Celkem 4,3 miliardy korun stála výstavba osmikilometrového úseku dálnice D1 u Ostravy (dříve část D47), který se v několika místech zvlnil. Stát z toho viní společnost Eurovia, která podle ministerstva dopravy i Ředitelství silnic a dálnic do podloží problémové dálnice naházela proti všem zadáním stavební odpad.

Eurovia v úterý zveřejnila dokumentaci, kde ukazuje, že stát použití tohoto odpadu výslovně žádá.

Dosavadní opravy dálnice stály desítky milionů, celková oprava půjde do stovek. Stát tvrdí, že to musí zaplatit Eurovia, Eurovia zase, že vinu nese stát a platit musí on.

Spor mezi největším zadavatelem staveb v Česku a jedné z pětice největších stavebních firem v zemi a státem se tak vyostřuje. Jako vždy v podobných případech však konkrétní viník není znám, nikdo za nic nemůže. Spor se přitom vleče již třetí rok.

Podloží zvlněné dálnice D47u Ostravy

Během té doby bylo provedeno několik vrtů a o příčině problému se ví od února 2009. "Je již téměř jisté, že celá věc skončí soudním sporem s ŘSD," říká mluvčí Eurovie Petra Kučerová.

 

"Celá ta reklamace stojí daňové poplatníky peníze. Stálo to 4,5 miliardy a na té dálnici se nedá jezdit," rozhořčil se nedávno na tiskové konferenci ministr dopravy Pavel Dobeš. Vinu za problémovou dálnici nese podle něj zhotovitel, který nedodržel technologické postupy. "Nenechám se vydírat, ani zastrašovat," ujistil důrazně.

"Zadavatel stavební postup odsouhlasil," kontroval v reakci šéf Eurovie Martin Borovka. A v úterý to doložil stavebními deníky a fotografiemi toho, jak se přidávaly další a další vrstvy a jak zástupci ŘSD vše schvalovali.

Kdo je viníkem toho, že se po dálnici u Ostravy za 4,3 miliardu nedá jezdit? Bude muset být dálnice zcela přestavěna? Jaké je v současnosti prostředí stavebních zakázek, když stavebnictví je v útlumu?


