Kvůli epidemii onemocnění covid-19 musely zůstat od poloviny března zavřené školy, po krátkém zářijovém intermezzu se situace opakovala i v říjnu. Žáci, studenti i učitelé tak museli v krátké době přejít na výuku on-line či další formy dálkového studia. Změní tato zkušenost české školství? Bude více než dosud využívat digitální technologie? 

Pokud ano, bude to do budoucna určitě výhoda. Svět totiž stojí na prahu tzv. čtvrté průmyslové revoluce. V ekonomice včetně průmyslu, který je pro české hospodářství stále klíčovým odvětvím, ji vyvolal raketový rozvoj informačních technologií a umělé inteligence. Příprava na budoucí povolání automechanika tak v éře elektromobilů bude nepochybně obnášet jiné nároky na školství, než tomu bylo dříve.

Další podstatnou věcí je snaha Česka vymanit se ze "škatulky" země montoven (byť s digitálními technologiemi) a stát se zemí vědců, inovací a práce s vysokou přidanou hodnotou. A i na to je potřeba připravit vzdělávací systém.  

V rámci projektu Fórum Hospodářských novin jsme proto pro vás přichystali sérii tří debat s významnými osobnostmi českého byznysu i akademické sféry, abychom s nimi diskutovali o tom, co je třeba pro zachování prosperity Česka udělat. 

Na iHNed.cz můžete sledovat záznam debaty o vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovní síly s ohledem na potřeby české ekonomiky. Diskutovali ministr školství Robert Plaga (za ANO), Štěpán Jurajda, profesor CERGE-EI, člen Rady pro výzkum, vývoj a inovace a člen NERV 2020, a členka představenstva společnosti ČEZ Michaela Chaloupková.

První debata ze série Fór HN proběhla na webu iHNed.cz minulý týden a tématem bylo řešení krize a zachování prosperity země pohledem byznysmenů a členů poradní skupiny vlády NERV 2020 ve složení šéf elektrárenské firmy ČEZ Daniel Beneš, člen představenstva Škody Auto a prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar a ekonom a bývalý zástupce České republiky ve Světové bance Miroslav Zámečník.

Příští týden v závěru série debat se budeme věnovat inovacím a digitalizaci jako cestě ke zvyšování prosperity.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Marcel Navrátil
Podle žebříčku WEF "Global Competitiveness Report 2019" je Švýcarsko na 1. místě na světě, pokud jde o kvalitu odborného vzdělávání a o kvalitu kompetencí absolventů. Co by se podle vás muselo v českém systému sekundárního odborného vzdělávání změnit, aby se ČR začala Švýcarsku v těchto parametrech přibližovat?
Hynek Krátký
„Montovna světa" se stalo v posledních letech hanlivým klišé. Ale neukázal vývoj posledních let, zejména v Číně, že být montovnou světa není tak strašné, a že naopak montovna světa dokáže i vyspělejší ekonomiky citelně ovlivňovat, neřku-li uvést v závislost? Není to naopak tak, že ona „montovna“ vytváří nutný základ, bez něhož nadstavba kvartérního sektoru nemá smysl? Plete se lidové mínění, podle něhož máme kolem sebe plné bazény mizerných politologů, ale šikovného řemeslníka aby pohledal?
Dáša
Mám syna v 8.třídě = systém je špatně nastaven. Vyučovací rozvrh je 5hodin základních předmětů - pak má 1h. přestávku na oběd a poté následují 2h.bezpředmětné předměty Úterý: Tělocvik+Pracovní činnosti až do 15:20h.- Dítě se mi vrací ze školy až v 15: 20h. v zimním období prakticky v noci. = je unavený a nechce se mu učit. STŘEDA: - výtvarná výchova až do 15:20h. pro 14-ti leté děti ??? Vv proč??? ČTVRTEK: Tělocvik+ Hudební výchova = pro mutující teenegery ??? domů kvůli HV v 16:20h. = večer
Michal Štěpánek
Dobrý den. Jak vysvětlit dítěti, že má smysl do něj 8-14 let vtloukat encyklopedické pojmy, které v životě nevyužije (větné druhy, rozbory vět, čím se živí kruhoústí, kolik obyvatel má Laos, atd.) a proč se za stejně dlouhou dobu nenaučí povinnou angličtinu (zastaralými metodami - leč dle metodik) ani na komunikativní úroveň ? "Nucená" účast při online výuce mi připomněla nulovou kreativitu školství před 30-ti lety opepřenou ještě větším drilem nepraktických a nepoužitelných nesmyslů.
michal štěpánek
Omlouvám se, přece jen 1 dotaz k rozsahu výuky. Kdy budou dostupné a povinné pro všechny děti ze ZŠ dílny, kdy nebude počítačová gramotnost součástí nepovinné výuky, kdy dtto pro finanční vzdělávání ? Kdy bude redukována výuka starověku oblasti úrodného půlměsíce, aby byl čas i na výuku moderních dějin ? Kdy bude povinné průběžné vzdělávání učitelů, kdy se vrátí na pedagogickou fakultu přijímání na základě talentových zkoušek ?
Adam Fura
kdyz budou vsechny zeme inovovat, nektere budou mit vyhodu. ktere to budou? jakou vyhodu budou mit? je vhodne (pohled male zeme) zamerit se na specificke obory, nebo obecne? bude do vyuky zakladnich skol zavedena vyuka inovaci (metody, pravo, ekonomie) na ujmu cestiny (literatury), dejepisu, teoreticke chemie? je nynejsi stav digitalizace dostatecny nebo nedostatecny prip. prebytecny