Dozorčí rada Českých aerolinií v pondělí jednala o restrukturalizaci společnosti a zvláště pro zaměstnance následovala rána. Rada vzala na vědomí propuštění 860 zaměstnanců. Aerolinky nyní zaměstnávají 4600 lidí.

Společnost, kterou chce stát zprivatizovat, se v prvním pololetí dostala do ztráty téměř dvě miliardy korun. Předseda dozorčí rady Ivan Kočárník částku upřesnil na 1,8 miliardy korun. Situaci má zlepšit právě restrukturalizace. Ta počítá s omezením spojů, snížením počtu letadel z 50 na 44 a propouštěním.

Některé stroje se vrátí zpět leasingové společnosti, o prodeji zbylých se ale rozhodne až po privatizaci. Stejně tak o dalším majetku firmy. O propuštění prezidenta ČSA Radomíra Lašáka nikdo z rady neuvažoval.

Piloti se bouří

Proti těmto záměrům se už minulý týden postavili piloti, kteří považují plán za likvidační. Vadí jim především rozprodej majetku. V dopise z minulého týdne piloti vyjádřili obavu, že jde o úmyslnou likvidaci firmy, a žádají premiéra o řešení situace. Dopis podle mluvčí aerolinií Hany Hejskové neobsahuje žádné informace, které by bylo případné komentovat.

Předseda dozorčí rady ČSA Ivan Kočárník se za kroky managementu postavil, naopak expremiér Mirek Topolánek (ODS) prý žádá odvolání prezidenta ČSA Radomíra Lašáka.

"Obáváme se, že se může jednat o úmyslnou likvidaci českého vlajkového dopravce. V současné době je managementem destabilizován sociální smír uvnitř firmy a pokud nedojde k urychlenému řešení problému, obáváme se silných sociálních nepokojů v průběhu příštích týdnů," píší piloti předsedovi vlády.

Kam směřuje společnost ČSA? Měl by být současný prezident ČSA Radomír Lašák propuštěn? Jaké by měly být restrukturalizační kroky pro záchranu aerolinek?

Na otázky čtenářů odpovídal prezident Českého sdružení dopravních pilotů ČSA Filip Gaspar.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Ivan
Že někdo ČSA záměrně likviduje o tom není pochyb, začal s tim předchozí president bud svou neschopností nebo spíše záměrně. Zadlužení společnosti která za času presidenta p.Kůly prosperovala a byla silne v plusu, odprodej majetku, který vydělával Cargo, Catering a tak dále. Myslíte si, že za tuto záměrnou likvidaci firmy bude někdy nekdo potrestnán at už dozorčí rada, management nebo ti kdo tento nastrčený neschopny management z pozadí ovládají ?
Dobrý den, obávám se, že vzhledem ke stavu naší justice nikdo odsouzen nebude. Je to určitě jeden z nešvarů hlavně státních firem a proto privatizaci dlouhodobě podporujeme. Soukromý vlastník by si to asi ohlídal lépe. Řešení právní odpovědnosti pro nás v tuto chvíli není prioritní, ale prioritní je urychlená příprava záchranného plánu.
Filip Gaspar
Petra
Dobrý den, chápu, že prodávání majetku je jen krátkodobé řešení, které nikam nevede. Propouštění také chápu, že se zaměstnancům nemůže líbit, ale jaké restrukturalizační kroky byste navrhoval? Ztráta je enormní a určitě nějak se situace řešit musí. Děkuji za odpověď
Dobrý den, je jasné, že je potřeba situaci řešit a urychleně připravit záchranný restrukturalizační plán. Ten musí počítat se spoluprací se zaměstnanci a s jejich podporou, ale jeho samotná příprava nemůže být věcí odborů. Myslím, že zaměstnanci jsou na jednání, ale i ústupky ve snaze pomoci společnosti a novému managementu připraveni. Detailní kroky jsou věcí jednání.