Na tyto a další otázky bude od 13:00 hodin odpovídat Martin Borovka, ředitel firma Eurovia.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Amater
Před dvaceti léty jsem svépomocí renovoval starší rodinný domek.Stavební suť jsem navezl do výmolu na zahradě a zasypal zeminou.I dnes po dvaceti letech každý rok musím zarovnávat nerovnosti, které vlivem stále pracující suti vznikají.To skutečně ve Vaší firmě nebyl nikdo natolik erudovaný, aby byl schopen jasně a rázně se ohradit proti sypání odpadu do podloží dálnice? Podotýkám, že jsem stavebník amater a už nikdy v životě bych stavební suť do podloží nedal.
Dobrý den, díky za možnost se vyjádřit, i když mne mrzí, že musím se zadavatelem stavby komunikovat přes média... K dotazu: Pokud se podíváte na včerejší článek na serveru ihned.cz, jsou tam všechny dokumenty, které jsme zveřejnili. Mimo jiné z nich vyplývá, že 1. Součástí struskového odvalu, jež byl ŘSD předepsán pro tuto stavbu, jsou podle platných norem kusy cihel, železa, dřeva atp. 2. Dálnice se vlní nikoliv kvůli těmto materiálům, ale díky chemické reakci samotné strusky. 3. Tuto chemickou reakci a její následky v době stavby dálnice nikdo - ani z expertů - nepředpokládal. ŘSD dnes míchá tyto věci dohromady a celá záležitost vypadá jednoduše. Bohužel, je to velice složitý technický problém...
Martin Borovka
Milada Večerková
Vážený pane řediteli, zajímalo by mě,když byl použit odpadní materiál na stavbu dálnice D47 u Ostravy,byla stavba levnější?Jaké bylo odůvodnění k použití odpadních materiálů.Když se vypracovával projekt na dálnici tak už tam byl požadován odpadní materiál? Děkuji za odpověď Milada Večerková
Záměrem ŘSD od počátku plánování této stavby bylo využít materiálu z okolních hald (pozůstatek ocelářské výroby). Tento požadavek byl i v zadávací dokumentaci výběrového řízení a každý, kdo by zvítězil, ho musel dodržet. To, že se dálnice začala vlnit, bylo pro všechny nepříjemné zjištění. Ale stejný problém se objevil v té době na jiných stavbách jiných firem v ostravském regionu. A podobný problém dnes řeší i například Belgie, Holandsko a další státy.
Martin Borovka
Pavel Adamec
Jaktože jste sami neupozornili, že mají v zadávacích podmínkách takovou blbost? To jste stavěli dálnice poprvé?
V době výběrového řízení a samotné stavby se využití struskového odvalu jevilo jako velmi dobrý a ekologický nápad. Kdybychom v té době věděli, co zjistil experti až po ročních analýzách a studiích v roce 2009, určitě bychom proti takovému zadání protestovali. Jen se nám nelíbí, že samotné ŘSD, které u těchto analýz bylo, se dnes tváří, že jde o novinku a prezentuje v médiích zavádějící informace...
Martin Borovka
Opěla
Dobrý den, ve Vámi uveřejněném dokumetů - DZS se píše že studený odval z NH může obsahovat stavební suť -PVC, dřev. Pod tímto odstavecem se dále píše o možnosti použití jednotlivých materiálu z vytipovaných lokalit v silničním tělese. Studený odval z NH se udává jen od úrovně Q=100+0,5 m výše. Z Vámi uvedené vizualizace je Q=100+0,5 jen 120 cm pod aktivní zónou. Nevím teda jak se mohl objevit tento studený odval ze stavební sutí v hlubších partijích zemního tělesa. Pokud teda nebyl odsouhlasný v nějakém jiném dokumentu. Dále v uveřejěných stavebních denícíh je absurdum to, že zástupce investor provedl kontrolu 8 vrstvy, a povoluje navážení 9 a 10 vrstvy, ale vůbec není uvedeno čeho se ta kontrola týkala a na jakém základě povoluje navážení dalších vrstev - zda jen vizuélním zhodnocením, nebo na základě provedených zkoušek. Děkuji Opěla
