Společnost Student Agency představila v pondělí novou zbraň pro české autobusové linky. Na trase Praha - Brno bude jezdit s novými autobusy Student Agency express. Autobusy Irizar na podvozku Volvo nabídnou cestujícím nové možnosti palubní zábavy obdobné standardům z dálkové letecké dopravy.

První by měl vyjet na silnice již příští pondělí. Nové autobusy umožní cestujícím sledovat desítky filmů, hrát interaktivní elektronické hry, sledovat televizi nebo pracovat během jízdy s využitím internetu.

Na konci letošního roku by pak železniční přepravce RegioJet, která je součástí skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury, měla zaútočit na České dráhy, kdy by měla vypustit na koleje mezi Prahou a Ostravou svoje žluté soupravy. Provozovat chce devět párů vlaků denně.

Co považuje za větší prioritu - autobusy nebo železnici? Jaké vyhlídky si dává pro vstup na železnici? Co říká na současný spor o zakázku Českých drah na nákup vozů Railjet, která se nelíbí Škodě Transportation?

Radim Jančura právě odpovídá na dotazy čtenářů IHNED.cz.

Online rozhovor

Opačné řazeníObnovit
Čtenářský dotaz
Zdravím Měl bych ještě jeden dotaz. Jelikož budou vlaky IC zastavovat v Hranicích, neplánují se nějaké autobusové přípoje na Nový Jičín? Děkuji za odpověď S pozdravem Adam Vanting
Radim Jančura
ano:-)
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat vaše vlaky na trati pha-ova budou celé povinně místenkové jako pendolino? Přesnou cenu zatím říkat nemusíte, ale místenka bude stát jako pendolina nebo ostatních vlaků ČD? :) a druhý dotaz- co říkáte na kauzu že škodovka blokuje českým drahám nákup railjetů, na čí straně jste? ;)
Radim Jančura
Místenky - ano, naše vlaky budou povinně místenkové tak, jako pendolina, ale místenka stojí 0 Kč, podobně jako v busech. Příjdete-li do vlaku bez rezervace, přesto vás nevyhodíme, nebudeme Vás pokutovat, neb máme naše zákazníky rádi. Zaplatíte si plné jízdné (bez přirážky) a dostanete instrukci, jak příště cestovat za mnohem méně tím, že si pořídíte zdarma naši slevovou "kreditku" a rezrevujete přes web či sms. Na druhý dotaz jsem již odpověděl. Podle všeho to vypadá, že je to poslední dotaz, přeji Vám krásný den a brzy na viděnou na konci září v našich vlacích, kde osobně strávím min. 14 dnů jezděním sem a tam, než vyladíme servis k vaší plné spokojenosti. Radim Jančura
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jak budete na železnici řešit mimořádnosti? Z Vašeho vyjádření, že Vaše vlaky nebudou mít zpoždění, si často dělají kritici legraci, že budete mít bezporuchová vozidla, když se na trati před Vaším vlakem porouchá cizí vlak, jen vyhodíte blinkr a objedete ho po vedlejší koleji a závady na trati, jako je spadlá trolej nebo sněhová kalamita, přeletíte. Budete mít v některých stanicích na trase náhradní lokomotivy nebo pohotovostní autobusy pro případ mimořádností?
Radim Jančura
Dobrý den, na obou koncích linky Praha - Ostrava máme min. 1 až 2 hodiny fóra, abychom dokázali případné zpoždění co nejdříve eliminovat. Na rozdíl od státního dopravce udržujeme vozidla tak, jak máme, čímž bychom měli výrazně zvýšit provozuschopnost našich souprav.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda ve vašich vlacích budou prostory určené pro cestování s dětmi - jednou z velkých výhod klasických vlaků je právě možnost jet s několika dětmi v uzavřeném kupé kde nerušíte větší množství cestujících. Byla by velká škoda, kdyby vlaky byloy popuze "letadlového" typu pro osamělé byznysmeny.
Radim Jančura
Dobrý den, to já vám nemohu ani naznačit. Musíte počkat ještě měsíc, než představíme celou soupravu.
Čtenářský dotaz
Urcite sledujete spor mezi drahami a Skodovkou o vlaky? Jak myslite, ze nakonec dopadne?
Radim Jančura
Jak to dopadne? To si vážně nedokáži tipnout. Nezdá se mi, že by Škoda ztratila takový vliv... Opravdu nevím.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, osobně se mi nelíbí ty žluté vlaky uvnitř. Radši mám ty staré, přijde mi to takové větší a je tam víc soukromý. V to vašem vlaku si připadám jak v autobuse :-(. Plánujete v tomhle nějakou změnu?
Radim Jančura
Dobrý den, to asi máte na mysli regionální vlaky, moderní soupravy vypadají opravdu jako "autobusy". Pro dálkovou dopravu budeme používat klasické prostorné vagóny, které máte tak rád :-).
Čtenářský dotaz
Jaké je Vaše životní krédo a jaká je podle Vás nejdůležitější vlastnost v podnikání? Děkuji a přeji hodně úspěchů.
Radim Jančura
Nejdůležitější vlastnost: skromnost a pevná vůle. Krédo: zákazník je náš pán.
Čtenářský dotaz
Kdy vlastně vyjedete s vašimi vlaky, prosím?
Radim Jančura
Na konci září.