Filip Gaspar
Pavel
Dobrý den, proč jste neprotestovali proti Lašákovi a spol. před třemi lety, kdy ještě nebyly ČSA rozkradeny? Nebyl problém si na Lašáka a spol. získat reference.
Dobrý den, prodej majetku nemusí být katastrofa, pokud je spojen s plánem, který má šanci na úspěch. Bohužel to, že sloužil v posledních letech pouze k zalepení děr vyšlo najevo až později. V době příchodu Lašáka, jsme doufali, že se mu podaří plán připravit a společnost ozdravit. To byla asi chyba.
Filip Gaspar
Aneta
Dobrý den, Jaké připravujete kroky, abyste přiměli stát změnit vedení společnosti ČSA? Budou nějaké demonstrace nebo stávky? Děkuji
Primární je informovat veřejnost a politiky (tedy zástupce vlastníka - státu) o vážnosti situace a nutnosti ji urychleně řešit. V případě, že problém nebude řešen a vedení společnosti bude pokračovat v její likvidaci tak jsme připraveni i na protestní akce, včetně stávky.
Filip Gaspar
Petr
Jaké profesní vyhlídky má propuštěný pilot?
V tuto chvíli má možnost odejít pracovat do zahraničí. V Evropě, ale i v dalších částech světa je pilotů stále nedostatek. V ČR je možnost uplatnění v tuto chvíli asi menší. V případě odchodu do světa bude mít třeba i lepší finanční podmínky, ale výměnou za vzdálenost od domova.
Filip Gaspar
Tomas
Dobrý den, nemyslíte si, že by privatizace ČSA pomohla? Vymanila by se tak ze státních rukou a stala by se tak efektivnější a konkurenceschopnější společností... Nestávalo by se tak často rozprodávání majetku a další neefektivní kroky, které nikam nevedou. Děkuji
Privatizace by určitě pomohla a dlouhodobě ji podporujeme a spolupracovali jsme i na přípravě podmínek. Ale v tuto chvíli když jediný strategický partner ze soutěže odstoupil pro nás de facto skončila. Mělo by k ní určitě dojít, ale v budoucnu a asi až po restrukturalizaci firmy a skončení hospodářské krize. S efektivitou soukromého vlastníka naprosto souhlasím.
Filip Gaspar
Jiri D.
Stari cinsti cisarove posilali neschopnym urednikum hedvabnou snuru: Ti uz vedeli, co si s ni pocit. Proc ji neposlat panu Lasalkovi a sedm takovych panu Tvrdikovi?? Tim nechci navrhovat jakekoli nasilne akce proti temto neuveritelne ineptnim panum, ale chci jenom rici ze neschopnost videt vlastni neschopnost a vyvodit z ni dusledky alespon odstoupenim a naslednym vyhledanim nejhlubsich kanalu v okoli je neuveritelna. JD
Podle slov pana Lašáka není špatné manažerské rozhodnutí trestným činem. Když jsem se nedávno ptal, jestli si uvědomují špatná rozhodnutí v posledních letech tak odpovědí bylo, že žádná nebyla. Tolik k sebereflexi managementu.
Filip Gaspar
milan
Dobrý den,chci se zeptat na jedinou věc,jak jedná Lašák s piloty, když ani dobře neví co je letadlo, obdobně jako jeho předchůdce s VOLAREZY vydávající rekreační poukazy pro papaláše s MO Tvrdík.Pak se nedivme kam dopracoval "vševěd" tuto společnost.
Je to velký problém, že manažeři byli dosazováni politicky ani Lašákem postavený tým neměl s leteckou dopravou žádné zkušenosti. Jednání jsou vyhrocená. Příkladem je mediálně známá kauza, kdy okamžitě po našem podpisu snížení mezd na nás křičel, že tunelujeme firmu. V takové atmosféře jednat o restrukturalizačním plánu, který potřebuje podporu zaměstnanců je téměř nemožné.