Doporučuji se podívat ještě jednou do našich zveřejněných podkladů. Myslím, že uvádíte chybný údaj... :-) Ohledně stavebních deníků Vás mohu ujistit, že máme jejich kompletní originály. O čemž jsme informovali i ŘSD, jež v médiích tvrdí, že neexistují. U ukázky, kterou jsme zveřejnili, je v záhlaví napsáno, že jde o zemní práce a vrstvy jsou definovány v technologickém postupu, jež odsouhlasilo ŘSD. Tam je rovněž každá vrstva očíslována. Z našeho pohledu je tak vše v pořádku.
Martin Borovka
Pavla Marková
Dobrý den pane řediteli. Zadavatel si zároveň se stavbou jistě objednal i odborný posudek, dozor. Kdo jej vykonával, kdo byl tím odborníkem, který veškeré technologické postupy, které si zadavatel objednal nebo vy, jako zhotovil, jste navrhli, zkontroloval a odsouhlasil? Mohl byste uvést jméno toho člověka, popř. jméno společnosti? Děkuji za odpově´d - tedy za konkrétní odpověď :-) O všebecné řeči nestojím.
Zajišťování dozoru na stavbě bylo plně v kompetenci ŘSD, nikoliv stavební společnosti, proto se obraťte na ŘSD...
Martin Borovka
iQ
proč jste na tento problém ŘSD neupozornili dříve? Kdyby chtěli pod silnici jaderný odpad dáte ho tam také?
Nedáme, protože jaderný odpad není uznaným a státem certifikovaným stavebním materiálem a ani se na něj nevztahuje žádná taková norma či technologický předpis. To všechno ale struskový odval v době stavby měl. A rovněž v době stavby nikdo netušil, jaké problémy mohou v budoucnosti vzniknout. Ale o tom jsem psal před chvílí u jiné otázky....
Martin Borovka
jato
Když se má schválit taková věc, nebývá to zadarmo. Můžete zveřejnit na kolik Vás to schválení stavební suti stálo?
Můžeme: NIC! Opakuji a dokládám dokumenty, jež včera kompletně zveřejnil ihned.cz, že 1. Použití odvalové strusky bylo od počátku požadováno ŘSD, a to z důvodů rekultivace ostravských hald. 2. Tento materiál měl od státu všechna možná ověření. 3. V té době nikdo nepředpokládal, k jaké chemické reakci v násypu dálnice dojde. 4. Stejný problém vlnění či bobtnání mají další stavby na Ostravsku i v zahraničí. 5. Problém není, bohužel, tak jednoduchý, jak se ho v posledním týdnu snaží prezentovat ŘSD a Ministerstvo dopravy.
Martin Borovka
Peman
Vážně si myslíte, že výmluva, že si něco poručil zadavatel vás omlouvá? Napadlo Vás někdy, že na některé "požadavky" MUSÍ mít solidní firma jedinou odpověď: "takovouhle fušeřinu my neděláme!"? Anebo jinak: že není rozhodující, co ještě norma "povoluje" ale jaký je pak výsledek? I kdyby to norma povolovala 1000x vy jste povinni dodat dálnici (s kvalitou podle normy), která vydrží po dobu životnosti!
Prosím přečtěte si předchozí odpovědi a prostudujte zveřejněné dokumenty. Určitě změníte názor... :-)
Martin Borovka
Ivan Kotěra
Dobrý den, rozumíte vůbec stavbám dálnic? Nebo jste firma vzniklá na troskách nějaké jiné účelově založená na vysávání státního rozpočtu? Kolik % z vašeho obratu činí veřejné zakázky a kolik soukromé? Děkuji za odpovědi
Vážený pane Kotěro, tato firma patří mezi nejstarší firmy v Čechách. Vznikla prakticky v době první republiky. Vzhledem k tomu, že dálnice, silnice a železnice staví v České republice a na Slovensko téměř výhradně státní instituce, je naším hlavním klientem stát. A často to není jednoduché, jak jistě vidíte v poslední době! Zdraví MB
Martin Borovka
Tomáš
Dobrý den, certifikát kvality strusky lze zajistit mnoha možnými způsoby. Je prokazatelné, že pozžitá struska opravdu splňuje certifikované vlastnosti? Děkuji za odpověď
Správná otázka! Díky za ni! Na základě zkušeností z vlnění dálnice D47 a dalších staveb došlo ke změně zkoušení a prověřování tohoto materiálu. Bohužel, stát tak ve svém předpisu učinil až v roce 2011. Dlužno ale podotknout, že v době stavby této dálnice o problémech s chemickou nestabilitou struskového odvalu nebyly žádné informace.