Čtenářský dotaz
Čo sa týka vlakov, plánujete, tak ako ste hovoril v minulosti rozšíriť dopravu až do Košic? So súčastnými lokomotívami to ovšem nepojde. Prebieha stále nábor zamestnancov, na pozície, ktoré budú zabezpečovat vlakovú dopravu? Napríklad dispečer, vlakvedúci a podobne? Kam je možné sa ozvať v prípade záujmu?
Radim Jančura
Dobrý den, naše lokomotivy tzv. Peršingy jsou nejlepší loko, které na Slovensku jezdí a do Košic můžou. Zatím budeme navyšovat spojení z Prahy do Košic ze 4 spojů denně na 5 spojů denně autobusem. Nyní nabíráme dispečery i rušňovodiče (strojvedoucí), můžete se přihlásit na zamestnanie@regiojet.sk.
Čtenářský dotaz
Ako hodnotíte včerajší prvý deň nových autobusov? Objavili sa nejaké problémy, keď spoje nejazdili úplne načas a naviac, v niektorom z nich neboli ani Vami garantované služby úplne funkčné. Bude internet v týchto autobusoch funkčný i v momente, keď prejdú cez hranice, napríklad na linke, ktorá jazdí do Viedne?
Radim Jančura
Ano, neb dispečing potřeboval jeden bus dříve, tak vyrazil, aniž by měl polepy a oživené individuální monitory. Ani jsem se na dispečing nezlobil, myslím, že nový vůz okouzlil i tak. Ale dnes už vše jezdí, jak má. Satelitní TV poběží v pohodě i na lince do Vídně, snad by tomu tak mělo být i u internetu.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jezdím vlakem často do Ostravy a využívám služeb baru. Bude ve vašem vlaku lepší nabídka než je např. v Pendolinu? Děkuji za odpověď a přeji mnoho úspěchů.
Radim Jančura
Dobrý den, nabídka cateringových služeb bude mít 3 fáze. Přesto si myslím, že ta první fáze na konci září bude již lepší, než bistro na stojáka. Snad se mnou budete souhlasit.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Jančuro, jsem velká fanynka Vaší firmy - acesty, jíž jste urazil. Můj dotaz je k vlakům. (stranou ponechám šílenost typu krajské smlouvy s ČD na 10 let - za to by snad někdo měl jít sedět). Jezdím na trase Olomouc Praha - někdy Ostrava Praha - jen Pendolinem. Předražené - bez internetu (slibují jej tři roky!). Výhodou je čas - Ostrava pod tři hodiny Olomouc dvě hodiny a pár minut. dotazy: a) od kdy budete jezdit Vy b) bude ve vlaku internet c) můžete ovlivnit časy jízdy - budete konkurenceschopní i časem? d) cena - vím, že neřeknete přesně - ale rámec. Zdraví a hodně úspěchů přeje Jana V.
Radim Jančura
:-) :-) :-) Ani nevíte, jak bych vám rád odpověděl, ale mám to přísně zakázané. Chvíli ještě vydržte. Do měsíce představíme soupravu a služby a pak hned vyjedeme.... Budu pak moc rád, když mi na e-mail: jancura@studentagency.cz napíšete, zda budete naším klientem...těšíme se na vás. :-)
Čtenářský dotaz
Dobrý den, přeji Vám hodně osobních a pracovních úspěchů. Nechystáte se jít na burzu s akciemi, rád bych si alespoň jednu koupil.
Radim Jančura
Děkuji. Až budeme přefinancováni a banky budou na další peníze skoupé, pak možná. Nejprve ale musíme ukázat, že i bez dotací a s nádherným jízdním řádem od nevidím do nevidím budeme schopni generovat dobré zisky, abychom byli pro Vás atraktivní.
Čtenářský dotaz
dobrý den ,neuvažujete alespoň v sezoně otevřít autob.linku ČR-Řecko ,skoro nic tam nejezdí ?
Radim Jančura
Kdepak. To je moc daleko...
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jsem pravidelný cestující do Ostravy v Pendolinu. Připádá mi, že rozsah nabízených služeb ve vlaku neodpovídá ceně jízdenky. Jaké služby plánujete ve vlaku poskytovat? Bude u Vás možnost např. zakoupení občerstvení či servis občerstvení v ceně jízdenky zdarma, jako je to v Pendolinu?
Radim Jančura
:-) bohužel, nemohu ani naznačovat. Nechte se překvapit, sám porovnáte. :-)
Čtenářský dotaz
Dobrý den, plánujete rozšíření železniční dopravy i na jiné dálkové trasy než Ostrava - Praha? Např. Břeclav - Olomouc - Praha, kde je vytíženost trati rovněž relativně vysoká a současně zde nejsou nasazeny žádné moderní/rychlé vlakové soupravy. Jediná možnost komfortnější jízdy je pro cestujícího přestup na Pendolino případně v budoucnu na Vaši novou linku v Olomouci. Děkuji za odpověď.
Radim Jančura
Dobrý den, letos jsme nabídli ministerstvu dopravy, že jsme připraveni jezdit vlaky Břeclav - Ostrava na tzv. Ferdinandce, a to bez dotací. Bohužel MD si je objednalo opět u ČD, a to za dotace. Budeme tedy usilovat již od listopadu tohoto roku, abychom tuto trať převzali od prosince 2012.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jsem Vašim příznivcem a držím palce na železnici! Chtěl bych se ale zeptat, jak dlouho je reálné spoléhat na vytížení autobusů na dálnici mezi Prahou a Brnem - je v tristním stavu, navzdory kvalitnímu servisu a snaze SA je jízda strašná kvůli neustálému drncání, kolonám atd., koleje se mírně zlepšují. Pokud se železnice na této trati zrychlí, autobus asi bude významně ztrácet. Uvažujete o vstupu na trať Praha - Brno? Hezký den.