Filip Gaspar
Barabáš
Letecká doprava je celkově v útlumu a masivní propouštění v ČSA je nevyhnutelné. Jakou mají možnost najít jinou práci, která by odpovídala jejich profesi, propuštění piloti a další personál aerolinek?
Na podobnou otázku jsem již odpovídal. Možnost najít práci piloti mají, ale spíše mimo ČR. U odborného personálu jako mechanici a palubní průvodčí to bude obdobné. U administrativních pracovníků si netroufám soudit. Letecká doprava není v útlumu úplně po celém světě, ale v celkových číslech ano.
Filip Gaspar
milan
Dobrý den, co je prosím pravdy na tom, že linky do severní ameriky jsou pro CSA dlouhodobe velmi ztratove a meli byt jiz davno zruseny, ale na natlak pilotu je vedeni nemohlo zrusit?
Minulý týden jsme si vyžádali podrobné informace k linkám do New Yorku. Nemohu tedy ztrátovost potvrdit. Pravdou je že letadla jsou v poslední době plná. Linka určitě nebyla v minulosti zachována na nátlak pilotů, spíše šlo o politické rozhodnutí.
Filip Gaspar
karlos
Dobry den, proc maji vase letadla pravidelne zpozdeni? Temer pravidelne si mi to stava na lince z AMS. Pak nestiham spoj do BRQ. Uz je to temer takovy evergreen, 30-40min. vetsinou. Vase letadla byvaji v AMS vzdy az na konci letiste, plati se za to mene? Plati se mene pokud napriklad cekate na odletu, resp. pokud jste ochotni pockat? Je jasne, ze CSA jsou tunelovany. Co s tim jako piloti muzete delat? Jste jen zamestnanci.
Pokud se podíváte na půdorys letiště v AMS (téměř kruhový) tak je jasné, že nejsme na konci letiště. Doba pojíždění je závislá na přistávací a vzletové dráze, která je v používání. Bohužel nemám k dispozici přesné statistiky zpoždění na jednotlivých linkách, ale určitě bych to nezobecňoval. My jako zaměstnanci můžeme upozornit vlastníka, ale i veřejnost protože se jedná o státní firmu. Můžeme vyzývat k řešení, ale je pravda, že rozhodnutí musí samozřejmě dělat vlastník.
Filip Gaspar
vlasakova
Dobrý den, problémy v ČSA jsou jistě dlohodobé, ale proč přichází všechna navrhovaná řešení až nyní ? Nebylo možné či nebyla vůle problémy řešit dříve ? Kdo za vzniklou situaci nese odpovědnost ? Děkuji za odpověď.
My rozprodej majetku bez jasného plánu pro budoucnost kritizujeme dlouhodobě. Proč vznikají návrhy na řešení až nyní je otázka na management a vlastníka. Odpovědnost by se měla řešit, až po stabilizaci firmy. Kdo ji nese by mělo být určeno justicí, ale iluze si nedělám.
Filip Gaspar
exe
To piloti chtějí, abychom se složili na jejich platy, nebo jak to myslí?
Otázku nechápu. ČSA má 4600 zaměstnanců a 530 pilotů. Všichni musejí být vypláceni. Většina zaměstnanců, včetně pilotů, souhlasila ve snaze pomoci společnosti v době krize se snížením mezd už v dubnu a květnu.
Filip Gaspar
petr malek
opravdu jsou linky do New Yorku ztratove? letel jsem v cervenci a cestou tam i zpet bylo letadlo plne, volna zustala 2 respektive 4 mista.
To je otázka na obchodníky a manegement. To, že jsou linky plné mohu jen potvrdit.
Filip Gaspar
František
Zajímalo by mě kolik je předpoklad propuštěných pilotů a jaká je cca cena na výcvik pilota.
Ten přepoklad se mění každý týden, protože žádný detailní plán ještě není vypracovaný a předložený. Typový výcvik pilota stojí společnost řádově 1 mil. Kč.
