Tržby deseti největších tuzemských obchodních řetězců loni kvůli změně v jejich struktuře i hospodářské krizi poprvé od roku 1993, kdy bylo jejich sledování zahájeno, klesly. Zatímco v roce 2008 jejich tržby činily 312 miliard korun, tak loni se snížily na 309 miliard korun. Předběžné údaje zveřejnila analytická firma Incoma GfK časopis Moderní obchod.

První pozici si loni s celkovými tržbami 59 miliard korun udržely hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl, které patří do německé obchodní skupiny Schwarz a ve srovnání s rokem 2008 zvýšily tržby o 1,5 miliardy korun.

Druhá příčka na žebříčku největších obchodníků připadla skupině Rewe (supermarkety Billa a diskontní prodejny Penny Market), jejíž tržby činily 48,5 miliardy korun a ve srovnání s rokem 2008 byly o deset miliard korun vyšší. Rewe loni do svých řetězců začlenila diskontní prodejny Plus a již dříve získala i supermarkety Delvita.

Třetí byl obchodní řetězec Tesco Stores ČR, který vykázal tržby 46,5 miliardy korun, které byly meziročně o dvě miliardy korun vyšší. Předloni bylo Tesco druhým největším obchodním řetězcem v Česku a skupině Rewe patřilo až páté místo.

Čtvrtá společnost Ahold loni zaznamenala meziroční pokles tržeb o miliardu korun na 43 miliard korun. Ahold loni v Česku zmenšil největší hypermarkety a zavřel celkem 20 ztrátových supermarketů Albert a jeden hypermarket Hypernova.

Na pátém místě skončila velkoobchodní společnost Makro Cash & Carry, jejíž tržby se snížily z 39,5 miliardy korun v roce 2008 na 36,6 miliardy korun. Poprvé se do desítky podíval nepotravinářský subjekt - společnost Ikea prodávající nábytek.

Analytik Incoma GfK Zdeněk Skála novinářům řekl, že loňský pokles tržeb deseti největších obchodních řetězců souvisí s tím, že ekonomická krize naplno zasáhla i český obchod, který se kvůli tomu potýkal se stagnací cen zboží i poklesem spotřebitelské poptávky.

Hlavní příčinou loňského poklesu tržeb deseti největších obchodníků podle Skály ovšem nejsou změny na straně nakupujících, ale jiná struktura obchodních řetězců. Při akvizicích, jako bylo začlenění tuzemských prodejen Plus do skupiny Rewe, totiž obchodníků dočasně klesají tržby.

TOP 10 obchodních řetězců v ČR za rok 2009

 

Pořadí

Skupina / Firma

Počet prodejen

Tržby (mld. Kč, vč. DPH)

 

 

2008

2009

2008

2009

1.

Schwarz ČR

289

306

57,5

59,0

 

Kaufland                                                              

88

93

35,5

36,5

 

Lidl ČR

201

213

22,0

22,5

2.

Rewe ČR

382

519

38,5

48,5

 

Billa

176

195

18,5

19,0

 

Penny Market                                                      

206

324

20,0

29,5

3.

Tesco Stores ČR                                

113

135

44,5

46,5

 

Tesco hypermarket

59

64

 

 

 

Tesco obchodní dům

6

6

 

 

 

Tesco supermarket

42

43

 

 

 

Tesco Expres

6

22

 

 

4.

Ahold Czech Republic                         

294

279

44,0

43,0

 

Albert hypermarket

53

55

 

 

 

Albert supermarket

241

224

 

 

5.

Makro Cash&Carry ČR                        

13

13

39,5

36,6

6.

Globus ČR

13

14

25,4

26,3

7.

GECO Tabak

216

225

17,5

17,2

8.

Spar ČR

33

33

13,7

13,8

 

Spar Česká obchodní společnost - Interspar

29

32

 

 

 

Spar Česká obchodní společnost - Spar supermarket

4

4

 

 

 

Spar Šumava

 

 

 

 

9.

Peal

 

 

9,3

9,5

10.

Ikea ČR

4

4

8,5

9,0

1.-10.

Celkem

1357

1528

298,4

309,4

  Zdroj: Incoma Gfk, Moderní obchod