Radim Jančura
Dobrý den, ano, D1 není nic moc, ale právě nasazované nové autobusy na měkkých podvozcích Volvo by měly hodně pomoci. Budeme dělat vše, abychom mohli na této trati jezdit již za rok.
Čtenářský dotaz
Ahoj Radime. Jak jste se měli na Vranově ?
Radim Jančura
jo, jo, čundr na Vranově o tomto víkendu se vydařil!! Tam jsme jeli vlakem!! Měl jsi přijet, Vašku.
Čtenářský dotaz
Dobry den, jsem velkym priznivcem soukromeho prostredi na zoufale ceske zeleznici a jsem vam take velmi vdecny za prorazeni monopolu CD. Za vozidla ex. ÖBB jsem velmi rad, nedavno jsem cestoval podobnym vagonem po Upgradu na EC 103 a byl jsem uchvacen, co se pred triceti lety vyrabelo u nas a co v Rakousku. Ze misto jednotek budeme jezdit ve vagonech mi nevadi, na tratich v CR stejne rychle jedntotky nemaji prilis velky smysl. A verim, ze mira komfortu take nebude o mnoho nizsi. A dotaz na zaver: Planujete expandovat i na dalsi trate v CR? Hodne stesti preje Martin P!
Radim Jančura
Dobrý den, naše vagony od ÖBB jsou s 6 let starým interiérem - neexistují lepší a hlavně pohodlnější v Evropě. Nemají sedačky, ale křesla... Ano, bez dotací se dá jezdit ještě na dalších min. 4 tratích v Česku.
Čtenářský dotaz
Dobrý den Pane Jančura, zeptám se možná trochu mimo téma. Jaký máte názor na výhodnost koupě jednotek Viaggio Comfort (RailJet) pro České Dráhy a. s.? Je to i podle Vás výhodná nabídka jak tvrdí ČD, nebo máte trochu odlišný názor? Děkuji.
Radim Jančura
Dobrý den, už jsem na stejnou otázku 2x odpovídal. Tedy ve zkratce: díky za každý nový vagón na českou železnici, ale bude to zase jen drahý vlak (jako ztrátové Pendolino), který bude opět ztrátový, neboť na českých kolejích nebude využito jeho rychlosti.
Čtenářský dotaz
Dobrý deň. Koľko párov spojov bude denne zachádzať do Žiliny? Budú tieto spoje v niečom špecifické? Bude možné kúpiť lístok len zo Žiliny do Prahy bez spiatočného (čo u ČD nie je možné)? Ďakujem
Radim Jančura
Dobrý den, od Decembra letošního roku jen 1x denně. Rok poté mnohem častěji. Samozřejmě si budete moci koupit i jednosměrné jízdné.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, kdy veřejnosti představíte vaše vagóny? myslím že by bylo už na čase :)
Radim Jančura
cca za měsíc na tiskovce
Čtenářský dotaz
Dobrý den, budou vlaky zastavovat i v České Třebové? Vím, že původně to v plánu nebylo, později se o tom ale spekulovalo. Jaké je tedy konečné rozhodnutí? Děkuji
Radim Jančura
Dobrý den, moc bychom rádi, ale v letošním a ani v příštím roce to nevyjde. Máte v ČT výborného starostu. Uděláme vše pro to, abychom ho potěšili a od prosince 2012 už v Třebové zastavovali.
Čtenářský dotaz
Dobrý den,denně dojíždím vlakem do Prahy z Čáslavi.Uvažujete do budoucna o zavedení spojů také tímto směrem? Praha je spádová oblast a docela hodně lidí dojíždí do zaměstnání jako já a také bychom si přáli kulturnější cestování vzhledem k době strávené ve vlacích ( 2 hodiny denně).Děkuji za odpověď
Radim Jančura
Dobrý den, na Vaši otázku Vám nedokáži odpovědět. Moji kolegové chtějí otevírat další autobusové linky. Pokud se nám letos nepodaří prodat 20 starších busů (pětiletých), tak je například na podobnou linku můžeme nasadit.
Čtenářský dotaz
Hezký den. Chtěl jsem se Vás zeptat, zda máte v plánu postupně nahrazovat všechny autobusy novými typu Irizar/Volvo se sytémem Fonturo? A zda budou jezdit také na trase Ostrava - Praha. Druhá dotaz: Proč neuznáváte karty ISIC i v tuzemské dopravě? Děkuji za odpověď
Radim Jančura
Dobrý den, od 1. 10. měníme linku Praha - Ostrava na Brno - Ostrava a je možné, že se zde tyto busy objeví také. ISIC - oficiální průkaz v ČR je tzv. "Žákovský průkaz", stojí 50 Kč, což je mnohem méně, než ISIC.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Jančuro, pokládáte se za dopravce, který má vysoce luxusní autobusy, ale počet míst je obvykle obdobný jako ve standardním dálkovém autobuse jiného dopravce. Jaký máte názor na zvětšení rozteče, vypuštěním například 2 řad sedadel a místo 63 míst by bylo v dlouhém autobuse jen 55 a autobus by byl skutečně luxusní a zákazník by si zde mohl naprosto bez problémů natáhnout nohy či si sklopit sedadlo tak, aby nevadilo dalšímu zákazníkovi sedícím za ním. Případně vytvořit v autobuse první třídu s příplatkem, kde by bylo opravdu více místa na nohy, nepředpokládám, že tyto požadavky má většinový počet Vašich klientů. Či vytvořit určité "super luxusní" spoje na nejvytíženějších vnitrostátních relacích/mezistátních linkách s mírným příplatkem. Nemyslím si, že "super luxusní" autobus by jezdil za současné ceny. Děkuji za odpověď.
