dobré praxe. Doufat že odspodu budou donuceny k podobné aktivitě všechny instituce si netroufám. Takové věci mohou udělat Semily protože nejspíš mají čistý štít. Ale kolik obcí myslíte, že je na tom podobně? 4) Přinejmenším kvůli dostupnosti dat rozhodně ano. Naše neshoda s MSp konec konců plyne právě z nedorozumění kvůli špatné dostupnosti detailů o rozpočtu. Byl jste v kontaktu s Alešem Michlem? Ten chce rovněž realizovat klikací rozpočet - třeba byste mohli spojit síly?
Jana a Jirka
loula
základním předpokladem jakéhokoliv zpracování je kvalita vstupních dat. Stačí význam některého parametru vědomě nebo nevědomě potlačit, nebo naopak mu přisoudit vyšší váhu, nežli skutečně má, a výsledek zpracování tím může být značně znehodnocen. Jak máte zajištěno, aby data byla co nejúplnější a jak nastavujete hodnoty parametrů, jejich - subjektivní - váha muže výsledek ovlivnit?
Předně podotýkám, že neexistuje "správná" cesta jak data kombinovat nebo vážit. My vycházíme metodicky např. z manuálu o konstrukci indexů od OECD. Proto, jelikož náš index je určen veřejnosti, snažíme se kombinovat ukazatele tak, aby index skutečně říkal co nejvíc o tom jak hospodárně jsou utráceny veřejné peníze.
Jana a Jirka
Lada
Dobry den Jano, dekuji vam za dobre odvedenou praci a chci se zeptat jestli je zde dnes jeste nekajy prostor pro optimismus v tom smyslu, ze nasi zastupitele z rad politiku tuto situaci sami napravi nebo uz nam nezbyva nic jineho nez vzit vidle a kosit to tam nahore hlava nehlava?
Dobrý den, no, v posledních dvou dnech jsem měla fáze nahoru a dolů - nicméně v závěru nakonec převládl optimismus nad pesimismem - zejména díky tomu, že řadu lidí i institucí podle mého názoru skutečně zajímá, jak něco zlepšit v oblasti veřejných zakázek. Uvidíme v následujících dnech, jak se situace vyvine. Každopádně si myslím, že veřejná kontrola nad našimi volenými zástupci nikdy neškodí :-)
Jana a Jirka
Jirka
Jano, myslím, že byste klidně mohli víc zdůrazňovat, že chyby, které se objevily v případě ministerstva spravedlnosti, jsou nejen vaše, ale i jejich. Jinými slovy - když nelze rozumně najít informace o neplýtvání, je to obdobné, jako kdyby ministerstva plýtvala. Zkoušeli jste to takhle Pospíšilovi a případně jiným vysvětlovat? Protože co si budeme povídat - kdyby byli čistí jako lilium, tak všechno naprosto transparentně zveřejňují. Složitost je buď výsledkem lenosti, nebo snahy zastírat. Každopádně je dobře, že se Pospíšil ozval. Třeba se nakonec i dozvíme, jak to na té spravedlnosti je :) A ještě jedna otázka: Jakým způsobem se zjišťuje, na co přesně je zakázka zadaná (myslím teď kauzu šerp a motýlků)? Díval jsem se na danou zakázku do toho systému a vůbec jsem nechápal, jak se z toho má poznat, kolik čeho se dodává. Je to jen ten zmatený textový popisek vždy dole na stránce?
DObrý den začnu odzadu - v kauze šerp a motýlků jsme ministerstvu obrany zakřivdili - špatně jsem spočítala jednotkovou cenu. Nicméně máte pravdu, že u té zakázky je poměrně těžké poznat (jak jsou tam ty dva formuláře), jak se co dodávalo. Myslím, že by bylo fajn, kdyby byl ISVZ schopen vytvořit kolonku na jednotkové ceny (které se koneckonců u projektů a nákupů běžně udávají). Co se pana ministra týče, mrzí mne, že si celou věc bral osobně - je pravda, že MSp zveřejňuje za jeho vedení hodně dat a informací, po kterých veřejnost volala už léta (např. http://cslav.justice.cz/portal/page/portal/cslav_public/cslav_public_uvod nebo http://www.reformajustice.cz/). Nicméně to, kolik se platí advokátům ex offo, znalcům a pod. prostě nebylo podle mého v silách normálního jedince na jejich webu najít. každopádně jak jsme řekli, za konstruktivní připomínky jsme rádi a máme nejlepší vůli se s nimi vypořádat.