Martin Borovka
Nováková
Chcete nám tvrdit, že kdyby po vás investor požadoval, aby pod dálnicí bylo nas.áno, tak jste povinni to udělat? Od čeho máte živnostensé oprávnění, autotizaci apod, když se takhle trapně vymlouváte?
Čtěte prosím výše i ve zveřejněných dokumentech...
Martin Borovka
TomTom
Když stavim barák nebo komerční projekt a zedníci mi fasádu udělají, tak že popraská, tak jim nezaplatim dokud fasádu neopraví. Je mi jedno jestli stavěli podle projektu nebo ne. Jaké záruky poskytuje vaše firma na zhotovené dílo? Dále jsem se ve stavebnictví setkal s lidmi, co tvrdili, že pro velké firmy se nevyplatí dělat komerční projekty, protože s tim mají tolik problémů, že je nakonec investor na penále a nedodržení termínů roztrhá. Prý se jim vyplatí stavět jen pro stát, protože ten termíny nehlídá a nepenalizuje. Co je na tom pravdy? Stavíte nějaký komerční projekt?
Podle platných pravidel je v případě vážné reklamace firma povinna problém nejprve odstranit a poté řešit náklady reklamace. Tak se také stalo. S ŘSD jsme se na způsobu opravy dohodli a její první část skončila na konci října, druhá proběhne na jaře. O to větší bylo naše překvapení, když ŘSD bez jakéhokoliv upozornění zahájilo před cca dvěma týdny kampaň v médiích založenou na nepravdách. Jinak záruka je 5 let plus na opravy provedené v posledním roce dalších 18 měsíců.
Martin Borovka
Petr
V průběhu stavby dálnic či jiných staveb je nějaký orgán ze strany zadavatele,který kontroluje provedení práce, kvalitu použitého materiálu, jestli je skutečně použito množství materiálu, které je účtováno /viz tunel Blanka, kde se např. nepoužilo tolik kruhových výstuží tunelu,kolik jich nejen podle technických norem,ale i fakturace mělo být použito? Je nějaký kontrolní orgán nebo se na to zase najímá externí firma, která nejen že dostane štědře zaplaceno od státu, ale v případě machinací i od toho,kdo stavbu provádí?
Kontrolních mechanismů je na takovýchto stavbách celá řada. Jen naše dokumentace, jejíž část jsme zveřejnili a další jsme připraveni poskytnout, zaplní místnost o rozsahu 3 x 3 metry. Jinak ohledně dozoru, na této stavbě působili jak zaměstnanci ŘSD, tak externí společnost.
Martin Borovka
pepe
Dobrý den, jaký máte vztah vůči ODS, dopr. st. Ostrava? Pokud jste tuto firmu koupili, jak mlžete vědět co přesně se na stavbě dělo?
Tato regionální stavební společnost je od roku 2009 plně součástí naší stavební skupiny. Takže disponujeme přesnou a komplexní dokumentací, ze které se to dá ověřit. Rovněž stavebníci, kteří na stavbě D 47 působili, jsou našimi zaměstnanci. A mohu Vám říci, že stávající útoky ze strany ŘSD neberou lehce. Tady nejde o panáky v kravatách, ale o chlapy, kteří se ohánějí lopatou... :-(((
Martin Borovka
pepe
Nebudete požadovat po bývalých šéfech ODS náhrady za poškození jména?
Asi jste se spletl. Chtěl jste zřejmě napsat ŘSD. A to už jsme včera oznámili... :-)
Martin Borovka
stanik
Dobry den. Kolik absolventu stavebni fakulty Pozemniho stavitelstvi Vaše firma zaměstnava.A kolik tam mate bartovych trafikantu.Osobně si totiž myslim,že odborni vzdělanci by v dnešni době měli byt odolni politickym Cvachum Děkuji.
V naší firmě pracují lidé z oboru a pracují zde často desítky let. Takže máme plno vyučených, odmaturovaných i promovaných stavařů. Trafikanty žádné!
Martin Borovka
Peet