Radim Jančura
Dobrý den, naše busy jezdí bez dotací. Pokud bychom snížili počet sedaček o 10 %, musela by jít cena o 10 % nahoru a na to já odvahu tedy nemám :-(. Naše vlaky, které vyjedou na konci září, budou mít prostoru na rozdávání. Budou nejen v tomto ohledu bezkonkurenční.
Čtenářský dotaz
Vážený pane Jančuro, především díky za Vaše služby (zejména autobus na jih Čech). Jenom mám výhradu: Vaše autobusy mají moc sedaček, které jsou pak moc blízko vedle sebe, pro mě je pak málo místa na kolena (měřím 185 cm). Při cestě do Rotterdamu je to utrpení. Hodláte zvětšit daný prostor? Držím palce! Honza
Radim Jančura
Já mám 186 cm a je to v pohodě. Oproti jiným dopravcům máme místa mnohem více. Ale chápu, že na dlouhých trasách není místa nikdy dost... U busů ubírat sedačky nemůžeme. U vlaku je to jiné, ten může být nekonečně dlouhý, prostoru na nohy budeme mít mnohem více, než jste na železnici doposud zvyklý. Mnohem, mnohem více.:-)
Čtenářský dotaz
Dobrý den, Plánujete nějakou provázanost s tarify ČD? Jak bude probíhat nákup jízdenky např. při cestě z Kladna do Prostějova, pokud budu chtít na úsek Praha - Olomouc využít vašich služeb? Není většinou moc času ani nálady nakupovat několikrát jízdní doklady na různých nádražích. Pokud mi v Praze ujede kvuli zpožděnému přípoji vlak ČD/RJ, budu moci použít vlak konkurenční společnosti místo abych čekal 2h na další? Bude i nějaká provázanost se síťovými jízdenkami? Děkuji
Radim Jančura
Dobrý den, naši povinností danou zákonem je prodat jízdenku odkudkoviv až kamkoliv, bez ohledu na dopravce. Tedy, pojedete-li z Kladna do Prostějova, musíme Vám prodat jízdenku i na tyto relace. Bohužel budeme muset vědomě porušovat zákon, neb již více jak jeden rok žádáme ČD, aby s náma uzavřely smlouvu pro prodej těchto jízdenek - tzv. provizní smlouvu, kterou dnes běžně mají podepsánu i s jinými distributory. Naše CA Orbix tuto smlouvu nabídnutou dostala. Do podepsání smlouvy se Student Agency se jim moc nechce. Je to případ pro antimonopolní úřad... Něco více je vzájemné uznávaní dokladů - tedy koupíte si jízdenku na nás a pojedete přitom konkurencí či naopak - toto už je dobrovolné. Náš rezervační systém Vám dává extra svobodu - máte-li jízdenku, můžete snadno přes web či sms rezervaci zrušit.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kdy budou spuštěny nové webové stránky RegioJet. Předem děkuji za odpověď.
Radim Jančura
nejpozději 28. 8.
Čtenářský dotaz
Umíte plavat? Kolik bazénů uplavete? Jakým stylem?
Radim Jančura
:-) plavu trochu jako holka - prsa.:-)
Čtenářský dotaz
Dobrý den .Neuvažujete o tom, že byste otevřel pro česky mluvící obyvatele odbavovací kancelář na letišti ve Vídni.Toto letiště by mohla používat celá Morava a ještě byste je tam mohl vozit svými autobusy. Je to blíž než do Prahy a navíc tam není nevyzpytatelná D1 na které nikdo neví kdy dojede. Děkuji za odpověď.
Radim Jančura
Dobrý den, provoz na letišti ve Vídni by byl velmi drahý. Máme nonstop pobočku na letišti v Praze a je to opravdu hodně drahá služba. Pro nás je levnější držet nonstop call centrum. Koneckonců jízdenku si můžete koupit až u busu, či přes web. Do budoucna jsou pobočky jen drahá služba - budoucností je internet.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, plánujete aplikace k rezervaci jízdenek pro chytré telefony s operačním systémem Android? Díky za odpověď.
Radim Jančura
Dobrý den, takové věci neřešíme. Platforem je více. Kdo si chce koupit jízdenku, zvládne to přes web na jakémkoli PC i v mobilu.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, mám několik otázek: 1) Budete příští rok pořizovat stejné autobusy jako letos tedy Volvo Irizar nebo budete hledat nového výrobce? 2)Když jsem prohlížel Vaše autobusu k pronájmu nenabízíte již Beulas Glory, je to způsobeno vytížeností autobusů? Máte ještě jiné autobusy než nabízíte k pronájmu? 3) Pokud chcete udržet stáří autobusů na pětileté hranici, tak budete muset vyměnit v roce 2013 zruba 40 vozidel z roku 2008 (flotilu Beulas Aura pro 62 osob a část Scanii Irizar). Budete to měnit kompletně, nebo rozmělníte tento počet do jiných let? 4)Co budete dělat s vozy Mercedes Travergo a Beulas Aura (pro 55 osob) z roku 2006?
