Specializované obchody s obuví posilují pozici na tuzemském trhu. Tržby největších maloobchodních prodejců obuvi v loňském roce meziročně vzrostly o zhruba 720 milionů korun na rekordních 6,7 miliardy korun. Vyplývá to z žebříčku, který sestavil časopis TextilŽurnál.

První pozice mezi prodejci obuvi i loni připadla 92 obchodům Baťa, které vykázaly tržby 2,244 miliardy korun. Prodejnám Baťa ale loni klesly tržby o sedm procent. Druhá s tržbami 1,634 miliardy korun byla síť 63 prodejen Deichmann, která měla nárůst tržeb o 40 procent. Třetí místo připadlo firmě Humanic, jejíž 36 obchodů v roce 2008 utržilo 1,048 miliardy korun, což bylo o tři procenta méně než o rok dříve.

"Zatímco v roce 2007 měl vedoucí Baťa dvojnásobné tržby od následující firmy Deichmann, tak v roce 2008 se tento náskok zmenšil. Podobné vyrovnání jednotlivých náskoků je patrné i v závěru našeho žebříčku, což by mohlo signalizovat stabilizaci trhu," uvedl časopis TextilŽurnál.

Hlavní slovo mají specializované obchodní řetězce 

V Česku funguje zhruba 2000 obchodů s obuví. Nejpočetnější zastoupení na trhu mají firmy provozující jen jednu až pět prodejen s obuví, ale počtem prodaných párů bot tito obchodníci pokrývají spotřebu pouze z jedné čtvrtiny. Hlavní slovo tak mají specializované obchodní řetězce.

Obchodníci mohou být spokojeni, protože Češi v poslední době nakupují více bot. Podle údajů České obuvnické a kožedělné asociace (ČOKA) nyní v průměru na každého obyvatele ČR připadá ročně čtyři až pět párů, stejně jako před revolucí. Po roce 1990 se přitom průměr snížil na tři až čtyři páry.

V Česku obouvá hlavně Čína

Na pultech obchodů mají ale stále větší zastoupení boty dovážené ze zahraničí, především z Číny. Za posledních 11 let se dovoz čínské obuvi do Česka více než zdesetinásobil na loňských 141 milionů párů. Celkový dovoz do ČR přitom v roce 2008 dosáhl 162 milionů párů obuvi. Odborníci ovšem poukazují na to, že čísla jsou zkreslená. "Do statistik jsou započítány i boty, které přes Česko jen přecházejí a jdou dál," uvedla Vlasta Mayerová z ČOKA.

Tuzemské obuvnické firmy loni podle odhadů ČOKA mírně snížily tržby na zhruba dvě miliardy korun z předloňských 2,3 miliardy korun. Výroba klesla přibližně o desetinu na pět milionů párů bot. Loňský pokles produkce byl ovlivněn hlavně ukončením výroby společnosti Novesta.