Dle příloh,které byly Vámi(firmou) poskytnuty je jasné,že jste nepochybili.Tedy za předpokladu,že jste stavěli podle schválené dokumentace a byl použit zadefinovaný materiál dle zadávací dokumentace a tento materiál byl navíc certifikovaný v souladu s platnými normami a státní orgány ho navíc nekompromisně požadovaly. Vše tedy by mělo padat na zadavatele-v tomto případě ŘSD a Ministerstvo Dopravy-tedy stát. Otázky zní - nesou daní úředníci,kteří tuto věc požadovali za tento stav nějakou zodpovědnost? Když ANO, tak jakou? (hmotnou, trestní,...atd.. a v jaké výši?) Kolik budete požadovat a odškodné za pošlapání pověsti firmy? Koho konkrétně budete žalovat - stát, nebo soukromá media? Jak je možné, že norma umožňuje a splňuje zadefinovaný materiál v ZDS a užitý pro podkladní vrstvu, navíc je certifikovaný? Kdo za toto nese zodpovědnost a jakou nese zodpovědnost? Nemyslíte si, že veškerým marasmem v tomto státě stojí neschopní, nekompetentní a naprosto tupí úřeníci nerozumící danému oboru?
Díky za prostudování zveřejněných materiálů. Na Vaše otázky jsem v zásadě odpověděl výše. A na Vaši poslední otázku neodpovím ano, protože si myslím, že na straně ŘSD v prostředních a nižších patrech pracuje řada schopných, slušných a pracovitých lidí.
Martin Borovka
George
Věříte plně svým zaměstnancům že jsou to dobří odborníci a naslouchají jim jejich vedoucí? Zkušenost mi říká, že vrcholový a střední management podceňuje a opomíjí názory řadových a zkušených odborních ve své firmě.
Víte, já jsem začínal u firmy tak, že jsem házel lopatou u finišeru. Takže firmu jsem si prošel opravdu celou odspodu až nahoru. S řadou svých bývalých kolegů se stále stýkám a doufám, že mne manažerská slepota ještě chvíli nechá na pokoji.
Martin Borovka
Tomáš Němeček
Dobrý den, můžete prosím jmenovat prostředníka ("lobbistu"), který v uvedené zakázce zastupoval ŘSD, případně ministerstvo dopravy?
Já se raději lobbistům vyhýbám, a když se mi snaží představit, jejich jméno a telefon radši rychle zapomenu. Přijde mi to bezpečnější, zejména v současné době...:-)
Martin Borovka
Tomáš
Jestliže materiál použitý do stavby má certifikat, není snad povinný dodržet parametry uvedené v certifikátu ten kdo jej vlastní a tedy materiál dodává?
Ano, je to tak. Proto jedním ze subjektů, na něž podáváme žalobu, je i dodavatel této strusky.
Martin Borovka
kalina
Ještě jste neodpověděl na první dotaz. Proč mateřské firmy našich stavebních firem ve svých domovských zemích stavějí mnohem levněji, rychleji a kvylitněji?
To je oblíbená mantra, která ale není pravdivá. Jsou různá porovnání. Problém českých dálnic je ten, že investor - ŘSD musí splnit mnoho okrajových podmínek a občas se rozmáchne víc, než je potřeba (sjezdy, nadjezdy, protihlukové stěny, rekultivace, příjezdové trasy). Kilometr pak může vyjít dráž, ale to neznamená, že je dražší kilometr té dálnice jako takové. Pracoval jsem na stavbách ve Francii a opravdu vím, o čem mluvím. Nemůžete porovnávat hrušky s jablky...
Martin Borovka
Marek
Dobry den, mne zarazilo, ze stat "nuti" firmy takto likvidovat odpad. Co jineho se tam jeste dava, treba aby stat vykazal mensi zatez zivotniho prostredi? Na dalnicnim privadeci u Lipnika si pamatuji, ze byla kdysi rokle. Ta se zavazela v devadesaqtych letech odpady - odpadky. Je to bezne?
Prosím odlišujme "odpad z průmyslové výroby", tj. její vedlejší produkt a odlišujme "komunální odpad". Na této hře se slovíčky je postavena celá současná kampaň ŘSD proti naší společnosti.
Martin Borovka
Libor Dolák