Radim Jančura
Dobrý den, komunikujeme ještě s Mercedesem, spolupracujeme i nadále se Scanií. Ale obecně mohu říci, že jsme s Volvy velmi spokojeni. Nyní jsme měli busů málo, proto jsme pronájmy brzdili. Po dodávce 24 nových busů na tom budeme lépe, pokud se nám stejný počet nepodaří prodat, budeme je pronajímat.
Čtenářský dotaz
Co si myslíte o současném dění v kauze Škoda vs. České dráhy ohledně souprav od Siemensu?
Radim Jančura
Dobrý den, už jsem odpovídal výše. Ty soupravy jsou prima, ale my designově srovnatelné budeme pořizovat za polovic, budou jezdit místo 230km/hod "jen" 200 km/hod. V budoucnu budou pro ČD RailJety stejný malér, jako dnes pro ČD pendolina, na kterých ČD prodělává 500 milionů ročně. Na české koleje s max. rychlostí 160 km/hod (v průměru je zde rychlost na koridorech 120) a "českým" jízdným, které našim vstupem ještě poklesne, jsou RailJety velmi nebezpečné pro budoucnost ČD. O investici 5 mld. by měli rozhodnout politici a převzít odpovědnost nad ekonomikou ČD. ČD by se měly připravit na tendry, aby byly schopny konkurovat efektivnějším soukromým dopravcům a ne prolévat krev na nedotovaných tratích, na kterých dnes mají ztrátu (dnes zde pobírají taky dotace)a po vstupu konkurence budou prodělávat o to více.
Čtenářský dotaz
Jak to máte se svým vozovým parkem? Máte 9 lokomotiv a k tomu ojeté vozy (pokud se nepletu, tak jich máte 28). Jak to potom s novými vozy - platí stále počet padesáti zcela nových vozů? Máte již podepsanou smlouvu s dodavatelem a kdy by jste mohli první nový vůz dostat?
Radim Jančura
Dobrý den, bohužel Vám nemohu říci podrobnosti. Máme 28 vagónů, které se 6 let využívaly. Nové vagóny budou připojovány do souprav v průběhu příštího roku. Přesto i ty starší nebudou mít na české železnici konkurenci. Budou nádherné.
Čtenářský dotaz
Jak máte v nových autobusech s instalací displejů od Molpiru řešeny autorské poplatky? Budete platit vyděračům z OSA paušál, nebo se někde musí registrovat co si kdo pustil a podle toho pak platit? O jakou částku se zhruba jedná?
Radim Jančura
Dobrý den, zatím poctivě platíme poplatky pro ČT. OSU atd. začneme řešit. Věřím, že se dohodneme.:-)
Čtenářský dotaz
Dobrý den, proč Vaše autobusy nestaví také přímo před terminály jiných letišť než je Mnichov, Praha a Vídeň. Často létám z Berlína nebo z Bratislavy a nyní jsou i lákavé letenky třeba z Varšavy? Předpokládám, že tzv. low-cost letiště bojkotujete, protože neprodáváte letenky low-cost aerolinek? Jde mi totiž o to, že doprava na tato letiště je mnohdy krkolomná a SA busy jsou pohodlné řešení, pokud se člověku ovšem nestane, že se nevejde do posledního autobusu...
Radim Jančura
Dobrý den, určitě nebojkotujeme low-cost letiště. Nově jezdíme do Norimberku a měli bychom začít jezdit i do Berlína. Na Vídeňské letiště budeme jezdit brzy 6x denně. Varšava je moc daleko, zvažujeme Bratislavu.
Čtenářský dotaz
Dobrý den,jaký máte názor ohledně kauzy s Railjety....kdo má podle Vás pravdu ČD nebo Škoda díky za odpoved předem...
Radim Jančura
Dobrý den, to je dobrá otázka. Díky za každý nový vlak na české železnici. Já osobně bych si RailJety nekoupil, neb jsou 2x dražší, než naše naprosto srovnatelné nové vagóny na 200 km/hod. vyrobené v licenci Alstom. Hlavní problém RailJetů ale je, že je nakonec nezaplatí České dráhy, ale my všichni. ČD je chtějí primárně financovat z dluhopisů, které díky tomu, že ČD jsou státem vlastněny, snadno získají. Do této transakce nevstupuje žádná banka, která by schvalovala projekt. Problém je, že ekonomika ČD (ač dostávají dotace 12 miliard ročně!!!), je špatná. V roce 2009 prodělaly 1 mld., v roce 2010 byly snad na nule. Příští rok přijdou ČD díky nám o dotace na Ostravě (cca 100 mil. Kč) a hlavně o tržby (cca 400-500 mil. Kč ročně). Rok poté díky Leo Expresu o dalších 300 mil. Kč. Takže ČD budou dlouhodobě ve ztrátě, neb se dá předpokládat, že budou bojovat do poslední chvíle a na této trase prolévat krev. Přitom by měly generovat zisk a odkládat ho pro splacení vydaných dluhopisů. Nakonec to dopadne tak, že ČD řekne státu - peníze na zaplacení dluhopisů nemáme, zaplať to státe za nás ty, jinak ti zkrachujeme.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, dotaz za mnohé - budou stávající kreditové jízdenky platit i ve vlacích? Kdy se dozvíme ceník a strukturu tarifních nabídek? Budou v nich nějaké zajímavosti, které produktové manažery ČD nenapadly? Děkuji.
Radim Jančura
Dobrý den, vše bude fungovat jako u našich busů - včetně našich kreditek, které jsou zdarma. Vychytávek bude hodně, moc rád bych vám nějaké prozradil...