Jana a Jirka
Míla
V tisku proběhlo, že získáváte informace z veřejných databází pomocí webových robotů a že index hodnotí veřejné instituce na základě deseti ukazatelů dobré praxe zadávání veřejných zakázek a dat o zakázkách zadaných mezi červnem 2006 a zářím 2010. Mám dva dotazy (ten druhý má více podotázek): 1. Nebylo by korektnější před zveřejněním výsledků si je ověřit na dotčených úřadech? 2. Jak jste stanovili oněch 10 ukazatelů dobré praxe? Z jakých podkladů jste vycházeli? Máte osobní zkušenosti se zadáváním veřejných zakázek?.
Dobrý den, díky za dotazy. Ad 1) Možná ano - dokonce jsme i pár úřadů na počátku projektu oslovili (uznávám, že MSp to nebylo) a bohužel se nám nedostalo žádné reakce. Na konci projektu už jsme možná neudělali správné rozhodnutí, když jsme se rozhodli už nikoho neoslovovat. No jo no. Každopádně bez oslovení úřadů alespoň projekt odráží to, co je možné bez hlubokých znalostí veřejné správy po roce zakázek dohledat z otevřených veřejných zdrojů. Ad 2) Z manuálů dobré praxe OECD, TI, MMR a strukturu podle JRC/OECD Handbook of index construction. S veřejnými zakázkami jsem se už v profesním životě párkrát setkala.
Jana a Jirka
Peta
Dobry Den, kde jste vzali data do vaseho systemu a jak dlouho vam trvalo je z uredniku vymamit? To vam je jen tak dali??? PS:Drzim vam palce.
Dobrý den. Data jsme sbírali z růuných internetových databází pomocí software který si sami vyvíjíme. Neříkáme že by nám je úředníci jinak nedali, ale přinejmenším z našeho emailového experimentu (požadovali jsme podle zákona 106 údaje od cca 3000 institucí, došlo nám méně než 1000 smysluplných odpovědí) plyne, že pokud bychom data chtěli od úředníků, tak by byl náš výzkum skutečně na dlouhé lokte :)
Jana a Jirka
Tonda Hruška
Dobrý den, na jednu stranu chápu páně Pospíšilovu prvotní kritiku (někteří po úleku např. zvracejí), na druhé straně bych však ještě lépe chápal, kdyby se pan Pospíšil hozené rukavice chopil a připlul za Vámi se svými připomínkami a náměty na konstruktivnější „vlně“. Očekávání podobného přístupu by však bylo ve světle právě doznívající šaškárny v jistém plzeňském vzdělávacím ústavu (dokazující pouze to, že pan ministr rád levný předvolební humbuk) zřejmou naivitou. Přesto by mne zajímalo, zda alespoň některý z ostatních resortních bossů pochopil Vaši práci jinak než jako píchání do sršního hnízda a poskytl Vám nějakou hodnotnou radu či pomoc. (Pochopitelně nemám na mysli rady typu „ruce pryč“ apod.) Děkuji Vám nejen za odpověď – jste pašáci a držím Vám palce.
Dobrý den, já myslím, že pan ministr byl i přes své rozčilení konstruktivní - včera v noci nám nějaká data z MSp zaslali a máme za to, že se je chystá i zveřejnit. V tomto ohledu si myslím, že jeho reakce byla za dané situace v pohodě:-) Na základě jeho připomínek jsme pak pod MSp zařadili veřejné zakázky soudů, které se hradí přímo z rozpočtu MSp, čímž se zIndex rozhodně zpřesnil. Vypadá to, že i některá další ministerstva a premiér mají zájem o kontruktivní debatu, za což jsme ráda.
