Irská letecká společnost Ryanair Holdings vytvořila ve finančním roce 2008/2009 čistý zisk 105 milionů eur (asi 2,8 miliardy Kč). To je proti předchozímu roku pokles asi o 78 procent. Výsledek ale překonal odhady analytiků v anketě agentury Reuters, kteří v průměru počítali se ziskem 35,7 milionu eur.

Na tento rok ale firma počítá s růstem zisku, který by měl být proti předchozímu roku asi dvojnásobný a pohybovat se od 200 milionů do 300 milionů eur. To je v kontrastu k odhadům rivalů, kteří s takovým zlepšením většinou nepočítají. Ryanair je největším nízkonákladovým leteckým přepravcem v Evropě.

S odpisy propad do ztráty 169 milionů eur 

Pokud by se ale vzaly v úvahu odpisy, pak by Ryanair loni hospodařil se ztrátou 169 milionů eur. Firma totiž odepsala 222,5 milionu eur kvůli poklesu hodnoty podílu v irském rivalovi Aer Lingus, dalších 51,6 milionu eur tvořily zrychlené odpisy letadel.

"V prostředí recese chceme evropským spotřebitelům dál nabízet lepší hodnotu, tak jako to ve svém odvětví dělá třeba Aldi, Lidl, Ikea a McDonald's," uvedl šéf Ryanairu Michael O'Leary.

Na rozdíl od konkurence jako je British Airways, která v květnu odmítla poskytnout výhled na celý rok se zdůvodněním, že jí to neumožňují současné ekonomické podmínky, ale Ryanair výhled poskytl.

Počet cestujících roste

Počet přepravených cestujících Ryanair se v minulém finančním roce zvýšil o 15 procent na 58,5 milionu a na letošní rok počítá s růstem až na 67 milionů. K tomu by mu měly pomoci další slevy letenek, které se budou pohybovat od 15 do 20 procent.

Ryanair také sdělil, že má na bankovních účtech rezervu asi 2,3 miliardy eur a objem hotovosti se pořád zvyšuje. I toto je v kontrastu k většině rivalů. Zmíněný Aer Lingus, o jehož převzetí se Ryanair snažil, v minulých měsících opakovaně upozorňoval, že jeho finanční stav by se v dlouhodobém výhledu mohl zhoršovat.

"Všichni naši hlavní rivalové oznámili výrazné snížení kapacit a přepravy na kratší vzdálenost," poznamenal O'Leary. "Ryanair bude i nadále snižovat ceny letenek, aby podpořil růst přepravy, zachoval vytíženost nákladního prostoru a od dražší konkurence přilákal více zákazníků," dodal O'Leary.