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Jančuro, velmi si Vás vážím. Hlavně kvůli tomu, že jste výrazně přispěl ke kultuře cestovaní u nás v posledních letech, a že se nyní pouštíte i do boje s vínovou koženkou z DDR (ČD). Bohužel Vašich služeb a zvýšeného komfortu cestování můžou využívat skoro výlučně jen cestující mezi velkými krajskými městy. Pocházím z jihozápadních Cech, tudíž se s Vašimi autobusy svezu akorát do Plzně (když jedu z Prahy), dál směrem na Klatovy je to od počátku 90. let stale stejná bída (netržně se chovající ČSAD vs. místní velice neprofesionální soukromý dopravce). Tento stav je symptomatický pro mnoho krajů v republice. Je mi jasné, že teď když rozjíždíte Regiojet budete mít asi jiné investiční priority, ale přeci jen se zeptám: Nechcete do budoucna nabídnout Vaše služby také obyvatelům menších okresních měst a zavést tím na těchto relacích také konečně tržní prostředí? Děkuji za odpověď a držím Vám palce
Radim Jančura
Dobrý den Aleši, moji kolegové se mě snaží zlomit, abychom šli do dotované regionální autobusové dopravy. Věřte mi, je to super kšeft, jisté zisky. Stačí se mrknout na výsledovky daných dopravních společností typu ČSAD. Upřímně, tyto společnosti za 20 let po revoluci udělaly taky kus práce, často již jezdí moderními busy atd. Mě zajímá železnice - regionální i dálková, neb zde je mnohem větší šance ukázat, jak se to má dělat. Věřte mi, že naším vstupem na železnici, a to ať už dotovanou či nedotovanou, pomůžeme této zemi nejvíce. Krásný příklad za všechny: díky našemu vstupu na linku Praha - Ostrava přicházejí České dráhy o dotace z této linky cca 100 mil. Kč ročně. Dobrých 100 mil., které mohou být utraceny lépe někde jinde...
Čtenářský dotaz
Zdravím! Jak to vypadá s vozy pro vlaky InterCity? Jsou skutečně od Astry? A pokud ano, jaké mají být? Pouze 1. a 2. třída? A ještě druhá otázka, co WiFi síť? Jak bude fungovat okolo Ústí nad Orlicí, kde není signál? A když už jsme u signálu, bude ve vozech zesilovač signálu? Děkuji za odpověď S pozdravem Adam Vanting
Radim Jančura
Dobrý den Adame, ano, budeme mít i vagóny od Astry (licence ALSTOM). Bohužel Vám nemohu nyní odpovědět jinak než šalamounsky: budou takové, že budete mile překvapen.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěl bych se vás na 2 otázky, které se týkají železnice: 1. Jak přesně chystáte zmodernizovat vagóny od ÖBB? Co chcete na nich změnit, případně dodat? 2. Můžeme od vás čekat i úplně nové vagóny? Jestli ano, mohl byste mi prozradit výrobce těch vagónů? Děkuji za odpovědi, Tom.
Radim Jančura
Dobrý den Tomáši, od rakouských drah jsme získali nádherné vagóny. V Evropě v klasickém vagónovém provedení neexistují lepší. Primárně budeme tyto vagóny používat na posily, některé z nich zrekonstruujeme. Nové vagóny se začnou v soupravách objevovat od prosince tohoto roku do září příštího roku. Více Vám říci nemohu.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, neplánujete v budoucnosti zařídit soukromou osobní dopravu osobními automobily? Díky za odpověď
Radim Jančura
:-) to ne, to je business, ve kterém už mám dnes 5 milionů konkurentů v každém autě, co tu jezdí... Asi máte na mysli taxi. To je business, který funguje trochu jinak, tak určitě nechci.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, pane Jančuro, chtěl bych se zeptat. 1) Jestli tyto autobusy budou jezdit na trase Plzeň - Praha. 2) Kdy by podle vás mohly vyjet vlaky na trasu Plzeň - Praha. 3) Na radiu Impuls jste před časem říkal, až vyjedou žluté vlaky, potom nebudou již jezdit autobusy. Co je na tom pravda. 4) O kolik budou dražší jízdenky autobusu a vlaků od nového roku. 5) Vlastním kreditovou jízdenku, budu ji moci použít i na železnici. Děkuji za odpověď na tyhle otázky a mnoho spokojených cestujících.
Radim Jančura
Dobrý den Radku, na plzeňskou linku tyto nové busy nasadíme příští rok, nejpozději napřesrok. Vlaky Plzeň - Praha patří do spojení, ve kterém bychom taky zvládli jezdit bez dotací, ač dnes ČD na této trati dostávají tučné dotace. Náš vstup na tuto trasu by mohl být za cca 4 roky, což je ještě hodně daleko. Cena jízdenek - pokud zdražíme, tak jen o výši DPH, pokud se politici shodnou. Kreditky budou platit i na vlak. V našem rezervačním systému se brzy objeví vlakové spojení Praha - Ostrava.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, měl bych na Vás dva dotazy. 1) plánujete po spuštění vlaků do Ostravy upravit jízdní řády na Vaší autobusové lince do Ostravy, popřípadě tuto linku zrušit úplně, jak jste před dvěmi roky prezentoval? 2) budou se spuštěním vlakové linky do Ostravy zavedeny vaše autobusové linky v Moravskoslezském kraji jako návoz na Váš vlak, jak jste také uvažoval? Děkuji
Radim Jančura
Dobrý den Zdeňku, od 1. 10. začnou autobusy na trase Praha - Ostrava jezdit v režimu Ostrava - Brno. Budou navážet cestující z Nového Jičína a Frýdku - Místku na vlak. Ostravákům zůstanou spoje do Brna, se kterými jsem před 16 lety každý týden jezdil z domova (bydlel jsem u Nového Jičína) na výšku do Brna.
Čtenářský dotaz
Dobrý den Radime, co uděláte pro toho chudáka na kterého vyjde ve spojích Fun&Relax sedadlo 63 - bude mít jízdné za korunu nebo koupíte 20 tabletů či něčeho podobného? Ten člověk si přeci nemůže pustit ani rádio a nic a to mi jako největší luxus v ČR nepřijde. Díky za odpověď
Radim Jančura
Je to jediné místo v buse, které nebude mít svůj monitor. Dá se tedy předpokládat, že se bude vyprodávat jako poslední. A poslední místo má někdy cenu zlata, ne? :-)
Čtenářský dotaz
Dobrý den, mohl bych se zeptat, jaká bude cena jízdného ve vlacích RegioJet? Například na trase Praha-Ostrava. Děkuji
Radim Jančura
Dobrý den, bude velmi velmi příznivá, bohužel Vám ji mohu říci až za 3-4 týdny, kdy začne prodej jízdenek.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, Váš původní projekt HighJet a nynější Leo Express Leoše Novotného se mi zdají velmi podobné. Je to náhoda? Vzkřísítě někdy HJ?
Radim Jančura
Dobrý den, HighJet či RegioJet - to je stejný projekt: vysoká kvalita a nízká cena. Ano, je pravda, že Leo Express postavil svůj projekt na Stadlerech. Jenže Leo má vlaky na bázi vlaku regionálního (jen jiné sedačky) a my měli vlaky naprosto nové koncepce - nové soupravy IC. Dnes jsem tomu rád. Ten, kdo vyhraje, je ten, kdo bude schopen nabídnout dlouhé vlaky, velký prostorový komfort a taky nízkou cenu. Příští rok na Praha - Ostrava bude cenový masakr, ze kterého může vyjít jako vítěz pouze jeden - a to ten, kdo nabídne vysokou kapacitu míst, kvalitní služby a nízkou cenu...
Čtenářský dotaz
Dobrý den,nebylo by lepší rozmístit nové autobusy na všechny vnitrolinky. Děkuji za odpověď
Radim Jančura
Dali jsme přednost právě lince Brno - Praha. Je to naše nejstarší linka, co se doby jízdy týče, tak i nejdelší vnitrostátní. Nové autobusy si tato linka zasloužila. A hlavně si zasoužila "měkké" podvozky VOLVO, které jsou na D1 pro pohodlí cestujících nutností.
Čtenářský dotaz
Jak se daří projektu dovolena.cz? Jak dopadl dřívější plán levných hotelů? Je jen odložen k ledu nebo úplně padl?
Radim Jančura
Projekt dovolena.cz jede skvěle. Vypadá to, že letos tu miliardu uděláme, ač nám nikdo na českém trhu nevěří. Levné hotely - tedy hotely 4* za cenu 3*. První budovu jsme koupili v Praze před 4 lety a vzápětí ji kvůli vlakům prodali. Dnes jsem tomu rád. Byl by to pěkný projekt, ale ne tak moc akční a viditelný jako žluté vlaky.
Čtenářský dotaz
Z jakých zdrojů financujete nákup vlaků v ČR a na Slovensku a v jakém poměru? Na kolik Vás vyšla jedna lokomotiva a jeden vagon pro Ostravu, resp. jedna souprava pro Slovensko? Jaká je plánovaná návratnost těchto investic?
Radim Jančura
Bohužel, to jsou data, která vám říci nemohu. Lokomotivy a vagóny jsou pořízeny na finanční leasing, soupravy pro Slovensko na tzv. operativní leasing. Návratnost investic? Maximálně 3 - 6 měsíců. My platíme splátky a podobně jako u autobusů trvá jen několik měsíců, než si získáme cestující na naší stranu.
Čtenářský dotaz
Zvažujete do budoucna rozvoj sítě Vašich autobusových linek? Myslíte, že např. linky do Ústí n. L., Polska (Krakov, Varšava) nebo Rakouska (Linec, Salcburk, Insbruk) by se neuživily? Neuvažoval jste také o vnitrostátních autobusových linkách na Slovensku? (Neodpovídejte prosím pouze ano/ne, ale také proč.)
Radim Jančura
Praha - Ústí je vlakové spojení, které bychom chtěli brzy nabídnout. Linka do Varšavy se nabízí jako prodloužení našich vlaků Praha - Ostrava, autobusy by byly na polských silnicích nekonkurenční. Od prosince tohoto roku začnou jezdit vlaky až do Žiliny, což je již krůček od chvíle, aby jezdily bez dotací až do Košic.
Čtenářský dotaz
Proč je jízdné na trase do Plzně vyšší než do Liberce a H. Králového, ačkoliv je trasa kratší a rychlejší? Jak si vysvětlujete, že busy SA mají daleko vyšší obsazenost než busy ČSAD Plzeň, ačkoliv SA je o 20 Kč dražší (resp. o 9 Kč se zákaznickou kartou)? Přitom busy konkurence jsou mnohdy čistější, v zimě lépe vytopené a spolehlivost wifi připojení je daleko vyšší? Je to stewardkou, marketingem nebo něčím úplně jiným, že dokážete lidi přesvědčit, aby si koupili dražší produkt? Kávou a audio systémem to asi nebude, když to polovina cestujících nevyužije. (nesrovnávejte s VKJ, které jsou kvalitou úplně na dně)
Radim Jančura
Většina cestujících na lince Plzeň - Praha je stálých cestujících a jezdí tedy za cenu jen o 9 Kč dražší. Ač píšete, že je konkurence lepší, tak si myslím opak. Cestující, kteří s námi jezdí pravidelně, se nenechají "opít" rohlíkem, tedy marketingem. Cestující chtějí mít pocit, že je o ně zájem, že se o ně staráme...