Pane řediteli, jste-li renomovaná firma, která odpovídá za kvalitu odvedené práce, tak by Vás napřed měla zajímat kvalita Vámi dodané práce. Tj v případě,že se dálnice vlní, tak ji opravit, aby splňovala podmínky provozu a pak teprve řešit, kdo za to může a od toho tuto částku vyžadovat. Nelze přeci brát tisíce občanů jako rukojmí za akci, na které jste si namastili kapsu. Tak se renovovaná firma nechová a tak by se neměla chovat ani firma, která chce přijímat zakázky. Tj chovat se odpovědně a tak si chránit své jméno. Když se budete chovat jako hochštapler, který si bere jako rukojmí tisíce lidí, pak bych vaši firmu neoznačil za neférovou....a tak by měl postupovat i soud.... jenže k takovému postupu máme hodně daleko jak společnost tak i vaše firma.
Pane Doláku, přesně takto odpovědně jsme se zachovali. Jak už bylo řečeno, první část opravy byla již dokončena, další se plánuje na jaro. Mám spíše pocit, že nyní se v roli rukojmí ocitá naše společnost. Děkuji!
Martin Borovka
Martin
Dobrý den. Nevznikl celý problém spíš tím, že dodaná "struska" byla špatná neboli jiná než měla být? Nejsem stavební odborník, ale co jsem slyšel, tak se "struska" běžně a dlouhou dobu na severní Moravě používá ve stavebnictví. Nejde tedy o žádný nový materiál, se kterým by nebyly žádné zkušenosti, jak by mohlo vyplynout z Vašich odpovědí. A to, že kvůli "strusce" mají problémy i jiné stavby přece opět může znamenat, že byla špatná jen ta konkrétně dodaná struska. A pokud by byla moje domněnka pravdivá, kdo by za celý problém potom nesl zodpovědnost? Děkuji.
Dobrý den, kladete správné otázky. Odpověď na to, co bylo příčinou zvlnění, jsme hledali více než rok, a to za účasti předních expertů. Měli jsme tři hypotézy: 1. poddolované území, 2. spodní voda, 3. nějaký technologický problém. Až vrty, provedené spolu s ŘSD před několika lety, ukázaly na problém se struskovým odvalem. Proč se choval jinak, než předpokládaly normy, v tuto chvíli řeší odborníci. Sám bych rád znal odpověď co nejdříve. Ať už bude jakákoliv. Díky!
Martin Borovka
Zajíček
Pane Borovko, - za jakých okolností by mohla podobná stavební vada nastat v domovské zemi matky vaší společnosti? - proč nemáte za odpovědi hodné: Zajíček 10:26 Dobrý den, čím je vysvětlitelné, že v domovských zemích a v zahraničí, matky českých stavebních firem stavějí nejenom levněji, kvalitněji, nepřetržitě v noci a s lepším a bezpečnějším zajištěním bezpečnosti provozu při provádění staveb a oprav. Čím je vysvětlitelná vyšší kvalita díla, nevyjímaje opravy, která je vždy sjednocujícím znakem srovnání českými uživateli dálnic a silnic v zahraničí, v porovnání kvality zejména v čase 5÷10 let. Děkuji Vám za odpověďi. Zajíček
Dobrý den, odpověděl jsem již v jiné otázce... A asi Vás překvapí, že podobné problémy neřeší stavební firmy jen na Ostravsku, ale také jinde v Evropě, například v Holandsku, Belgii či právě v severní Francii.
Martin Borovka
Josef
Dobrý den. Podle nových TP resp. TKP by struskový materiál vyhovoval?
Nové TP, platné od roku 2011 a změněné právě po zkušenostech s D47, by určitě ovlivnily výběr materiálu ze strany ŘSD!
Martin Borovka
Martin Klein
1. dotaz,na který jste schválně neodpověděl??? Dobrý den, čím je vysvětlitelné, že v domovských zemích a v zahraničí, matky českých stavebních firem stavějí nejenom levněji, kvalitněji, nepřetržitě v noci a s lepším a bezpečnějším zajištěním bezpečnosti provozu při provádění staveb a oprav. Čím je vysvětlitelná vyšší kvalita díla, nevyjímaje opravy, která je vždy sjednocujícím znakem srovnání českými uživateli dálnic a silnic v zahraničí, v porovnání kvality zejména v čase 5÷10 let. Děkuji Vám za odpověď. Zajíček
Na tento dotaz jsem odpověděl již výše. :-) Jinak děkuji všem za zájem a otázky. A nevěřte prosím tomu, co se říká a zní jednoduše. Věřte vlastním očím a vlastnímu úsudku. Proto jsme - narozdíl od ŘSD - zveřejnili klíčové dokumenty o celé problematice. Zdraví MB
Martin Borovka

Podloží zvlněné dálnice D47u Ostravy