Filip Gaspar
Tomáš
Že je vedení naprosto nekompetentní a bere odměny za to, že firma je 5 let ve ztrátě jsem ve státních podnicích již zvyklí. S tím se bohužel bojuje těžko. Mám na Vás dotaz ohledně počtu zaměstnanců. 4700 zaměstnanců na 50 letadel je zhruba 100 zaměstnanců na jedno letadlo. Nepřipadá Vám tento počet přehnaný? Když odečtu 10lidí posádky, pár mechaniků, personálu, přidám 500 až 1000lidí na administrativu, tak se dostanu na poloviční počet. Jestliže 5 let firma platí zbytečných 2500 zaměstnanců, není se co divit, že je ve ztrátě. S porovnáním například s Travel Service nebo Wizzair má ČSA několikanásobný počet zaměstnanců.. Jak se na to díváte vy?
Ano ten poměr zaměstnanců na jedno letadlo je i ve srovnání s jinými společnostmi vysoký. To je jeden z dlouhodobě kritizovaných a neřešených problémů.
Filip Gaspar
JirkaB.
Jaká je podle vás realistická budoucnost ČSA? Bez dálkových linek je ČSA vystavena silné konkurenci evropských low-costů a charterových společností. Jaká by měla být strategie "národního přepravce" a je vůbec nějaká strategie reálná pro přežití v současné podobě? Podívejme se na Swiss, Sabenu a další, které si musely projít dost těžkým procesem krachu a znovuvybudování, aby si zanechaly pouze zdravé části. Není opravdu potřeba hledat silného partnera, vedle kterého by si ČSA našly svůj segment? Krásné časy skončily, velké konsolidace a změna trhu přichází...
Situace opravdu není dobrá a zrušení dálkové flotily tomu podle mého nepomůže. Strategii si musí určit vlastník a na ní postavit business plán. Ten v tuto chvíli chybí. Silného partnera je potřeba hledat, proto privatizaci podporujeme, ale ne tuto. Ta pro nás odstoupením jediného strategického partnera skončila.
Filip Gaspar
log-in
Dobrý den.V každé společnosti,je přirozeným jevem omezování pracovních míst podle potřeb a schopností společnosti.Děje se to v zdravotnictví,nákladní dopravě tak je logické,že to jednou muselo postihnout i leteckou dopravu.Myslíte si,že se adekvátně objeví nové společnosti podnikající v letecké dopravě soukromníků s miliony a miliardami už v ČR jsou,kteří by práci pro tento vysoce odboně vzdělaný a vyškolený personál mohl mít zájem.ČSA se může stát jedním z českých dopravců jako je tomu u ČSAD.Děkuji za odpověď.
Je jasné, že pokud je méně práce musí být i méně zaměstnanců. Ale je k tomu potřeba plán, který zajistí zisk. Nové firmy asi vzniknou, ale asi ne v tuto chvíli. Možná trochu jiný segment (private business jet, regionální aerotaxi,...). ČSA už je českým dopravcem a vlajkovým. Je to druhá nejstarší fungující aerolinka v evropě a pátá na světě a podle mého by ji bylo škoda položit kvůli neschoponosti managementu.
Filip Gaspar
Petr
Odbory si stěžují, že poměr propuštěných zaměstnancu neodpovídá počtu prodávaných letadel a rušených spoju, ale už jim jaksi nevadí, že poměr zaměstnancu k počtu letadel je v ČSA enormní a každá smysluplná restrukturalizace musí chtě nechtě tento nepoměr otočit. Není obhajování teplích místeček ve svém dusledku kotraproduktivní a likvidační nebot povede k bankrotu celé společnosti? Kočkopes ČSA, který se snaží být regionálním i globálním přepravcem nemuže fungovat. V čem Vám přijde likvidační stažení ČSA do svého přirozeného regionu, který je schopna ekonomicky uhájit? Není lepší mít z ČSA regionálního přepravce než ČSA uplně položit?
Nemáte pravdu, na vysoký poměr zaměstnanců na jedno letadlo poukazujeme dlouhodobě. Ale v provozu jsme v tuto chvíli na hraně a aktuálně je například pilotů mírný podstav a ruší se plánované dovolené a volna. Obdobně je to u dalších provozních zaměstnanců. Problém je v přebujelé administrativě. Proč se tedy propouští nejvíce lidí z provozu? Vím jak funguje plánování posádek a je zcela evidentní, že při snížení počtu pilotů o 26% a snížení počtu letadel o 12% nebude s letadly kdo létat. Kočkopes? Jako například Lufthansa? British? Delta? Stažení samo o sobě není likvidační, ale staneme se přímým konkurentem nízkonákladových společností a to obzvláště s aparátem, který zmiňujete není možné přežít.
Filip Gaspar
Honza
Dobrý den, můžete prosím vysvětlit jak je možné, že ČSA za první půlrok udělali na cca. 9 mld. tržeb téměř 2 mld. ztráty? Děkuji
Tak to bohužel nemohu. Už loni jsme říkali, že budemem mít problém. Pokud se k dlouhodobě neřešené situaci přidala hospodářská krize pak to dává asi ty 2mld.
Filip Gaspar
Pavel
Dobrý den, je možné, že by někdo odváděl "legálně" peníze z firmy za nějaké drahé služby? Třeba za marketingové akce, audity, posudky, které jsou sice oficiálně ošetřeny smlouvami, vše je de-facto dohledatelné, ale ve skutečnosti to slouží jako odliv peněz z firmy, které se pak vrátí už ne do firmy, ale k určité osobě, která na tom bohatě profituje. Tohle je typický scénář, kdy něco funguje a najednou dochází peníze a nikdo neví kam mizí. Pavel
Nemohu to vyloučit a slyšel jsem o případech kdy to mohlo probíhat. Nemám ale žádné důkazy a doufám, že v dnešní době k tomu nedochází.
Filip Gaspar
Honza
Dobrý dne, tvrdíte, že piloti mají možnost odejít do zahraničí, kde je nedostatek pilotů a navíc za více peněz. Dost o tom pochybuji, vzhledem k tomu, že letectví je celosvětově v útlumu a 200 tis. Kč měsíčně je aktuálně téměř 12 tis. USD. Co vy na to?
200 tisíc je Vaše číslo. Jeden z mých kolegů odešel před dvěma lety do Indie a podmínky, nejen finanční, měl lepší. Další odešel do USA a také netratil. Těch příkladů znám více. Navíc jsme v kontaktu s piloty ze skyteamu, ale i dalších společností po světě a ty podmínky znám. Samozřejmě to má i své nevýhody. Vzdálenost od domova, jiná kultura, krátkodobé kontrakty, atd.
Filip Gaspar
Franta
Dobrý den, nemyslíte si, že problémy ČSA začaly cca před třemi lety i Vašimi "odborovými dohodami" o neúnosném nárůstu platů pilotů v ČSA, což výrazně zatížilo ekonomiku společnosti? Tento nárůst již tenkrát, dle mého, neodpovídal ekonomickému stavu společnosti. Argumentovali jste tenkrát také, že chcete mít platy jako Vaši západní kolegové. Tento argument asi nechápe většina učitelů,doktorů atd., jejichž platy se ani zdaleka neblíží platům v západní části Evropy. Díky
To jsme sice argumentovali, ale nebojte se platové podmínky jako naši kolegové stále nemáme. K navýšení došlo, ale šlo o velmi kompromisní řešení. Když se podíváte na deklarovanou ztrátu, tak i kdyby všichni piloti létali zadarmo, byli bychom v mínusu.
Filip Gaspar
Petr
Jen poznámka: Vy se divíte, že ČSA je ve ztrátě? Vždyť tam máte kočárníka a to mluví samo za sebe !!!!!!§§§§§§
Já se nedivím, ale snažím se aby tomu tak nebylo. Hezký den
Filip Gaspar