Jana a Jirka
Tonda Hruška
Dobrý den, na jednu stranu chápu páně Pospíšilovu prvotní kritiku (někteří po úleku např. zvracejí), na druhé straně bych však ještě lépe chápal, kdyby se pan Pospíšil hozené rukavice chopil a připlul za Vámi se svými připomínkami a náměty na konstruktivnější „vlně“. Očekávání podobného přístupu by však bylo ve světle právě doznívající šaškárny v jistém plzeňském vzdělávacím ústavu (dokazující pouze to, že pan ministr rád levný předvolební humbuk) zřejmou naivitou. Přesto by mne zajímalo, zda alespoň některý z ostatních resortních bossů pochopil Vaši práci jinak než jako píchání do sršního hnízda a poskytl Vám nějakou hodnotnou radu či pomoc. (Pochopitelně nemám na mysli rady typu „ruce pryč“ apod.) Děkuji Vám nejen za odpověď – jste pašáci a držím Vám palce.
Jo a děkujeme za podporu!
Jana a Jirka
Jan
Co výtka ministra Pospíšila.Má pravdu? Moc Vám fandím
Zdravíme a děkujeme, ano, v něčem pravdu má - například to, že soudy čerpají prostředky přímo z kapitoly MSp jsme vědět měli a mohli - pracujeme na opravě. Co se týče další poznámek - o objemech nákladů na advokáty ex offo apod. jsme informace nenašli - nicméně dostali jsme nějaké od MSp a myslím, že budou zveřejněny, takže budeme moci zIndex doplnit. Uvidíme.
Jana a Jirka
Jirka
Jano, Jirko, ještě jeden dotaz: proč zrovna od roku 2006? Bylo by zajímavé mít data přes různé vlády, jestli různí ministrové vedou k různým výsledkům. Případně jestli je v zindexu nějak pozorovatelný politický cyklus.
oO roku 2006 se VZ vypisují podle nového zákona, navíc jsou v systému ISVZ uváděny jinou formou. Porovnávat je se staršími zakázkami, by bylo trochu jako porovnávat jabka s hruškama. Neříkáme že se touhle cestou někdy nevydáme, ale zatím svůj omezený čas zkoušíme věnovat vypilování hodnocení těch současných zakázek.
Jana a Jirka
holič
Vážení, moc děkuji, je mi 32 a už ztrácím naději, že tady něco zůstane pro moje děti... díky moc...
Dobrý den, chápu jak se cítíte, také občas bývám v depresi - nicméně chce to prostě něco dělat, aby se tady situace zlepšovala. Hlavu vzhůru!
Jana a Jirka
Jan Čižinský
Dobrý den, nebylo by možné zveřejnit jména lidí na ministerstvech, kteří o neveřejných zakázkách či o zakázkách s jedním uchazečem rozhodovali? S pozdravem Jan Čižinský
Dobrý den, to by bylo skvělé a myslím, že na to tlačí asi všechny organizace a platformy, které se veřejnými zakázkami zabývají. Myslím, že pro menší zakázky by pak bylo fajn, kdyby bylo jasné, kdo může bez soutěže zadat malou zakázku v rámci dané instituce a kolik jich zadal/a.
Jana a Jirka
Kamil
Dobrý den, předpokládám, že se v oblasti veřejných zakázek orientujete: chci se tedy zeptat, jaký je váš názor na elektronické nástroje pro správu veřejných zakázek (tzv. e-zaky), o kterých se v poslední době mluví stále častěji a které by měly zvládnout automatickou administraci veřejných zakázek včetně výběru nejvhodnějšího uchazeče? Díky za odpověď a hodně zdaru!
Dobrý den, nejsme si jisti, jestli otázkou míníte konkrétní systém EZAK (používá např. MMR) nebo systémy pro elektronické zakázky obecně. Tyto nástroje mají své plusy i mínusy - z našeho hlediska (stejně jako z hlediska jakéhokoliv dodavatele) mají tu zásadní nevýhodu, že nejsou centralizované. Dodavatel který chce prodávat své zboží aby se uklikal, kdyby měl (byť s pomocí automatických upozorňovačů). Nemluvě o občanu, který se zajímá o to komu, za co, a kolik peněz dává to které ministerstvo. Nákup přes podobné nástroje je na druhou stranu o řád transparentnější, než jakékoliv jiné zakázky malého rozsahu. Zejména v případě že lze zpětně dohledat všechny základní údaje - ceny, dodavatele atp. Konečně u automatické volby dodavatele je to možné a záhodné, ale jde to jen v situaci kdy jde čistě o cenu, nikoliv o kvalitu. Tu systém prostě ohodnotit neumí.
Jana a Jirka