Čtenářský dotaz
Dobrý den, na přednášce na Vysoké Škole Ekonomické jste zmínil, že váš současný cíl je "nasrat" České Dráhy. Podařilo se? Pokud ne, jaké další služby můžeme od SA v budoucnu na poli vlakové dopravy očekávat? Děkuji. Martin.
Radim Jančura
:-) takové věci říkám jen na přednáškách na vysokých školách. Je to trochu jinak. Nejde zde o České dráhy, ty jsou možná málo efektivní podnik, ale ten, kdo je zodpovědný za stav české železnice, jsou krajští politici. Konkurence by pomohla i Českým drahám. Motivovala by je k lepším výkonům, úsporám a hlavně k lepším službám... Naším nepřítelem nejsou České dráhy, ale hejtmani typu Michal Hašek, který upřednostňuje svoje zájmy politického růstu nad ekonomickými zájmy svého kraje a zájmy cestujících.
Čtenářský dotaz
Zdravím Vás pane Jančura. Jsem z Vysočiny a zde se náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl v regionálním tisku nejdříve bije do prsou, jak udělal dobře, že s Vámi nepodepsal smlouvu na provozování vlakové dopravy a teď se chce soudit s vládou, kvůli snížení dotace státu krajům na její provoz o 20%. Nezní Vám to jako schizofrenie od člověka, který v podstatě odmítl Vaši nabídku lepších služeb za nižší cenu než od ČD?
Radim Jančura
:-) pan Joukl, náměstek hejtmana Vysočiny je tak trochu blázen. Všem krajům, kterým jsme dali nabídku, jsme nabídli pouze nové moderní soupravy a úsporu 20-30 % dotací. Kdyby vláda tehdy v memorandu nepřisypala krajům 3 miliardy ročně, aby si mohly "dovolit" - tedy objednat drahé České dráhy, musely by kraje otevřít tendry a požádat soukromý kapitál o pomoc. Pan Joukl dostal cizí peníze (od státu), tak si objednal dražší služby od ČD. Dnes si hejtmané uvědomili, že dané memorandum je jen cár papíru a mají přirozené obavy, že by museli dofinancovávat železnici ze svých rozpočtů, což je koneckonců taky i jejich povinností. Kraje jsou ekonomicky v pohodě, stát krvácí, ony 3 miliardy od státu nebudou chodit věčně. Jednou kraje přijdou a budou rády, že jim pomůžeme. Tak, jako jsme pomohli slovenskému MD, které s radostí akceptovalo naši nabídku na provoz vlaků mezi Bratislavou a Komárnem. Cestující získají od března 2012 nové soupravy, nižší jízdné a slovenský stát ušetřil 20 % na dotacích!
Čtenářský dotaz
1) Sliboval jste nové moderní vlaky, nakonec budete jezdit se starými rakouskými vagony vyrobenými před více než 30 lety. Proč jste ustoupil od původních slibů? 2) Jaká bude úroveň vybavení Vašich vlaků, dočkáme se něčeho podobného jako v nových autobusech? Jaký bude rozdíl ve vybavení rakouských a rumunských vagonů? 3) Budou Vaše vagony schopné kvalitou a vybavením konkurovat plánovaným vlaků Leo Expres od Stadleru? 4) Vyplatí se ekonomicky krátké vlaky s pouhými 4 vagony?
Radim Jančura
Budeme jezdit s novými vagóny, rozjezd bude s vagóny, které posledních 6 let používaly rakouské dráhy. Nové vagóny budou postupně doplňovat soupravu od prosince tohoto roku do září příštího roku. Kvalita servisu ve vlacích bude mnohem výše, než v našich autobusech. Bohužel detaily Vám nemohu z taktických důvodů říci. Leo Express bude jeden z konkurentů, nebojíme se žádné konkurence, neb nikdo nebude moci nabídnout za nízkou cenu tak vysokou úroveň služeb jako my. Ale to se nechte přesvědčit, na konci září vyjedeme v tzv. zkušebním provozu. Naše vlaky budou mít min. 5 vagónů, ve špičkách (pátky a něděle) budeme posilovat až na 7 vagónů.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, proč Student Agency neuznává mezinárodní studentskou kartu ISIC, která je platným studentským průkazem všude po světě? Proč došlo k takovému kroku? Je nějaká šance znovuzavedení podpory ISIC karet? Děkuji za odpověď
Radim Jančura
ISIC není oficiální průkaz, české zákony v dopravě znají tzv. žákovský průkaz, vystavení tohoto průkazu stojí jen 50 Kč, ISIC stojí podstatně více.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, kdy se dočkáme nových autobusů na lince Praha - Plzeň? Děkuji
Radim Jančura
Na této lince budeme busy měnit příští rok, nejpozději za dva roky. Autobusy starší 5 let prodáváme na východní trhy.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, uvažujete o prodloužení linky Karlovy Vary - Praha až do Chebu?
Radim Jančura
Dobrý den, nějaké úvahy zde byly, ale po pravdě Vám na to nedokáži odpovědět. Našim záměrem je růst především na železnici.
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru