Japonští výrobci elektroniky Sony, Panasonic, Toshiba i jihokorejský Samsung ve čtvrtek zveřejnily svoje výsledky za druhé čtvtletí fiskálního roku. Všechny hlásí pozitivní obrat v hospodaření, když kromě Sony se koncerny vrátily k zisku. Samsung zisk ztrojnásobil, Panasonic se vrátil k zisku po devíti měsících, Toshibu vytáhlo k zisku snížení nákladů. Jediným z velkých hráčů, kdo zůstává ve ztrátě, je Sony jejíž ztráta pokaračuje již čtyři kvartály po sobě. Výsledky firmy však byly lepší než se očekávalo a Sony navíc výrazně zlepšila výhled pro celý finanční rok.

Elektorničtí giganti se shodli, že k zlepšení hospodářských výsledků jim pomohly redukce nákladů, oživení spotřebitelské poptávky a zvýšení odbytu. Navíc čekají, že v klíčové předvánoční sezóně se jim podaří výsledky pro další období zlepšit.

Panasonic těžil z lepší poptávky

Japonský výrobce elektroniky Panasonic se po velké recesi začíná zotavovat a po třech čtvrtletních ztrátách se vrátil ve druhém čtvrtletí finančního roku opět k zisku. Ten v čistém vyjádření dosáhl 6,1 miliardy jenů  (1,2 miliardy korun) a proti stejnému období loňska byl nižší o 90 procent. Informovala o tom agentura Reuters.

Firmě, která působí i v České republice, pomohlo oživení poptávky po elektronice a elektrospotřebičích na domácím trhu i v zahraničí. Podobně si vedli i jeho konkurenti, kteří se vrátili do zisku. Příkladem je třeba společnost Samsung, která zvýšila trojnásobně čtvrtletní zisk na 3,72 bilionu wonů (55,7 miliardy Kč). Světově největší výrobce paměťových čipů a LCD obrazovek uvedl, že mu k výsledku pomohl solidní odbyt plochých televizorů a mobilních telefonů spolu s vyššími cenami čipů.

Opakem je japonský výrobce elektroniky Sony, který utrpěl ve druhém čtvrtletí svého finančního roku ztrátu již čtvrté čtvrtletí po sobě. Nicméně firma i přes propad tržeb z prodeje mobilů výrazně zlepšila výhled pro celý finanční rok.

Tržby Panasonicu klesly

Provozní zisk výrobce plazmových televizorů Panasonic za období od července do září klesl na 49,1 miliardy jenů z loňských 118,6 miliardy JPY. Předpověď provozního zisku pro celý rok firma zvýšila o 60 procent na 120 miliard jenů, což mírně překonalo odhady analytiků. Za celý loňský rok měla společnost provozní zisk zhruba 73 miliard jenů.

Tržby Panasonic klesly meziročně o 20 procent na 1,7 bilionu jenů. Panasonic v blízké budoucnosti plánuje koupi největšího světového výrobce dobíjecích baterií Sanyo Electric.

Panasonic již řadu let působí také v České republice. V Plzni vyrábí více než desetiletí televizory Panasonic. Další závody na elektroniku má v Plané na Tachovsku a v Pardubicích.

Konec "čipové války" pomohl Toshibě

Další japonský koncern Toshiba vytvořil ve druhém fiskálním čtvrtletí čistý zisk 100 milionů jenů (19,6 milionu Kč). V dnešní zprávě Toshiba uvedla, že jí k zisku pomohlo snižování nákladů a vyšší odbyt paměťových čipů. Loni měla Toshiba za červenec až září ztrátu 26,9 miliardy jenů.

Toshiba připisuje oživení svých výsledků snaze omezit náklady. Výsledku také prospělo, že skončila cenová válka na trhu s paměťovými čipy. Zatímco prodej televizorů a osobních počítačů Toshibě klesal, prodej pamětí NAND do přenosných přehrávačů a mobilů během čtvrtletí rostl. Čtvrtletní tržby ale Toshibě klesly o 13,9 procenta na 1,62 bilionu jenů.

Toshiba dodala, že na trzích v Asii pozoruje obrat k lepšímu, a to především v Číně. Celkový ekonomický výhled je ale podle Toshiby vážný kvůli vysoké nezaměstnanosti v mnoha ekonomikách.

Japonské hospodářství začalo vykazovat známky zlepšení, například ve vývozu a spotřebitelských výdajích. Kapitálové výdaje jsou ale stále umírněné a výhled je nejistý kvůli tvrdým podmínkám na trhu práce. Za celý fiskální rok do března příštího roku Toshiba očekává čistou ztrátu 50 miliard jenů, napsala agentura AP.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru