Americká automobilka Ford Motor letos zažila z hlediska zisku nejlepší první čtvrtletí za 13 let. Daří se jí díky silnému prodeji na zámořském trhu a rostoucí poptávce po vozech s nízkou spotřebou.

Firma v úterý oznámila, že oproti prvnímu kvartálu 2010 zvýšila čistý zisk na 2,55 miliardy dolarů, v přepočtu 42 miliard korun.

Tržby společnosti meziročně stouply o pětinu na 33,1 miliardy dolarů. Překonaly tak očekávání analytiků, kteří je podle agentury Reuters odhadovali na 29,7 miliardy dolarů.

Firma navíc od začátku letošního roku snížila svůj dluh o 2,5 miliardy na 16,6 miliardy dolarů.

Ford byl ziskový ve všech regionech, kde působí. Silný růst zaznamenal v Asii, kde prodeje narostly o 28 procent. V Severní Americe prodal Ford o 12 procent více aut než ve stejném období loni.

„Náš tým uzavřel skutečně dobré první čtvrtletí. Dosáhli jsme solidních výsledků ve všech zemích ve kterých působíme,“ dodal generální ředitel Fordu Alan Mullay.

Fordy jsou dražší kvůli rostoucím cenám surovin

Rostoucí ceny na ropy, oceli a ostatních surovin přišly firmu na 300 milionů dolarů. Do celoročního hospodářského výsledku Fordu by se měly promítnout poklesem o 2 miliardy dolarů.

Část růstu cen surovin už automobilka započítala i do cen prodávaných automobilů. V průměru vzrostla cena automobilu Ford v prvním čtvrtletí o 117 dolarů (v přepočtu o necelé dva tisíce korun).

Automobilka rovněž upozornila, že březnové zemětřesení v Japonsku mělo na její aktivity "minimální" dopady. Dodala, že zatím přišla o produkci 12.000 až 14.000 automobilů v Asii, kde byla nucena dočasně uzavřít několik továren.

Ničivé zemětřesení minulý měsíc poškodilo továrny na výrobu automobilových součástek v severovýchodní části Japonska. Nedostatek součástek poté začal narušovat výrobu automobilů po celém světě.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru